کد خبر : 82945 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۱۸ - 00:40
ستاره صبح بررسی می‌کند پس‌لرزه انتخابات ریاست جمهوری بر بازارها اشاره: شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با ۰.۳۱ درصد ریزش نسبت به‌روز گذشته در سطح ۹۲.۲۲۷ واحد بسته شد. نتیجه انتخابات امریکا که نشان از پیروزی دموکرات‌ها دارد، ارزش دلار را در جهان کاهش داده و امید را به اقتصاد ایران تزریق کرده است. اقتصاد کشور که زیر فشار تحریم‌ها و سیاست‌های نادرست قرار داشت با پیروزی تیم موافق برجام نفس تازه کرد و با ریزش قیمت دلار از کانال 30 هزار تومان به کانال 20 هزار تومان سقوط کرد به‌طوری‌که قیمت دلار روز گذشته به 24 هزار تومان رسید. از سوی دیگر هرچند قیمت طلا و سکه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه کاهش داشت، اما با افزایش قیمت انس جهانی قیمت طلا در بازار ایران کمی افزایش یافت. در همین حال شاخص بازار بورس با خروج ۸۰۰میلیارد تومان حقیقی‌ها از بازار بورس بازهم 28 هزار واحد سقوط کرد و به کانال یک‌میلیون و 200 هزار واحد افتاد. در همین حال انتخابات امریکا بر بازارهای جهانی نیز تأثیر داشته است . گفتنی است با نزدیک شدن جو بایدن، نامزد دموکرات به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سقوط ارزش دلار قیمت جهانی طلا رشد کرد و بهترین هفته از ماه جولای را به ثبت رساند. همچنین بورس‌های بین‌المللی به این مسئله واکنش مثبت نشان دادند و ارزش سهام در بسیاری از بازارها اعم از بازارهای آمریکا، اروپا و آسیا به طور میانگین حدود دو درصد رشد داشتند. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

نرخ طلا 
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (شنبه - ۱۷ آبان) با ثبت کاهش ۴۵۰ هزار تومان نسبت به‌روز کاری گذشته به بهای ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.
به گزارش ایرنا، ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه دیروز، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افت ۶۰۰ هزارتومانی،‌ به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافت.همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی با کاهش ۴۰۰ هزارتومانی، به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه با کاهش ۴۰۰ هزارتومانی به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی بدون تغییر نسبت به‌روز کاری گذشته، دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک‌میلیون و ۱۵۴ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۵۰ هزار تومان فروخته شد.این در حالی است که انس جهانی طلا دیروز با رشد ۳۳ دلاری نسبت به‌روز کاری گذشته، به قیمت یک‌هزار و ۹۵۰ دلار معامله شد.

پیش‌بینی قیمت طلا 
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از تغییر جهت بازار در اولین روز هفته و رشد جزی قیمت طلا و سکه نسبت به پنجشنبه هفته گذشته خبر داد. ابراهیم محمد‌ولی در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار طلا گفت: امروز بازار طلا متأثر از رشد بهای اونس جهانی و تحولات سیاسی، دچار نوسان صعودی شده و شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در مقایسه با پنجشنبه هفته پیش هستیم.او اضافه کرد: البته با توجه به افت شدید قیمت‌ها تا اواخر هفته گذشته، انتظار این بود که بازار امروز هم‌روند کاهشی را ادامه دهد که تغییرات قیمت اونس جهانی مانع آن شد.محمدولی همچنین از افزایش سطح تقاضا برای خرید نسبت به هفته پیش خبر داد و گفت: زمانی که ارزش طلا و سکه رو به کاهش است، مردم با تصور ریزش بیشتر قیمت‌ها برای خرید دست نگه می‌دارند و بیشتر فروشنده‌اند اما زمانی که روند بازار صعودی می‌شود، شاهد افزایش تعداد خریداران و کاهش فروشنده‌ها هستیم.

حباب سکه ۸۵۰هزار تومان 
به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، هم‌زمان با افت قیمت سکه، حباب آن‌هم که تا چند روز پیش به یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده بود، در بازار روز شنبه به ۸۵۰هزار تومان کاهش یافت.

