کد خبر : 82958 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۲۰ - 00:09
زنگنه سیاست‌های تازه صنعت نفت را تشریح کرد ایجاد اشتغال، حفظ محیط‌زیست و رفاه مردم ، برنامه وزارت نفت است اشاره: ایالات‌متحده روز 18 اردیبهشت 97 به‌طور یک‌جانبه از معاهده برجام خارج شد. پس‌ازآن فروش نفت ایران زیر تیغ تحریم قرار گرفت اما وزارت نفت با نگاه به درون و استفاده از متخصصان داخلی توانست علاوه بر تأمین نیازهای داخلی مثل بنزین، گاز، گاز مایع و دیگر فرآورده‌های نفتی زمینه را برای صادرات این کالاها فراهم کند. اکنون بیش از 95 درصد خانوارهای ایرانی از گاز استفاده می‌کنند و تولید گاز در مقایسه با سال 92، 2.5 برابر بیشتر و حجم صادرات فرآورده‌های نفتی 4 برابر شده است. روز گذشته وزیر نفت در مراسم افتتاح ۱۸۱ طرح گازرسانی در استان فارس که به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد، دستاوردهای گازرسانی به نقاط مختلف کشور را برشمرد و اعلام کرد: «استان فارس دومین استان گاز خیز کشور است و میادین مختلف گازی دارد.»

ستاره صبح-

«بیژن نامدار زنگنه» در مراسم افتتاح ۱۸۱ طرح گازرسانی در استان فارس که به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد، دست آوردهای گازرسانی به نقاط مختلف کشور را برشمرد و اعلام کرد: استان فارس دومین استان گاز خیز کشور است و میادین مختلف گازی دارد. استان فارس تا ۳ سال پیش درزمینه گازرسانی عقب بود،  اما در سال‌های گذشته به‌سرعت پیشرفت کرد.

گازرسانی به صنعت
وزیر نفت گفت: مسئله گازرسانی به صنایع در اولویت قرار دارد زیرابه تولید و اشتغال بازمی‌گردد. وی بابیان اینکه نباید صنعتی وجود داشته باشد که برای تولید معطل گاز بماند، افزود: توسعه یکپارچه صنعت گاز موردتوجه وزارت نفت است و تولید گاز به از پارس جنوبی، 5/2 برابر شده است. ادامه داد: زیرا ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال 99 رسیده است. در سال‌های اخیر ۱۷ پالایشگاه و ۳۰ سکو، صدها چاه، هزاران کیلومتر لوله‌کشی و ... را نصب و بهره‌برداری شده است. این اتفاق در شرایطی اتفاق افتاد که این سال‌ها در تحریم بودیم اما به تولید یک هزار میلیون مترمکعب تولید گاز رسیدیم. به گفته وزیر نفت تمام بخش‌های کشور از تولیدکننده تا مصرف‌کننده از توسعه گازرسانی راضی بوده و هستند و تمام تجهیزات گازرسانی نیز داخلی شده است.
مهم این است که وقتی‌که گاز مصرف می‌شود، سوخت مایع معادل آن صادر می‌شود. افزایش ۴ برابری صادرات فرآورده‌های نفتی با توسعه پارس جنوبی و رشد گازرسانی که مانع از حبس گاز شد، در دولت تدبیر و امید محقق شدوزیر نفت تأکید کرد: در کنار این کارها تقاضای مصرف بهینه دارم. بدون اینکه به رفاه مردم آسیب برسد، می‌توان مصرف گاز را روش‌های تشویقی مانند تخفیف بهای گاز به مشترکان کم‌مصرف آغازشده تا این اقدام باعث کاهش مصرف گاز شود.
زنگنه به احداث خط پروپیلن برای انتقال ۱.۵ میلیون تن از عسلویه تا شمال شیراز اشاره کرد و افزود: زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی محقق خواهد شد. در این طرح تنها ساخت خط لوله بر عهده دولت خواهد بود.

زادگاه پتروشیمی ایران فارس است
وزیر نفت با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: در روزهای پایانی حضور ترامپ در کاخ سفید مدیران صنعت نفت را به بهانه حمایت از تروریسم تحریم کرد. صنعت نفت قربانی تروریسم است و این تحریم‌ها انتقام‌جویی و کینه‌جویی است. ما نه از تحریم نمی‌ترسیم تحریم عزم ما را راسخ کرده است. زنگنه تصریح کرد: جان، مال و آبرویمان را فدای ملت ایران می‌کنیم و تاآخرین‌نفس امیدواریم همین‌طور باشیم. بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی در دولت تدبیر و امید،‌ روز گذشته و با حضور وزیر نفت ۱۸۱ پروژه بااعتبار ۱۸۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. این طرح‌ها شامل تکمیل عملیات گازرسانی به یک شهر، ۵۵ روستا و ۱۲۵ طرح صنعتی بوده تا گام بلند شرکت گاز برای حرکت به سمت توسعه اقتصادی، افزایش رفاه، ایجاد اشتعال و حفظ محیط‌زیست در استان فارس باشد.