کد خبر : 82824 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۲۳ - 00:07
هشدارهای دو متخصص درباره خطر گسترش ویروس کرونا عبور مبتلایان به کرونا از مرز نیم میلیون نفر در کشور

ستاره صبح-

بیش از نیم میلیون ایرانی مبتلابه کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۵۴ بیمار دیگر مبتلابه کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۲۹ هزار و ۷۰ نفر رسید و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند. سیما سادات لاری روز سه‌شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۲ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۱۰۸ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۹۴۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۰۸ هزار و ۳۸۹ نفر رسید.

4500 بیمار در وضعیت شدید
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۱۱ هزار و ۸۴۰ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۵۷۰ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۲۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

26 استان قرمز، 4 استان زرد
لاری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

۱۸۷ شهرستان در وضعیت قرمز
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه به علت کرونا در کشور از حدود یک ماه گذشته، روند صعودی به خود گرفته و به دنبال این روند افزایشی، شاهد بالا رفتن بی‌سابقه موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید ۱۹ هستیم. در حال حاضر تعداد ۱۸۷ شهرستان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند که دراین‌بین تعداد ۴۵ شهرستان وضعیت حادتری از بیماری دارند.

اسامی شهرستان‌های با وضعیت حاد
لاری افزود: شهرستان‌های آذرشهر، جلفا، عجب‌شیر و مراغه در استان آذربایجان شرقی، شهرستان‌های ارومیه، اشنویه، بوکان، سلماس، شاهین‌دژ، ماکو، مهاباد، میاندوآب و نقده از استان آذربایجان غربی، شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر، کاشان و نجف‌آباد از استان اصفهان، شهرستان کرج در استان البرز، شهرستان دره شهر در استان ایلام، شهرستان‌های تنگستان و دشتی از استان بوشهر، شهرستان‌های تهران، دماوند، ری، شمیرانات و ورامین از استان تهران، شهرستان‌های بروجن و شهرکرد از استان چهارمحال و بختیاری در وضعیت حادی هستند. لاری گفت: همچنین شهرستان بیرجند از خراسان جنوبی، شهرستان سبزوار از خراسان رضوی، شهرستان‌های قم، سمنان و یزد، شهرستان بیجار از استان کردستان، شهرستان‌های اسلام‌آباد غرب، جوانرود، سرپل ذهاب، کرمانشاه، گیلان غرب و هریس از استان کرمانشاه، شهرستان بویراحمد از استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان خرم‌آباد از استان لرستان، شهرستان اراک از استان مرکزی و شهرستان‌های رزن و ملایر از استان همدان ازجمله شهرستان‌های با بیشترین بروز بیماری در کشور هستند. وی افزود: امیدواریم با همکاری بیشتر مردم در عمل به توصیه‌های بهداشتی و جدیت و اهتمام بیشتر مسئولان در اعمال محدودیت‌ها و نظارت مطلوب‌تر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اماکن عمومی و مراکز صنفی و صنعتی شهرستان‌های یادشده، شاهد توقف روند نگران‌کننده شیوع بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان‌ها باشیم.

سفر نروید
لاری اظهار کرد: با توجه به تعطیلات پیش رو از همه مردم می‌خواهیم با پرهیز از بروز رفتارهای اجتماعی خطرآفرین، از هرگونه اقدام به سفر به شهرها و استان‌ها خودداری کنند.

بیشتر کرونایی‌های چاق فوت می‌کنند
دکتر مینو محرز بابیان اینکه ویروس کرونا جهش‌یافته و دیگر قابل‌کنترل نیست، تصریح کرد: اغلب افراد چاق درروند ابتلا به کرونا فوت می‌کنند. این ویروس در برخی از افراد نیز ضایعات عروقی به دنبال داشته و این می‌تواند در ارگان‌های اساسی بدن همچون ضایعه مغزی، ریوی و قلبی شدید به دنبال داشته باشد.
دکتر مینو محرز، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا درباره آخرین تغییرات ویروس کرونا به برنا گفت: ویروس کرونا در تابستان امسال جهش داشت و سرعت انتقال ویروس به این شکل افزایش یافت. در این شرایط به‌یک‌باره میزان مبتلایان به کرونا چندین برابر افزایش یافت و خانواده‌ها مبتلا شدند. او تصریح کرد: از ۴ ماه قبل ویروس کرونا جهش‌یافته است. علت افزایش مبتلایان به این ویروس به دلیل حضور افراد در تجمعات بدون در نظر گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی، مسافرت‌های متعدد و برگزاری مراسم‌های مذهبی، بازگشایی مدارس و ... در حال حاضر اوج گرفته و قابل‌کنترل نیست.

 فوت چاق‌ها درروند ابتلا به کرونا
محرز درباره اینکه چرا برخی از افراد بدون ابتلا به بیماری زمینه‌ای به‌یک‌باره به دلیل ابتلا به کرونا فوت می‌کنند، گفت: اغلب افراد چاق درروند ابتلا به کرونا فوت می‌کنند. این ویروس در برخی از افراد نیز ضایعات عروقی به دنبال داشته و این مسئله می‌تواند در ارگان‌های اساسی بدن همچون ضایعه مغزی، ریوی و قلبی شدید به دنبال داشته باشد. این مسائل منجر به فوت ناگهانی در فرد می‌شود.