چشم‌انداز بازار طلا 
محمدولی درباره آینده قیمت‌ها در بازار طلا تا مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا اظهار کرد: پیش‌بینی قیمت‌ها در شرایط فعلی دشوار است زیرا همان‌طور که گفته شد، طبق بازار پنجشنبه هفته گذشته انتظار این بود که امروز هم نرخ طلا و سکه نزولی باشد اما بازار تغییر جهت داد.این فعال بازار طلا افزود: لذا جو روانی انتخابات آمریکا تأثیر غیرمستقیمی بر بازار طلای ما دارد و شرایط چند روز گذشته نشان داد که در صورت پیروزی بایدن، قیمت‌ها کاهش و باروی کار آمدن ترامپ، قیمت طلا و سکه افزایش خواهد یافت.

دلار در مدار نزولی
بازار ارز تحت تأثیر انتخابات آمریکا از اواخر هفته گذشته وارد مدار نزولی شد و اگرچه در برخی روز‌ها شاهد رشد قیمت دلار و یورو بودیم، اما با تشدید احتمال پیروزی دموکرات‌ها نرخ ارز در بازار ایران با شیب تندی کاهش یافت؛ دلار که هفته پیش با نرخ حدود ۲۷۵۰۰تومان کار خود را شروع کرد، اواسط هفته تحت تأثیر جو پیروزی ترامپ در انتخابات مجدداً وارد کانال ۳۰هزار تومان شد اما این روند ادامه‌دار نبود چراکه در اواخر هفته نرخ تا حدود ۲۵هزار تومان سقوط کرد. با ریزش نرخ ارز انتظار می‌رفت که در معاملات این هفته نیز روند نزولی ادامه‌‌دار باشد و با شروع کار بازار امروز، این پیش‌بینی محقق شد؛ امروز قیمت دلار نسبت به هفته پیش حدود ۲۰۰۰تومان ارزان‌تر شده و در صرافی‌ها بین ۲۳ تا ۲۴هزار تومان نوسان دارد.به گفته کارشناسان اقتصادی، با توجه به افزایش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات، تهدیدات ناشی از تحریم در آینده نزدیک کاهش‌یافته و امنیت روانی در بین فعالان اقتصادی بیشتر شده و همین موضوع باعث شد تا نرخ ارز کاهش یابد.از طرفی فعالان بازار ارز اظهار کرده‌اند که با ادامه روند نزولی نرخ ارز، خریداران و وارد‌کنندگان تمایلی برای خرید ارز در سامانه نیما از خود نشان نمی‌دهند و احتیاط در خرید از این سامانه مشهود است.

ریزش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود
در حال حاضر اگرچه دلالان در برابر کاهش بیشتر نرخ مقاومت می‌کنند اما جو بازار ارز ریزشی است و حتی گفته‌شده که در برخی از ساعات معاملات امروز نرخ دلار در بازار آزاد به ۲۲هزار تومان‌ هم رسیده ولی مجدداً به کانال ۲۳هزار تومان بازگشته است؛ اما صرافی‌ها و فعالان بازار ارز تأکیددارند که قیمت دلار مجدداً ارزان خواهد شد و برخلاف روز‌های قبل این روند کاهشی ادامه‌دار خواهد بود تا جایی که دلار ۲۰هزارتومانی و حتی کمتر از آن چندان دور از تصور نیست.

افت ۲۸ هزار واحدی شاخص بورس
شاخص کل در بازار بورس روز شنبه ۲۸ هزار ۶۷ واحد افت داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۲۶۲ هزار واحد رسید. بر اساس معاملات دیروز بیش از ۶ میلیارد و ۱۳۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۹ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه هزار و ۳۶۰ واحد کاهش به ۳۷۱ هزار و ۵۲۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۲۰۱ واحد افت به ۲۴۳ هزار و ۳۳۹ واحد رسیدند.  شاخص بازار اول ۲۴ هزار و ۶۵۱ واحد و شاخص بازار دوم ۴۰ هزار و ۲۷۴ واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در نخستین ساعت بازار ۲.۱درصد افت داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۰.۹درصد نزول کرد.

خروج ۸۰۰میلیارد تومان 
حقیقی‌ها از بازار بورس
روز گذشته شاخص کل بورس پس از افت۲۸هزار و ۹۱واحدی (۲.۱درصد) در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۶۲هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۰.۹درصدی مواجه شد. آخرین قیمت ۵۰نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش‌یافته و ۴۸۳نماد با کاهش بیش از سه‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز درمجموع به چهار هزار و ۳۵۰میلیارد تومان رسید.حقیقی‌ها دیروز در حدود ۸۲۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نمادهای «خودرو»، «خساپا»، «وبصادر»، «وبملت»، «سیتا»، «امین» و «ولپارس» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نمادهای «بپیوند»، «گدنا»، «بگیلان»، «رافزا»، «دی»، «آریا» و «غگیلا» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند.