کد خبر : 82868 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۱ - 00:00
ستاره صبح بررسی می‌کند عقب نشینی معنادار از استیضاح رئیس‌جمهور اشاره: توهین‌ها علیه رئیس‌جمهور بار دیگر اوج گرفته است. رویه‌ای که برخی منتقدان چندساله روحانی در پیش‌گرفته‌اند و تا پای تهدید به اعدام رئیس‌جمهور هم پیش رفته‌اند. مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اخیراً در توییتر خود خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند. با منطق شما رهبر انقلاب باید دستور دهد هزار بار شمارا اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.» برخی کاربران فضای مجازی با اشاره به اینکه واجدین شرایط رای‌دادن در قم بیش از ۸۰۰ هزارنفر بودند و ذوالنوری با ۲۰۴ هزار رأی به مجلس یازدهم راه‌یافته؛ این ادعای او را که از طرف همه مردم حرف می‌زند، به چالش کشیدند. اما ذوالنوری به اعدام رئیس‌جمهور قانع نشد و خواستار استیضاح حسن روحانی هم شد؛ هرچند تلاش‌های او به نتیجه نرسید و باوجود جمع‌آوری 44 امضا، 11 نماینده امضای خود را پس گرفتند و ذوالنوری و دیگران تنها ماندند. درحالی‌که بر اساس قانون، برای استیضاح رئیس‌جمهور حداقل به امضای یک‌چهارم نمایندگان (یعنی 72 نماینده) نیاز است. اگرچه طرح استیضاح حسن روحانی به سرانجام نرسید، اما این موضوع تشتت آرا و چنددستگی در اردوگاه اصولگرایان را به‌خوبی نشان داد. سید رضا تقوی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون روحانیت مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: «نماینده نباید توهین کند. اگر نماینده‌ای از این مسیر وارد شود و آن را نظارت بداند قطعاً از حوزه نظارت خارج‌شده است.» عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا نیز دراین‌ارتباط به مشرق نیوز گفت: «کسانی که از استیضاح رئیس‌جمهور حرف می‌زنند از شرایط روز کشور و دنیا درک درستی ندارند. قطع ارتباط میان دولت و مجلس هیچ کمکی به کشور نکرده و جامعه را قفل خواهد کرد.» ضمن آن‌که نباید فراموش کرد رهبر انقلاب در دیدار ویدئوکنفرانسی با نمایندگان مجلس یازدهم گفته بودند: «اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و پیگیری امور به‌هیچ‌وجه سست نشود».

ستاره صبح-

«اکبر ترکان»، عضو کابینه دولت سازندگی به برنا می‌گوید: «این اهانت‌ها ادامه رقابت‌های سال ۹۶ است که تبدیل به کینه شده، آن زمان اسمش رقابت بود والان تبدیل به کینه شده است.» «غلامرضا انصاری»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز درباره اظهارات مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  گفت: «آقایانی که باد می‌کارند یقیناً باید به دنبال درو کردن طوفان باشند. وقتی فضا به سمت توهین و افترا پیش برود پایبندی به مرزهای اخلاقی نیز از بین خواهد رفت، ازاین‌رو توهین‌کنندگان باید به این نکته توجه کنند که به تعبیری شتر درِ خانه آن‌ها نیز می‌خوابد. درنهایت روحانی هم می‌رود اما با توجه به شرایطی که در انتخابات اخیر مجلس رخ‌داده، پیش‌بینی می‌شود فضای سیاسی محدود شود، جریان یکدست اصولگرا نیز، خواب حاکمیتی را در سردارند که طبیعی است، اخلاق زشت غیر اسلامی در دوره حاکمیت خودشان، دامن آن‌ها را هم خواهد گرفت.»

حمله تند شریعتمداری
حسین شریعتمداری، در سرمقاله ۲۹ مهر کیهان نوشت: «دولت بی‌سر  (HEADLESS GOVERMENT) نام پروژه‌ای است که آمریکا و متحدانش باهدف تنش‌آفرینی و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی برای سه کشور ایران، لبنان و عراق تهیه‌کرده و اجرای آن را از چند ماه قبل کلید زده‌اند.  بخش اصلی این پروژه (بخوانید طرح توطئه) حذف رئیس ‌دولت در کشور هدف است. با این تفسیر که وقتی رئیس ‌یک دولت کناره می‌گیرد و یا کنار گذاشته می‌شود، زمینه لازم برای تنش‌آفرینی و برهم‌زدن ثبات و امنیت در آن کشور فراهم می‌شود. در این حالت انتخاب رئیس ‌دولت جدید به‌آسانی ممکن نیست و معمولاً با اختلاف‌نظرها و برخورد سلیقه‌ها همراه خواهد بود و این دقیقاً همان بی‌ثباتی ایده‌آل و شرایط مطلوبی است که دشمن برای تنش‌آفرینی و ایجاد ناامنی به آن نیاز دارد. سخنی برادرانه با طیف امیدآفرین نمایندگان متعهد و انقلابی مجلس شورای اسلامی در میان است و آن اینکه آیا تصور نکرده و یا لااقل احتمال نمی‌دهید که تصمیم اخیر شما عزیزان بزرگوار برای استیضاح رئیس‌جمهور آب ریختن ناخواسته به آسیاب توطئه «دولت بی‌سر» دشمن باشد؟!» نه‌تنها حسین شریعتمداری بلکه روزنامه جوان هم او را نواخته و متهمش کرده به تقدیم کردن پاس گل به دشمن: «اینجاست که دشمنان نظام به میدان آمده و از برآیند این پاس گل خودی‌ها به دشمن روایت موردنیاز خود را استخراج و به مخاطبان داخلی ارائه می‌دهند.»

منتفی شدن استیضاح
یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که اگر مجلس یک یا دو وزیر دیگر از دولت را استیضاح کند دولت مستقر سقوط خواهد کرد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس و نماینده مردم قم در برنامه تهران ۲۰ که از شبکه پنجم سیما پخش می‌شد، اظهار کرد: مجلس با مصلحت‌اندیشی به دولت کمک می‌کند تا به‌راحتی به خردادماه سال آینده یعنی پایان مهلت خود قانونی برسد. چراکه هدف مجلس کمک به دولت برای سهولت در ادامه کار خود است. اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که اگر مجلس یک یا دو وزیر دیگر از دولت را استیضاح کند دولت مستقر سقوط خواهد کرد. عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: حقیقت این است که اگر الان استیضاح  رئیس‌جمهور را در مجلس شروع کنیم، روند آن در حدود ۲ ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعدازآن نیز معاون اول رئیس‌جمهور به مدت ۳ ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.