کد خبر : 82842 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۲۸ - 00:01
هشدار رئیس شورای شهر تهران درباره خطر توأمان موج سوم کرونا و آلودگی هوا پایتخت و کلان‌شهرها باید دو هفته تعطیل شوند اشاره: شیوع ویروس کرونا در 30 استان کشور و افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهرها احتمال بیماری شهروندان را دوچندان کرده است. وعده‌ووعیدهای مسئولان درباره توسعه حمل‌ونقل عمومی، افزایش واگن‌های مترو و خرید اتوبوس تاکنون به نتیجه نرسیده است. در این راستا محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هشدار داد و گفت: میزان مرگ‌ومیر شهروندان تهرانی براثر کرونا در طول 24 ساعت به 150 نفر رسیده است. وی تأکید کرد برای مهار موج سوم کرونا و کنترل آلودگی هوا دو هفته تهران و کلان‌شهرها لازم است تعطیل شوند. از سوی دیگر دکتر زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران خواستار حضور 50 درصد کارکنان در ادارات شد و گفت: «بهتر است مشاغل صنعتی بعد از غروب شروع به کار کنند تا میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی کاهش یابد.» همچنین سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که 15000 نفر از 30 هزار جان‌باخته کرونا بیماری زمینه‌ای ریوی، کلیوی، قلبی، دیابت و فشارخون داشته‌اند. وی از بیماران خواست که کنترل بیماری‌های زمینه‌ای را جدی بگیرند و در درمان آن کوشا باشند. ازآنجاکه تاکنون دارو و واکسنی برای کرونا پیدا نشده است بهترین راه مقابله با آن رعایت فاصله فیزیکی و شستن دست‌ها و ازآنجاکه تاکنون دارو و واکسنی برای کرونا پیدا نشده است بهترین راه مقابله با آن رعایت فاصله فیزیکی، شستن مداوم دست‌ها و زدن ماسک است.

ستاره صبح-

کرونا در ایران 
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۵۲ بیمار دیگر مبتلابه کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۰ هزار و ۳۷۵ نفر رسید و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.
سیما سادات لاری روز گذشته درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۲۷ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۸۹۰ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۶۶۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۳۰ هزار و ۳۸۰ نفر رسید.
وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۷۴۴ نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۵۱۱ هزار و ۱۵۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام‌شده است.

27 استان در وضعیت قرمز
لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

۲۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز
لاری گفت: وضعیت شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور همچنان روند صعودی دارد، تنها استان کشور که در وضعیت زرد قرار دارد استان سیستان و بلوچستان است و بقیه استان‌ها در وضعیت هشدار یا قرمز قرار دارند، تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز نیز در هفته چهارم مهرماه از ۱۸۷ شهرستان به ۲۱۵ شهرستان افزایش‌یافته است. لاری افزود: در هفته چهارم مهر همچنین میزان موارد مبتلای سرپایی، بستری و مرگ‌ومیر بیماری کووید۱۹ در کشور نسبت به هفته قبل از آن روند صعودی داشته است، به‌طوری‌که میانگین موارد بستری در بیمارستان‌ها به رقم ۱۵.۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است و همچنان شاهد روند افزایشی بستری هستیم.

بیشترین میزان بستری کووید۱۹
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بیشترین میزان بستری کووید۱۹ در استان‌های قم، لرستان، ایلام، کردستان، یزد، سمنان و خراسان جنوبی بوده و به‌خصوص وضعیت دو استان قم و لرستان با اختلاف بسیار نسبت به بقیه بیشتر است و وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند. کمترین میزان بستری کرونا نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان گزارش‌شده است.

میانگین موارد مرگ‌ومیر کرونا در هفته
لاری گفت: میانگین موارد مرگ‌ومیر کرونا نیز در هفته چهارم مهر ۲۳.۵ در یک‌میلیون نفر در کشور گزارش‌شده است که حدود سه نفر در هر میلیون نفر نسبت به هفته قبل بیشتر است. بیشترین میزان مرگ‌ومیر کرونا نیز در استان‌های قم، مرکزی، ایلام، آذربایجان غربی، البرز و آذربایجان شرقی گزارش‌شده که استان‌های قم، مرکزی و ایلام با بیشترین میزان و با اختلاف زیاد وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند. کمترین میزان مرگ‌ومیر کرونا نیز در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران گزارش‌شده است.

نصف مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند
وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به‌طور میانگین در کشور حدود ۵۴ درصد است و کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها و بیشترین میزان اخطار و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌ها در نانوایی‌ها گزارش‌شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بیشترین میزان استفاده از ماسک نیز در مدارس و فروشگاه‌های زنجیره‌ای گزارش‌شده و کمترین میزان استفاده از ماسک در پاساژها بوده است.

شرط شکست کرونا 
لاری گفت: همکاری و همراهی مردم با کارکنان نظام سلامت و رعایت اصول بهداشتی پیشگیری از کرونا شرط اساسی موفقیت یا شکست در برابر این‌همه‌گیری است. امیدواریم با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده همگانی از ماسک شاهد توقف روند صعودی شیوع بیماری کووید۱۹ و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در کشور باشیم.

