کد خبر : 82831 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۲۳ - 00:40
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان از ماه جاری اجرایی می‌شود افزایش حقوق ؛ ۷۷ درصد اشاره: فاصله حقوق بازنشستگان با شاغلان زیاد بوده است به‌ویژه آن دسته از بازنشستگان که در دهه 80 با حقوق پایین بازنشسته شده‌اند حقوق کمی دریافت می‌کنند. مجلس دهم در برنامه ششم قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان را تصویب کرد. این قانون به همت دولت از ماه جاری اجرایی شده است. دراین‌ارتباط دولت تدبیر و امید به وعده خود وفا کرد و احکام جدید بازنشستگان برای همسان‌سازی حقوق با میانگین ۷۷ درصد افزایش را صادر و اجرایی کرد. گفتنی است که در فروردین‌ماه امسال با دستور رئیس‌جمهوری موضوع همسان‌سازی در دستور کار دولت قرار گرفت. همسان‌سازی حقوق بر اساس به تعریف مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری به این معناست که حقوق فردی که در سال‌هایی گذشته بازنشسته شده با حقوق فرد هم‌گروه خود که به‌تازگی بازنشسته شده یا مشغول به کار است نزدیک می‌شود. بر این اساس یک‌میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق هر بازنشسته اضافه‌شده است و از مهرماه پرداخت خواهد شد.

ستاره صبح-

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بیستم مهرماه از صدور احکام جدید بازنشستگان خبر داد و گفت این احکام در سایت صندوق cspf.ir قابل‌مشاهده و دریافت است. اکبر افتخاری اعلام کرد که در اجرای مصوبه هیئت‌وزیران حقوق بازنشستگان کشوری با ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان هم‌گروه یا هم‌طبقه تطبیق داده‌شده و این تغییرات در احکام آن‌ها قابل‌مشاهده است.
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز دوشنبه هفته جاری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «الوعده وفا؛ مطالبه مهم جامعه بازنشستگی کشور عملیاتی و احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری صادر شد. خوشحالم که اعلام کنم در سال جاری حقوق بازنشستگان کشوری به‌طور میانگین ۷۷ درصد افزایش‌یافته است.»
بر اساس این گزارش با ابلاغ احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق هر بازنشسته اضافه شد.
بنابراین حداقل دریافتی بازنشستگان کشوری با ٣٠ ساله سابقه سه میلیون و ۵۰۰ هزارتویمان و بازنشستگان لشگری نیز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

جزئیات اجرای همسان‌سازی بازنشستگان نیروهای مسلح
رئیس سازمان بازنشستگان نیروهای مسلح ضمن تشریح جزئیات اجرای همسان‌سازی برای بازنشستگان نیروهای مسلح گفت: با احتساب مزایا، برای بازنشسته ۳۰ سال خدمت در پایین‌ترین طبقه حقوق زیر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نداریم. این رقم قبلاً حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده که با همسان‌سازی تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش‌یافته است.
به گزارش ایسنا، سردار محمدرضا گودرزی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، بابیان اینکه موضوع همسان‌سازی چند سال است که مطرح است و در چهار سال گذشته هرسال در بودجه عددی به‌عنوان همسان‌سازی پیش‌بینی و به حقوق بازنشستگان اضافه شد گفت: اما در راستای ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه دولت تصمیم گرفت همسان‌سازی را به‌صورت یکجا اجرا کند. وی افزود: تمهید مقدمات کار چند ماهی است که در سطوح مختلف کارشناسی در سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان امور استخدامی و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در حال انجام است و درنهایت قرار بر این شد که همسان‌سازی را در حقوق مهرماه اعمال کنیم.

نحوه محاسبه
وی در پاسخ به اینکه با همسان‌سازی، حداقل حقوق دریافتی تا چه میزان افزایش پیداکرده است؟ گفت: نحوه محاسبه جداول به این صورت است که یک عدد برای هر گروه شغلی تعیین‌شده و مبنای آن، میانگین حقوق شاغلین در آن طبقه بوده است. یعنی بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده میانگین حقوق شاغل در هر طبقه مشخص‌شده و ملاک محاسبه قرارگرفته است و یک ضریب مدیریت برحسب جایگاه فرد از پنج‌تا ۲۵ درصد به آن افزوده می‌شود. آیتم‌های دیگر چون ایثارگری و عائله‌مندی و ... جداگانه است و به این حقوق اضافه می‌شود.
وی بابیان اینکه طبق تصمیمی که اکنون اتخاذشده در شش ماه باقی‌مانده سال عملاً حقوق بر اساس همسان‌سازی پرداخت خواهد شد گفت: برای سال آینده مبنای حقوق در بودجه ۱۴۰۰ دیده می‌شود و سال آینده موضوعی به نام همسان‌سازی با این شرایط نخواهیم داشت. رئیس سازمان بازنشستگان نیروهای مسلح درباره تأمین منابع اجرای همسان‌سازی گفت: بخشی از منابع به‌صورت سهام به سازمان تأمین اجتماعی واگذارشده که باید آن را تبدیل به پول کند و باقی‌مانده را سازمان برنامه‌وبودجه قول داده تا آخر سال تأمین کند. گودرزی با این توضیح که مبنای محاسبه ۳۰ سال خدمت است و اگر بالاتر از ۳۰ سال باشد هرسال ۲.۵ درصد به این عدد اضافه می‌شود و اگر کمتر باشد به نسبت هرسال خدمت ۲.۵ درصد از این حقوق کاهش می‌یابد گفت: نکته بعد اینکه همسان‌سازی تقریباً شامل همه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران ما می‌شود و در ۷۰۰ هزار نفر حدود ۷۰۰ نفر هستند که همسان‌سازی شامل حالشان نمی‌شود و بالاتر از این فرمول است. اما درمجموع بازنشستگان این دغدغه را نداشته باشند؛ زیرا تقریباً به همه تعلق می‌گیرد. رئیس سازمان بازنشستگان نیروهای مسلح با اشاره به اینکه هم‌زمان با پرداخت حقوق فیش را صادر می‌کردیم گفت: ولی در این مرحله امیدواریم ظرف دو سه روز آینده فیش‌ها را آماده و بارگذاری کنیم تا بازنشستگان ما چند روز قبل از پرداخت حقوق اطلاعات همسان‌سازی خود را دریافت کنند.