کد خبر : 82984 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۲۴ - 00:21
ستاد مقابله باکرونا امروز درباره تعطیلی سراسری تصمیم می‌گیرد آیا غول کرونا مهار می‌شود؟ اشاره: روند صعودی تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در هفته گذشته باعث شد که بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران نظام بهداشتی اعلام کنند که کشور برای مهار پیک سوم کرونا باید دو هفته تعطیل شود. این در حالی است که تعداد مبتلایان به ویروس کووید 19 روز گذشته از تاریخ دوم بهمن سال 98 تا روز گذشته رکورد زد و به ۱۱ هزار و ۷۳۷ و تعداد فوتی‌ها برای اولین بار به ۴۶۱ نفر رسید. البته به گفته اعضای ستاد مقابله با کرونا و متخصصان آمار واقعی کرونا 2.5 تا 3 برابر آمار رسمی وزارت بهداشت است. دراین‌باره معاون کل وزارت بهداشت گفته تنها با کنترل ترددها می‌توان آمار مرگ‌ومیر براثر کرونا را کاهش داد. در همین حال معاون درمان وزارت بهداشت نیز اعلام کرد روند کرونا در بیشتر استان‌ها صعودی است. گفتنی است که 27 استان از 31 استان کشور در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین رئیس سازمان نظام پرستاری برای مهار کرونا از رئیس‌جمهور درخواست کرد که دستور تعطیلی کشور را صادر کنند. البته امروز قرار است که ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعطیلی دوهفته‌ای تهران و 26 استان در وضعیت قرمز کرونا تصمیم بگیرد. حال باید دید با اعمال تعطیلی و قرنطینه غول کرونا مهار خواهد شد یا خیر؟

ستاره صبح-

کرونا جان ۴۶۱ نفر دیگر 
را در ایران گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۶۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۰ هزار و ۵۸۲ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۲۳ آبان ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۳۷ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۹۶۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷۳۸ هزار و ۳۲۲ نفر رسید.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۴۶ هزار و ۶۴۲ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۶۳۰ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۷۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

27 استان در وضعیت قرمز
لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

لزوم کنترل کرونا با کاهش ترددها
معاون کل وزارت بهداشت گفت: وقتی میزان بستری بالا است به ظرفیت بیمارستانی فشار می‌آورد و این موضوع در تمام کشورها ثابت‌شده که میزان مرگ‌ومیر هم با این شرایط بالا خواهد رفت.«ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به لزوم ایجاد محدودیت‌ها برای مقابله با کرونا، بیان کرد: یکی از مزایای ایجاد محدودیت‌ها می‌تواند، بازیابی دوباره کادر درمان باشد، ولی هدف اصلی این است که میزان ابتلا کاهش پیدا کند. وقتی میزان بستری کاهش پیدا کند، میزان مرگ‌ومیر هم کاهش پیدا می‌کند، اما وقتی میزان بستری بالا است به ظرفیت بیمارستانی فشار می‌آورد و این موضوع در تمام کشورها ثابت‌شده که میزان مرگ‌ومیر هم با این شرایط بالا خواهد رفت، ولی وقتی بتوانیم شرایط را با کاهش ترددها کنترل کنیم و تراکم بیمارستانی کم شود، میزان مرگ‌ومیر هم کاهش پیدا خواهد کرد.حریرچی در رابطه با درخواست دانشگاه‌های علوم پزشکی برای محدودیت‌های سراسری در کشور، افزود: بالاخره ۶۵ نفر از رئیس دانشگاه‌ها که فرماندهی خط مقدم کرونا را بر عهده‌دارند و حتی خیلی‌ از آنان خودشان یا همکارانشان به ویروس مبتلا شدند و شرایط استان‌ها را به‌خوبی می‌دانند، درخواستی دادند و قاعدتاً درخواست افرادی که در خط مقدم هستند، موردعنایت و توجه قرار خواهد گرفت.