نیمی از جان‌باختگان کرونا بیماری زمینه‌ای داشته‌اند
لاری گفت: از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا ۲۰ مهر سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۴ هزار و ۹۸۲ نفر که مبتلابه بیماری‌های زمینه‌ای شامل ریوی، قلبی، دیابت، کبدی، بدخیمی و کلیوی بودند، پس از ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند. این در حالیست که تست کرونای ۷۷ هزار و ۲۱۰ نفر از افرادی که مبتلابه بیماری‌های زمینه‌ای بودند، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تا ۲۰ مهرماه مثبت شده است. وی در تشریح موارد ابتلا و فوت این افراد به تفکیک هر بیماری زمینه‌ای بیان کرد: از ابتدا تا ۲۰ مهرماه، در افراد مبتلابه بیماری‌های ریوی، ۱۵۵ نفر فوت کرده و تست کرونای ۹۲۰ نفر مثبت شده است. در افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی، ۷ هزار و ۳۰۹ نفر فوت کرده و ۳۷ هزار و ۲۰۳ نفر تست کرونای مثبت داشتند. در بیماران دیابتی، ۵ هزار و ۲۷۹ نفر فوت کرده و ۲۹ هزار و ۶۰۶ نفر تست مثبت کرونا داشتند. در افراد مبتلابه بیماری‌های کبدی، ۳۰۵ نفر فوت کرده و تست هزار و ۴۳۸ نفر مثبت شد. در بیماران مبتلابه بیماری‌های بدخیمی، ۷۰۹ نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده و تست ۲ هزار و ۵۶۳ نفر مثبت شده است. همچنین در بیماران مبتلابه بیماری‌های کلیوی نیز هزار و ۲۲۵ نفر فوت کرده‌اند که تست ۵ هزار و ۴۸۰ نفر مثبت شد. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از موارد مهم در دوران شیوع ویروس کرونا، کنترل بیماری‌های غیر واگیر و مزمن است. این بیماری‌ها باید به‌صورت مداوم تحت کنترل باشد و بیماران مبتلابه بیماری‌های غیر واگیر باید موارد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را جدی‌تر رعایت کنند.

آمار روزانه فوتی‌های کرونا در تهران، ۱۵۰ نفر 
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آمار روزانه فوتی‌های کرونا در تهران نزدیک ۱۵۰ نفر شده است، توصیه کرد که باید به فکر تعطیلی کامل دوهفته‌ای تهران و برخی کلان‌شهرها باشیم و اگر این کار را نکنیم به نظر می‌رسد نتوانیم از پس موج سوم بربیایم.محسن هاشمی پیش از آغاز جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: هنوز کرونا در صدر اخبار است  چراکه به‌صورت طوفانی عمل می‌کند و بااینکه در برخی از کشورها صحبت از موج دوم است اما در کشور ما شاهد شیوع موج سوم هستیم.
وی اضافه کرد که متأسفانه وضعیت در کشور خوب نیست و فوتی‌ها در کشور نزدیک به ۳۰۰ نفر و تعداد مبتلایان به حدود ۵۰۰۰ نفر رسیده است و در تهران نیز این عدد به ۱۵۰ فوتی نزدیک شده است.
وی بابیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که باید اقدامات ویژه‌تری ازآنچه تاکنون از سوی ستادکرونا اتخاذشده، انجام شود افزود: این‌جور عملکرد و برنامه‌ریزی به نظر می‌رسد جواب نداده و توصیه این است که به فکر تعطیلی کامل دوهفته‌ای نه برخی صنوف در تهران و برخی کلان‌شهرها باشیم. 
هاشمی بابیان اینکه در فصل پاییز قرار داریم و تردد خودروها باعث آلودگی هوا می‌شود که تأثیر جدی بر ایمنی و سلامت گروه‌های مختلف دارد به گرانی و دغدغه معیشت و بهداشت روان مردم اشاره کرد و گفت: متأسفانه مردم هم استرس گرانی دارند و هم امکان تغذیه مناسب ندارند و حالا هم آلودگی هوا تشدید شده و در کنارش هم کرونا هست.او بابیان اینکه حداقل تعطیل کنند تا مردم کرونا نگیرند، در مورد آلودگی هوا افزود: ما در آبان ماه  در پی شیوع آلودگی هوا طرح ترافیک را تشدید و آن را از  درب خانه اجرا می‌کردیم و حالا هم باید این کار را مجدداً انجام داد و اگر تعطیل شود حمل‌ونقل عمومی خلوت می‌شود.

آغاز به کار مشاغل صنعتی از غروب 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت: در بعضی از مشاغل ازجمله مشاغل صنعتی اگر نیاز به حضور ارباب‌رجوع نیست، می‌توانیم کار را به ساعات غروب و شب ارجاع دهیم تا پیک حضور و استفاده از مردم از حمل‌ونقل عمومی کنترل شود.
به گزارش ایلنا، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: کاهش ساعت کاری اداره‌ها می‌تواند نقش بسیار چشمگیری را در کاهش سفر درون‌شهری به‌خصوص کاهش بار ترافیکی در مرکز شهر داشته باشد. به‌طور مثال اقدامی که ما در راستای تقلیل کارکنان به یک‌سوم را داشتیم در روز اول اجرای طرح 53 درصد ترافیک مرکزی شهر را کاهش داد. وی افزود: با توجه به این‌که در فصل پاییز هستیم و بحث آلودگی هوا هم مطرح است کماکان اگر ستاد ملی مقابله با کرونا  اجازه دهد سقف درخواست ما برای حضور کارمندان در ادارات تا 50 درصد است. زالی در پاسخ به این سؤال که اما ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که این موضوع را به ستاد استان تهران سپرده‌ایم، گفت: طبیعتاً اگر استاندار تهران این موضوع را به وزارت کشور ابلاغ کند بلافاصله قابلیت انتشار را خواهد داشت. این پیشنهاد طولانی‌مدت ماست و هر جا که بوده پیشنهاد تقلیل حضور کارکنان را مطرح کردیم.