کد خبر : 82866 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۳۰ - 00:24
ستاره صبح در گفت‌وگو با یک اقتصاددان و یک کارشناس بررسی کرد سقوط آزاد ارز، طلا و بورس اشاره: بازارهای مالی ایران طی دو روز گذشته به‌طور غیرمنتظره‌ای شاهد سقوط آزاد قیمت‌ها بود. در بازار سرمایه شاخص کل نسبت به‌روز قبل، 3 درصد عقب‌نشینی کرد و با کاهش 42هزار واحدی، به یک‌میلیون و 419 هزار واحد رسید. بهای دلار در صرافی ملی هم 9 درصد ریزش قیمت داشت و به رقم ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. طلا با 10 درصد کاهش قیمت به یک‌میلیون و 261 هزار تومان رسید و قیمت سکه تمام بهار آزادی 7 درصد عقب‌نشینی را تجربه کرد و به 14 میلیون و 400 هزار تومان رسید. دراین‌ارتباط ستاره صبح نظر چند کارشناس را درباره دلایل سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز و طلا بررسی کرده است.

ستاره صبح-

کاهش شدید قیمت انواع ارز در معاملات روز گذشته و تقویت احتمال افت قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان، بازار فروش انواع ارز را داغ‌کرده است به‌طوری‌که دارندگان دلار از ترس ضرر بیشتر روانه بازار ارز شده‌اند. نرخ فروش دلار در بازار ارز در ظهر روز گذشته حتی تا کانال ۲7 هزار تومان عقب‌نشینی کرد و بهای خرید دلار نیز حدود ۲۶ هزار تومان بود. معامله‌گران و فعالان بازار ارز معتقدند آنچه موجب سقوط قیمت دلار شده است افزایش عرضه در بازار است. کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، به تجارت‌نیوز اعلام می‌کند که اخیراً با جلو افتادن بایدن در نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا انتظار کاهش قیمت دلار در پی انتخاب او افزایش پیداکرده است، بنابراین مردم برای این‌که جلوی زیان را بگیرند از حالا شروع به فروش ارزشان در بازار کرده‌اند.

تدابیر بانک مرکزی
دولت طی ماه‌های گذشته با اعمال تدابیری در تلاش برای کاهش و ثبات بهای ارز بود و چندی پیش نیز «عبدالناصر همتی» رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرده بود که بانک مرکزی با حضور پرقدرت در بازار پول و ارز، تمام تلاش خود را برای تعادل بازار به کار خواهد بست. بر همین اساس در روزهای گذشته، بانک مرکزی تدابیر جدیدی برای عرضه ارز به بازار اتخاذ کرد تا با بازگشت ارزهای صادراتی بازرگانان بتواند طبق وعده‌های پیشین اقدام به کنترل نرخ‌ها کند؛ در همین راستا دو شب پیش نیز همتی پس از برگزاری جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از عرضه مداوم ارز صادراتی به سامانه نیما و تزریق آن به بازار خبر داد که موجبات کاهش و کنترل نرخ ارز را فراهم می‌کند.

تلاش دولت
از اوایل امسال بخشنامه‌های دولت، بازرگانان سال‌های ۹۷ و ۹۸ را ملزم به بازگشت ارز صادراتی کرد و پایان شهریورماه به‌عنوان مهلت پایانی برای این افراد تعیین شد تا درصورتی‌که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگردد کارت بازرگانی صادرکنندگان تعلیق و از امکانات صادراتی محروم شوند. بر اساس اعلام «حمید زادبوم» رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران طی ماه‌های گذشته حدود ۳۵ میلیارد یورو از ارزهای صادراتی پرداخت‌شده است و بانک مرکزی با تزریق این ارز به بازار، زمینه‌های کاهش نرخ را فراهم کرده است. دکتر آلبرت بغزیان، اقتصاددان می‌گوید: نرخ ارز در بازار ایران توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود؛ یعنی من نمی‌پذیرم که بازار آزاد نرخ این متغیر کلیدی اقتصاد ما را تغییر دهد. اگر بازار ارز بخواهد نرخ ارز را از ۴ هزار تومان به ۳۲ هزار تومان تغییر دهد، پس وظیفه بانک مرکزی در این میان چیست؟ بنابراین همه این مسائل به سیاست‌های بانک مرکزی برمی‌گردد.

وضعیت بازار طلا
عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه طلا و جواهر استان تهران از کاهش یک‌میلیون و ۸۰۰هزارتومانی قیمت سکه در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. محمد کشتی‌آرای، درباره روند کاهشی نرخ سکه و طلا و همچنین ارز در بازار روز گذشته گفت: اتفاقاتی در بازار افتاده و سبب شده تا عرضه طلای آب‌شده به بازار افزایش یابد درنتیجه این مسئله موجب شده تا قیمت طلا کاهش یابد که همراه این نزول قیمت، شاهد پایین آمدن قیمت سکه و درنهایت کاهش قیمت ارز هستیم. وی درباره احتمال دستگیری افرادی در رابطه با بازار سکه و طلا گفت: تعدادی افراد در شهرهای مختلف احضار شده‌اند. این موضوع سبب شد تا فروش طلای آب‌شده در بازار افزایش یافت و عرضه بیش‌ازحد طلای آب‌شده باعث کاهش قیمت‌ها شده است.