لزوم مراجعه سریع بیماران کرونایی 
به مراکز درمانی
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه بیماران مبتلابه کرونا از ترس به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، گفت: اگر بیماران مبتلابه به مراکز درمانی مراجعه کنند، درصد درمان آنان بالا خواهد بود. به گزارش تسنیم از شیروان، دکتر قاسم جان بابایی که به‌منظور ارزیابی از نحوه خدمت‌رسانی به مردم مبتلابه کرونا به خراسان شمالی سفرکرده است، در سفر به شهرستان شیروان، ترس از مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را از معضلات افراد مبتلابه کرونا دانست و اظهار داشت: اگر بیماران مبتلابه به مراکز درمانی مراجعه کنند با استفاده از بسته‌های خدماتی و درمانی ما و مراقبت‌های ویژه، درصد درمان آنان بالا خواهد بود. اگر افراد علائمی مانند سردرد‌، تب خفیف، بی‌حالی‌، ضعف و ناتوانی داشته باشند و زود مراجعه کنند، هم امید درمان آنان بالاست و هم امکان انتقال به دیگران کم می‌شود.

روند رو به کاهش نداریم
‌قاسم جان بابایی در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور گفت: در اکثر استان‌ها روند رو به کاهش نداریم یا با شیب ملایم در حال افزایش و یا در حالت ثابت هستیم باید صبر کنیم که ان‌شاءالله رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بتواند سیکل انتقال بیماری را بشکند.وی کاهش روند موجود را وابسته به توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و افزود: تا زمانی که مردم مراعات نکنند شرایط انتقال زنجیره قطع نخواهد شد و بخش‌ها همچنان پر بیمار خواهد بود ان‌شاءالله امیدواریم که به‌زودی شاهد کاهش بیماران در بیمارستان‌ها و به‌تبع آن کاهش مرگ‌ومیرها باشیم.

منع رفت‌وآمد
‌جان‌بابایی در خصوص طرح تعطیلی گروهای دو، سه و چهار شغلی اظهار داشت: در تعطیلی یک‌ماهه حلقه‌های متعدد وجود دارد، تعطیلی اصناف نیز به‌تنهایی نمی‌تواند مؤثر باشد، در کنار آن منع رفت‌وآمد، عدم حضور خانواده‌ها در دورهمی های خانوادگی و مراسم‌های جشن و عزاداری، ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و ... همه این‌ها باید باهم رعایت شود.

