کد خبر : 82969 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۲۱ - 00:04
گزارش تازه‌ترین رکورد مبتلایان به کرونا در کشور اشاره: تعداد مبتلایان به کرونا از روز دوشنبه به بیش از 10.000 نفر در شبانه‌روز رسیده است به‌طوری‌که روز گذشته ۱۰ هزار و ۳۳۹ بیمار جدید به کرونا مبتلا شدند. این در حالی است که به گفته مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت تاکنون نتایج آزمایشگاه‌های کرونا در بخش خصوصی به وزارت بهداشت اعلام نمی‌شده اما قرار است از هفته‌های آینده آمار آن‌ها نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. البته چندی پیش اعضای ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده بودند که تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا را باید در اعداد 2.5 و 3 ضرب کرد. یعنی ما هم‌اکنون روزانه حدود 30.000 مبتلا و 1500 فوتی داریم. سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته از آغاز گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا به دنبال مدیریت و کنترل بیماری با شیوه محله محور خبر داد و گفت: در این مرحله از ظرفیت برنامه «هر خانه، یک پایگاه سلامت» استفاده می‌شود. این در حالی است که حضور بیماران کرونایی در خانه ها تعداد مبتلایان را افزایش خواهد داد.

ستاره صبح-

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۵۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز سه‌شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۲۰ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۳۳۹ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و سه هزار و ۸۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۰۳ هزار و ۲۸۸ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۳۰ هزار و ۶۹۴ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۵۸۴ نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۳۰۲ هزار و ۲۰۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام‌شده است.
لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

آغاز گام چهارم بسیج ملی 
مبارزه با کرونا 
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا باهدف کاهش میزان شیوع بیماری با قطع زنجیره انتقال، کاهش میزان بستری و مرگ‌ومیر بیماران مبتلابه کرونا خبر داد.
سیما سادات لاری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره آغاز گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا از امروز بیان کرد: در گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا به دنبال مدیریت و کنترل بیماری با شیوه محله محور هستیم. در این مرحله از ظرفیت برنامه «هر خانه، یک پایگاه سلامت» استفاده می‌شود. مهم‌ترین اقدام در این گام، ره‌گیری بیماران و افراد تماس نزدیک با این بیماران است. همچنین بر اساس تلاش‌های انجام‌شده، از تست تشخیص سریع کرونا برای غربالگری بیشتر استفاده خواهد شد. این تست‌های تشخیص سریع تا هفته آینده به دست ما می‌رسد.معاون وزیر بهداشت گفت: همچنین فعالیت مشترکی با وزارت ارتباطات در حال انجام است تا افراد با تست مثبت کرونا ره‌گیری شده و از خروج این افراد از منزل یا محل قرنطینه جلوگیری شود تا به‌این‌ترتیب بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف در مبارزه با کرونا، انجام تست بیشتر و ره‌گیری بیماران مبتلا است که در گام جدید مبارزه با کرونا به این اهداف توجه ویژه‌ای شده و با همراهی دولت و تلاش‌های وزارت بهداشت، تعداد تست‌های روزانه به‌صورت مداوم در حال افزایش است.

تعداد آزمایش کرونا به ۱۰۰ هزار تست در روز می‌رسد
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش تعداد تست‌های روزانه تشخیص کرونا به ۱۰۰ هزار تست با واردات کیت‌های تشخیص سریع خبر داد.سیامک سمیعی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اکنون روزانه حدود ۲۵ هزار تست تشخیص مولکولی کرونا (پی سی آر) در مراکز دولتی انجام می‌شود و البته برخی روزها که با شدت بیشتر موج بیماری مواجه شده‌ایم، تعداد این تست‌ها به ۴۰ هزار تست در روز هم رسیده است.سمیعی گفت: برای قطع زنجیره انتقال ویروس، تشخیص به‌موقع افراد مبتلا و ناقل و ردیابی آن‌ها و جلوگیری از تماس آن‌ها با افراد دیگر مهم است. وی گفت: نمونه‌گیری با کیت‌های تشخیص سریع کرونا به روش آنتی‌ژن درست مانند نمونه‌گیری تست مولکولی «پی سی آر» از انتهای بینی انجام می‌شود و بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا نتیجه تست مشخص شود.
منفی کاذب در ۴۰ درصد تست‌ها
سمیعی ادامه داد: هم تست‌های «پی سی آر» و هم تست‌های تشخیص سریع، منفی کاذب دارند. زمان نمونه‌گیری درنتیجه تست مهم است اگر همان روز ورود ویروس به بدن تست گرفته شود، میزان منفی کاذب ۱۰۰ درصد است و به‌تدریج که ویروس در بدن تکثیر می‌شود، میزان خطا و منفی کاذب کمتر می‌شود و بعد از چهارتا پنج روز که علائم بیماری بیشتر می‌شود میزان منفی کاذب تست به حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌رسد. افرادی باید برای تست انتخاب شوند که حداقل چهار یا پنج روز از شروع علائم آن‌ها گذشته باشد.مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: بیش از هزار مرکز سرپایی ۱۶ ساعته در کشور وجود دارد که همه آن‌ها می‌توانند تست تشخیص کرونا را از هر دو روش «پی سی آر» و تشخیص سریع انجام دهند، بنابراین برنامه این است که تا حداکثر یک ماه آینده ظرفیت تست‌های مولکولی را با همکاری بخش خصوصی به ۵۰ هزار تست در روز برسانیم و حدود ۵۰ هزار تست سریع هم انجام دهیم و ظرفیت تست روزانه کرونا را به ۱۰۰ هزار تست در روز برسانیم.وی افزود: کیت‌های سریع حدود ۸۰ درصد با تست‌های «پی سی آر» انطباق دارند و ازنظر دقت تشخیص یک مقدار عقب‌تر هستند اما چون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی ندارند و سریع نتیجه آن‌ها در همان مراکز ۱۶ ساعته مشخص می‌شود برتری عملیاتی دارند.وی افزود: تاکنون نتایج آزمایشگاه‌های کرونا در بخش خصوصی به وزارت بهداشت اعلام نمی‌شد اما در هفته‌های آینده آمار آن‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و البته نظارت بر این آزمایشگاه نیز بیشتر می‌شود