زمان توزیع واکسن آنفولانزا
محرز درباره زمان‌بندی تزریق واکسن آنفلوانزا افزود: باید با آغاز فصل سرما واکسن را تزریق کرد. واکسن‌های آنفلوانزا سفارش داده‌شده و در روزهای آینده وارد می‌شود. عضو کمیته ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: در شرایط کنونی مبتلایان به بیماری خاص، زنان باردار، کادر پزشکی و ... بر اساس اولویت‌بندی وزارت بهداشت به تزریق واکسن می‌پردازند. او درباره زمان تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: واکسن آنفلوانزای تولید داخل دی‌ماه سال جاری توزیع می‌شود، البته دی‌ماه برای تزریق این واکسن دیر است، اما این واکسن را می‌توان تا اواخر آبان تزریق کرد. محرز ادامه داد: خوشبختانه با استفاده از تجربه کره جنوبی و استفاده از فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک می‌توان از ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی جلوگیری کرد. این پزشک عفونی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق سطح و سطوح تصریح کرد: سطوح تأثیر چندانی در انتقال ویروس ندارند، بلکه باید با شست و شوی دست از انتقال این ویروس جلوگیری کرد.
رئیس بیمارستان سینا:
باید به‌جای درمان در حوزه بهداشت تمرکز کنیم
رئیس بیمارستان سینا گفت: باید در زمینه بهداشتی فعالیت بیشتری انجام دهیم تا جلوی مبتلا شدن افراد را بگیریم، وگرنه اگر بیمارستان‌ها ۱۰ برابر هم شود، تا زمانی که اپیدمی مهار نشود، شرایط همچنان سخت خواهد بود. «محمد طالب پور» رئیس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به وضعیت بیماران کرونایی بیمارستان بیان کرد: بیمارستان سینا تقریباً ۱۴۰ تخت را از حدود ۴ هفته‌ پیش به‌طور کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار داده و همیشه هم پر بوده است.

افزایش مراجعات بدحال
دکتر محمد طالب پور در مورد وضعیت مراجعه‌کنندگان به بیمارستان گفت: تعداد افرادی که برای ویزیت وارد فضای بیمارستان می‌شوند در مقایسه با ابتدای کرونا کمتر شده است، به‌طور مثال اگر درگذشته از هر صد نفر مراجعه‌کننده ۱۰ نفر بدحال بود، الآن از هر صد نفر ۵۰ نفر بدحال است، به این دلیل که درصد زیادی از بیماران به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و بخشی از آن‌ها از طریق مراجعه به مطب‌ها درمان می‌شوند، یعنی افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، بیماران بدحال‌تر هستند و آن‌هایی که وضعیت بهتری دارند، اصلاً به بیمارستان نمی‌آیند. افرادی که شرایط بهتری دارند تمایلی به آمدن در فضای بیمارستان ندارند.

 مرگ‌ومیر گسترده
رئیس بیمارستان سینا با اشاره به پیش‌بینی روند شیوع کرونا در کشور افزود: این بیماری حداقل تا یک سال و نیم دیگر با ما خواهد بود و اگر همین‌طور ادامه پیدا کند، اپیدمی سرعت بیشتری خواهد گرفت، طبق پیش‌بینی که از سوی مسئولان وزارتخانه صورت گرفته، اگر وضعیت تا یک سال و نیم دیگر به همین شکل ادامه پیدا کند، روزانه ۶۰۰ الی ۷۰۰ فوتی خواهیم داشت و درمجموع حدود ۳۰۰ هزار مورد مرگ‌ومیر به علت کرونا خواهیم داشت و به عبارتی به ازای هر ۳۰۰ نفر یک نفر در معرض خطر مرگ کرونا در جامعه است که این عدد بسیار بالاست و اگر مردم همت متعالی نداشته باشند و سیستم‌های بهداشتی نیز تقویت نشود، ما شاهد مرگ‌ومیر وسیع خواهیم بود.

ضرورت توجه به مسائل بهداشتی
وی ادامه داد: خیلی از کشورها که در زمینه بهداشتی تمرکز داشتند، در کنترل کرونا موفق بودند و خیلی از کشورها ناموفق هستند، چون درزمینه‌ی درمانی تمرکز کردند، درصورتی‌که من فکر می‌کنم در کشور خودمان باید در زمینه بهداشتی فعالیت بیشتری انجام دهیم تا جلوی مبتلا شدن افراد را بگیریم، وگرنه اگر بیمارستان‌ها ده برابر هم شود، وقتی اپیدمی مهار نشود، شرایط همچنان سخت خواهد بود.

تمرکز در حوزه بهداشت
طالب پور گفت: متأسفانه ما در بخش درمان تمرکز بیشتری داشتیم و میزان دارویی که در ایران مصرف می‌شود از بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است، درصورتی‌که مرگ‌ومیر آن‌ها کمتر است. شرایط ایمنی و بهداشت باید آموزش داده شود و پیگیری‌ها صورت گیرد، کشورهایی که در این زمینه کارکردند، بسیار موفق‌تر از آن‌هایی بودند که در زمینه دارو و درمان فعالیت بیشتری داشتند.