کد خبر : 82701 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۱ - 23:51
رئیس‌جمهور در نشست مجازی مجمع عمومی سازمان ملل متحد زندگی با تحریم سخت است و ملت ایران شایسته تحریم نیست

ستاره صبح-

رئیس‌جمهوری در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بابیان این که برای جهان امروز زمان نه گفتن به زورگویی و قلدرمآبی است، گفت: دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است. ملت‌ها و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن‌تر و قانون‌مدارتر هستند. به گزارش ایرنا، حسن روحانی گفت: کرونا امروز، به علت رشد علم و تکنولوژی و رسانه، به"درد مشترک" انسان بدل شده است. این بلیه فراگیر که مرزهای ساختگی قدرت و مکنت را درنوردیده است، یک‌بار دیگر به همه ما اعضای جامعه بشری یادآور می‌شود که مواجهه با مسائل مشترک جهانی، جز از طریقِ مشارکت جهانی ممکن نیست. همه ما در جهان، دوران سختی را سپری می‌کنیم. اما ملت من به‌جای برخورداری از همکاری جهانی با سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ در نقض آشکار و اساسی منشور ملل متحد، توافقات بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، مواجه است.

جواب صلح جنگ نیست
رئیس‌جمهوری اظهار داشت: چنین ملتی شایسته تحریم نیست. جواب صلح، جنگ نیست. پاداش مبارزه با افراط‌گری، ترور نیست. پاسخ روی ملت‌ها در ایران، در عراق و در لبنان، تحمیل آشوب‌های خیابانی و حمایت از روندهای غیر دموکراتیک نیست. باید بدانیم که ادعاها ملاک نیست و تنها عمل ملاک است، ادعا کردند که برای مبارزه با صدام به منطقه آمده‌اند، درحالی‌که خود، این هیولا را در جنگ تحمیلی علیه ایران تنومند ساختند و او را با سلاح شیمیایی و مدرن‌ترین جنگ‌افزارها، تسلیم کردند. از مبارزه با تروریسم وداعش دم می‌زنند درحالی‌که خود آن را ایجاد کرده‌اند و برای این جنایت خود از ملت‌های منطقه طلبکار هم هستند. به‌دروغ ما را متهم به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای می‌کنند و به بهانه اشاعه، این یا آن را تحریم می‌کنند، درحالی‌که جرم استفاده از سلاح هسته‌ای در تاریخ بشریت‌ را تنها به نام خود ثبت کرده‌اند و تنها رژیم دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا، بازیگر خیمه‌شب‌بازی آن‌هاست.

حق حیات ایرانیان را هدف گرفته‌اند
رئیس‌جمهوری ادامه داد: از حقوق بشر سخن می‌گویند ولی با فشار حداکثری، معیشت و سلامت و حتی حق حیات همه ایرانیان را هدف گرفته‌اند. خود و دست‌نشاندگانشان در هرچه جنگ و اشغال و تجاوز در فلسطین، افغانستان، یمن، سوریه، عراق، لبنان، لیبی، سودان و سومالی است، به‌طور مستقیم به آتش‌افروزی مشغول هستند ولی ایران را مسئول شکست‌های مختومشان برابر اراده مردم منطقه می‌دانند.

منطقه را انبار باروت کرده‌اند
وی افزود: با فروش صدها میلیارد دلار سلاح به منطقه ما، آن را به انبار باروت بدل کرده‌اند ولی برخلاف همه قواعد حقوقی و اجماع جهانی، بیهوده می‌کوشند تا ایران را از حداقل نیازهای دفاعی محروم ساخته و محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را به‌رغم نص صریح قطعنامه ۲۲۳۱ تمدید کنند. من اینجا لازم می‌دانم از روسای دوره‌ای شورای امنیت در ماه‌های اوت و سپتامبر و ۱۳ عضو این نهاد به‌ویژه کشورهای روسیه و چین تشکر کنم که دو بار به‌صورت قاطع به استفاده ابزاری و غیرقانونی آمریکا از شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ با صدای بلند "نه" گفتند این‌یک پیروزی نه برای ایران، که برای دوران گذار نظام بین‌الملل در جهان پساغربی است که رژیم مدعی هژمونی در چنین انزوای خودساخته‌ای فرورود. روحانی خاطرنشان کرد: کجا سابقه دارد دولتی نتیجه ۱۳ سال مذاکره جهانی با حضور دولت سلف خود را بدون هیچ دلیلی زیر پا گذارد، قطعنامه شورای امنیت را با وقاحت نقض کند و حتی دیگران را به دلیل اجرای قطعنامه شورای امنیت تحریم و تنبیه کند و در همان حال مدعی مذاکره و معامله بزرگ باشد؟

زندگی با تحریم سخت است
روحانی با تأکید بر این که آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را، تأکید کرد: زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است. آزادی سیاسی داخلی برای ما مهم است و ما به‌عنوان کهن‌ترین دمکراسی در خاورمیانه به مردم‌سالاری خود می‌بالیم و آزادی داخلی را با دخالت خارجی سودا نخواهیم کرد. دمکراسی حق حاکمیت ملت است و نه حق دخالت بیگانه، آن‌هم بیگانه‌ای تروریست و مداخله که هنوز هم در همان توهم ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ زندانی است همان روزی که اسلافشان، تنها دمکراسی آن زمان خاورمیانه را با کودتا سرنگون کردند. ما ابزار چانه‌زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود، به‌ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد.