کد خبر : 82687 تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۳۰ - 23:32
خبر یک وضعیت کرونا در کشور چگونه است؟ اشاره: موج دوم کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا آغازشده است. در ایران هم همه‌گیری ویروس کرونا همچنان روبه افزایش است و اغلب استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند. دراین‌ارتباط روز گذشته رئیس ستاد کرونای استان تهران از کاهش ۱۵ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان خبر داد و گفت: «بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد آمار مبتلایان روبه افزایش است و این رشد را نباید موجی گذرا تلقی کرد. تهران در حال حاضر در شرایط کاملاً قرمز به سر می‌برد و افزایش آمار مبتلایان نشان می‌دهد که وارد موج سوم کرونا شده‌ایم.» این در حالی است که بسیاری از کشورهای درگیر با کرونا در موج دوم قرار دارند. دکتر علیرضا زالی افزود: «آمارها نشان می‌دهند که در استان تهران بین موج دوم و سوم کرونا فاصله زمانی بسیار کوتاه بوده، این در حالی است که در پایان موج اول تا رسیدن به موج دوم فاصله وجود داشت. نکته قابل‌تأمل این است که نتایج برخی مطالعات جهانی نشان می‌دهد که سرعت انتقال ویروس جهش‌یافته کرونا بین ۸ تا ۱۲ برابر افزایش‌یافته و شاید یکی از دلایل افزایش مبتلایان در ایران هم این موضوع باشد.» با توجه به اینکه هنوز واکسن یا داروی مؤثر این بیماری ساخته نشده، توصیه متخصصان برای در امان ماندن از ابتلا به این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و شست و شوی مرتب دست‌ها است.

ستاره صبح-

دکتر علیرضا زالی رئیس ستاد کرونای استان تهران روز گذشته در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت پارس‌خودرو در جمع خبرنگاران برخی بازگشایی‌ها را شتابان دانست و گفت: تهران در حال حاضر در شرایط کاملاً قرمز به سر می‌برد و افزایش آمار مبتلایان حاکی است که وارد موج سوم کرونا شده‌ایم. آمارها نشان می‌دهد که در استان تهران بین موج دوم و سوم کرونا فاصله زمانی بسیار کوتاه بوده، این در حالی است که در پایان موج اول تا رسیدن به موج دوم زمان وجود داشت. وی خاطرنشان کرد: رصد بیماری کرونا از روز شنبه تا یکشنبه نشان‌دهنده افزایش آمار مبتلایان است. این موضوع را نباید یک موج گذرا تلقی کرد و ساختار افزایش آماری که در حال حاضر تجربه می‌کنیم در تطابق با شکل‌گیری موج سوم در تهران است.

خواستار بازگشت دورکاری هستیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در مورد برقراری مجدد محدودیت‌ها در تهران گفت: به نظر می‌رسد شرایط فعلی تهران سخت‌تر شده است به همین دلیل ما در نامه‌ای به وزیر بهداشت درخواست کردیم مجموعه‌ای از محدودیت‌هایی که کمیته امنیتی - انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در گروه‌های ۳ و ۴ به‌عنوان مصادیق محدودیت اعلام کرده است به‌خصوص موضوع دورکاری در سطح استان تهران بار دیگر اعمال شود. زالی ادامه داد: شبه جهش‌های کرونا در ایران و در بقیه کشورها رخ‌داده و این موضوع تأثیر چندانی بر روی بیماری‌زایی آن نداشته است، اما سرعت سرایت را افزایش داده است. برخی مطالعات پژوهشی جهانی نشان می‌دهد سرعت انتقال ویروس جهش‌یافته کرونا بین ۸ تا ۱۲ برابر افزایش‌یافته و شاید یکی از دلایل افزایش مبتلایان در ایران هم این موضوع باشد. وی مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری را واکسیناسیون اعلام کرد و گفت: باید از واکسن قطعی و مؤثر استفاده کرد که فعلاً از دسترس مردم خارج است. در این شرایط استفاده منظم از ماسک و رعایت سایر موارد پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم است و شهروندان کماکان باید پروتکل‌های اجتماعی را به‌دقت باید رعایت کنند.

کاهش 15 درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران اشاره کرد و گفت: در ۲ هفته گذشته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های عمومی و خدماتی ۱۵ درصد کاهش‌یافته و از ۸۵ درصد به ۷۰ درصد رسیده است.

وزیر بهداشت: مقابله با کرونا نیازمند همدلی و وفاق است
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته گفت: وفاق و همدلی در بسیج ملی مقابله با کرونا مشابه دوران دفاع مقدس است. این ویروس منحوس ویروس هزارچهره‌ای است که شاید سال‌های سال همراه ما باشد و به‌نوعی تداعی‌کننده شتر گاو پلنگی است که علیرغم گرفتاری‌های ایجادشده، درس‌هایی برای جهان بشریت داشت و نشان داد که موجودی کوچک و ظاهراً حقیر چگونه می‌تواند جهان را دچار بحران کند، دوم اینکه آموخت که غنی بودن و ثروتمند بودن لزوماً سد دفاعی در مقابل آن نیست و سوم آن‌که درس داد در اوج ادعای دانایی کماکان بشر در مقابل مجهولات بسیاری نادان به شمار می‌رود. وی اظهار کرد: امیدهای بسیاری وجود دارد، چه در حوزه واکسن و چه در حوزه درمان و امیدواریم همه دنیا به نتایج مؤثری در این زمینه دست پیدا کنند، ولی در این شرایط ادامه مسیر همراه با آموزش مستمر و رعایت پروتکل‌ها در عین استمرار ابعاد مختلف حیات اجتماعی بسیار مؤثر خواهد افتاد.

آمار کرونا در ایران؛ ۱۸۳ فوتی و ۳۰۹۷ مبتلای جدید
سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته آخرین موارد بروز و فوتی ناشی از کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت را تشریح کرد. دکتر سیما سادات لاری گفت: از روز شنبه (29 شهریور) تا دیروز (یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 3 هزار و ۹۷ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۷۲ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴۲۲ هزار و ۱۴۰ نفر رسید. متأسفانه در طول این مدت، ۱۸۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۳۰۱ نفر رسید. وی افزود: خوشبختانه تاکنون ۳۵۹ هزار و ۵۷۰ نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۹۸ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته لاری، تاکنون سه میلیون و ۷۴۶ هزار و ۶۲۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

استان‌های دارای بیشترین ابتلا و فوتی ناشی از کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته با اعلام اسامی استان‌های در وضعیت قرمز و هشدار کرونا، از روند رو به افزایش بیماری در کشور خبر داد. دکتر سیما سادات لاری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و گلستان در وضعیت هشدار بیماری هستند. وی افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی در هفته گذشته شاهد افزایش بروز بستری موارد مثبت و بروز مرگ‌ومیر در کشور نسبت به هفته سوم شهریورماه بوده‌ایم. بیشترین میزان بروز بستری موارد مثبت در هفته‌ چهارم شهریور در استان قم و کمترین میزان بروز در استان‌های سیستان و بلوچستان و فارس گزارش‌شده است. همچنین بیشترین میزان بروز مرگ‌ومیر در هفته چهارم شهریور به ترتیب در استان‌های قم، چهارمحال و بختیاری و اصفهان و کمترین میزان بروز موارد مرگ در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان گزارش‌شده است.