کد خبر : 82857 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۲۹ - 15:05
ستاره صبح در گفت‌وگو با متخصصان بررسی کرد دلایل افزایش قربانیان کرونا اشاره: روز گذشته با ثبت تعداد 337 جان‌باخته کرونایی، بالاترین میزان مرگ‌ومیر روزانه ناشی از کرونا در طول 8 ماه گذشته ثبت شد و برای نخستین بار تعداد قربانیان در یک روز به بیش از 300 نفر رسید که این روز را «روز سیاه کرونا» می‌توان توصیف کرد. اکنون در شرایطی که مجموع جان‌باختگان کرونا در کشور به 30 هزار و 712 نفر رسیده است، مسئولان وزارت بهداشت و متخصصان اپیدمیولوژی، وضعیت را «نگران‌کننده» می‌دانند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم در یک برنامه تلویزیونی در شبکه دو اعلام کرد باید آمارهای واقعی مرگ‌ومیر کرونا را بیش از آمارهایی که اعلام می‌شود، دانست. ضمن آن‌که وزارت بهداشت اوضاع در 27 استان کشور را وضعیت قرمز اعلام کرده است. دراین‌ارتباط ستاره صبح نظر دو پزشک متخصص را درباره دلایل افزایش قربانیان کرونا را بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

دکتر حمید سوری، رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عدم ایجاد تعادل منطقی بین بیم و امید در پان دمی‌ها را مهم‌ترین عامل شعله‌ور‌تر شدن آتش اپیدمی دانست و خواستار ارائه راهکارهای مؤثر برای مهار ویروس کرونا از سوی سیاست‌گذاران و متولیان بهداشت و درمان کشور شد. وی با اشاره به این‌که وضعیت کشور به لحاظ گسترش اپیدمی، در  شرایط بحرانی است، توضیح داد: این نگرانی وجود دارد که تغییرات آماری همچنان ادامه داشته باشد، چراکه در اپیدمی‌ها تغییرات حتی اگر هیچ اقدام مداخله‌ای انجام نشود، به‌صورت طبیعی ایجاد می‌شود. سوری ترس از سرعت انتشار بیماری در اپیدمی‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل رفتارهای  بازدارنده مردم دانست و به ایسنا خاطرنشان کرد: زمانی که آمار مبتلایان و مرگ‌ومیرها بالا می‌رود ترس افراد بیشتر می‌شود و مردم بیشتر ملاحظات بهداشتی را رعایت می‌کنند و متأسفانه به‌محض کاهش آمارها مردم دچار خوش‌خیالی کاذب می‌شوند و رفتارهای پرخطر انجام می‌دهند،  خوش‌خیالی در پاندمی‌ها به‌مراتب وضعیت را در خطرناک‌ترین حالت قرار خواهد داد.

وضعیت وحشتناک
دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری ستاد مبارزه با کرونا، در پاسخ به این پرسش که «چرا ستاد مقابله با کرونا در برابر مهار جدی کرونا مقاومت می‌کند؟» پاسخ داد: اوضاع بسیار اسفناک است. برای قرنطینه هم خیلی دیر است. زیرا کرونا در همه جای کشور وضعیت وحشتناکی پیداکرده است. به‌ویژه تهران اوضاع وحشتناک‌تری دارد. در هیچ دوره‌ای در این چند ماه، این تعداد بستری و این تعداد مبتلا و متوفی نداشتیم. وی در گفت‌وگو با رکنا افزود: حداقل راهی که برای ما مانده این است که دو هفته تعطیلات اعلام کنند تا بیماری فروکش کند. شاید کمی از بار مراجعین به بیمارستان‌ها کم شود. اینکه چرا ستاد مقابله با کرونا تعطیل نمی‌کند یا مهار را جدی نمی‌گیرد، برای من هم سؤال است.بر اساس علم پزشکی باید تعطیلی انجام گیرد ،من به مسائل سیاسی وارد نیستم تا بدانم چرا تعطیلات برقرار نمی‌کنند.تعطیل نکردن‌ها به نظر سیاسی است نه بر اساس علم پزشکی. او همچنین تعداد افرادی که در آی‌سی‌یو بستری هستند را 4700 نفر عنوان کرد.