درخواست رئیس سازمان نظام پرستاری 
از رئیس‌جمهور
رئیس سازمان نظام پرستاری از ابتلای ۴۰ هزار پرستار کشور به بیماری کرونا خبر داد و گفت: طبق نظر جامعه علمی کشور، دستور عاجل تعطیلی حداقل دوهفته‌ای کشور را صادر فرمانید.
به گزارش شفقنا، محمد میرزا بیگی، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، نوشت: «در روزها و هفته‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه بیماری کووید ۱۹ و به‌تبع آن، افزایش مرگ‌ومیر در بین مردم و مدافعان سلامت در کشور هستیم. از طرفی ظرفیت اکثر بخش‌های تعلق‌گرفته به کرونا تکمیل‌شده و بیمارستان‌ها در حال تغییر ظرفیت سایر بخش‌ها، جهت افزایش ظرفیت پذیرش بیماران کرولایی هستند. در این شرایط به علت عدم امکان افزایش نیرو فشار کاری زیادی به کادر درمان و پرستاران واردشده، به‌گونه‌ای که بر اساس گزارش‌های دریافتی از داخل برخی بیمارستان‌ها، هر ۱۰ بیمار کرولایی به یک پرستار سپرده می‌شود. آن‌هم پرستارانی که ۹ ماه مداوم براثر مراقبت بی‌وقفه از بیماران کرولایی؛ هم فرسودگی روحی و انگیزشی و هم فرسودگی شدید جسمی پیداکرده‌اند. همچنین تاکنون بالغ‌بر ۴۰ هزار نفر از پرستاران خود به کرونا مبتلا شده و از این میزان حدود ۳۵ هزار نفر مجدد بعد از بهبود مشغول کار در همان بخش‌ها شده اما همچنان بیش از ۵ هزار نفر از آنان یا قرنطینه، یا استعلاجی یا بستری و تحت درمان هستند و حدود ۷۰ شهید پرستار نیز تا امروز، تقدیم دفاع از مردم کرده‌اند.
بی‌شک مجموع این عوامل باعث کاهش کیفیت مراقبت‌ها و افزایش ابتلای خود و سایر پرسنل برای دفعات بعدی نیز می‌شود. بنابراین خواهشمند است:
۱- طبق نظر اکثر متخصصان ازجمله ۶۵ رئیس دانشگاه علوم پزشکی و سایر صاحب‌نظران برای مهار بیماری در بین مردم جامعه، ظاهراً چاره کار؛ حداقل تعطیلی دوهفته‌ای جهت قطع زنجیره بیماری است، هرچند می‌دانیم این امر می‌تواند آثار اجتماعی و اقتصادی به‌خصوص بر اقشار ضعیف جامعه داشته باشد اما مطمئناً، حفظ نیرو و افزایش توان نظام سلامت و سطح سلامتی مردم در اولویت بالاتر قرار دارد و قطعاً یک سرمایه‌گذاری بزرگ اقتصادی خواهد بود.
۲- در رابطه با نیروهای نظام سلامت و مدافعین مظلوم این عرصه تا چه زمانی باید این ایثارگران جان‌برکف، بناست در غم از دست دادن بهترین یاران؛ همکاران و بیماران خود سوگواری خدمت نمایند؟
جناب آقای رئیس‌جمهور؛ تأمین «تعداد نیروی کافی؛ تأمین تجهیزات لازم و انجام اقدامات انگیزشی» سه ضرورت فوری و اضطراری برای این روزهای نفس‌گیر در نظام سلامت کشوراست. صراحتاً انجام این موارد را از دولت محترم درخواست داریم:
الف- استخدام سریع و فوری حداقل ۳۰ هزار نفر جدید و تازه‌نفس
ب - تجدیدنظر در لباس و امکانات محافظتی و ایمنی‌بخش مؤثر و علت‌یابی در بیمارستان‌ها، بخش‌ها و شرایط کاری مدافعین سلامت، به‌ویژه در بیمارستان‌ها و شهرهایی که مرگ‌ومیر بالایی دارند.
ج- تجدیدنظر در تغذیه، میان وعده مکمل و ایمنی‌بخش
د- اعطای ضریب ۱.۵ به ساعت تمام بخش‌های کرولایی و یک هفته استراحت در هرماه بدون کاهش حقوق مزایا و بدون امکان خرید و ذخیره این‌یک هفته (به‌منظور تجدیدقوا)
ه- تسریع در پرداخت معوقت و صدور احکام فوق‌العاده ویژه و نیز تسریع در بازنگری نظام پرداخت فعلی نظام سلامت با مشارکت ذی‌نفعان و ارائه‌دهندگان خدمت.
۳- تعیین مکان ویژه و مناسب با امکانات لازم برای تشخیص؛ قرنطینه مدافعین سلامت و درمان رایگان آن‌هایی که مبتلا می‌شوند اعم از رسمی، قراردادی و شرکتی و… به دلیل لزوم جلوگیری از انتقال به خانواده‌های این عزیزان.
لذا ضمن تأکید مجدد به شرایط بحرانی این روزها درخواست می‌شود کارگروهی برای تأمین شرایط مناسب مدافعین سلامت، تشکیل و موارد مطروحه را عملیاتی کند. همچنین طبق نظر جامعه علمی کشور، دستور عاجل تعطیلی حداقل دوهفته‌ای کشور را صادر فرمانید.»