کد خبر : 82668 تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۲۶ - 00:35
وزیر نفت در جلسه علنی مجلس تشریح کرد 8 راهبرد صنـعت نفـت در شرایط تحریم و کرونا اشاره: دستاوردهای صنعت نفت در دولت تدبیر و امید بر کسی پوشیده نیست. دلیلش این است که تا قبل از سال 92 کشور بنزین وارد می‌کرد، اما اکنون بنزین صادر می‌کند و تا آن زمان گاز صادر نمی‌شد یا صادراتش اندک بود، اما اکنون ایران یکی از صادرکنندگان بزرگ گاز شده است. علاوه بر آن آمارها نشان می‌دهد که توسعه پالایشگاه‌ها و افزایش گازرسانی باعث شده تا تولید فرآورده‌های نفتی در مقایسه با سال 91 چهار برابر شود. در این مدت به دلیل افزایش گازرسانی در کشور از ساخت 10 پالایشگاه 260 هزار بشکه‌ای در روز نیز جلوگیری شده این اتفاق باعث بهبود محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی فضای کشور شده است. این دستاوردها باعث شده تا رئیس مجلس بگوید: «در بازدیدی که از خوزستان داشتم، دیدم پیشرفت‌های صنعت نفت باعث افتخار است.» پس‌ازآنکه 112 نماینده مجلس که سپس تعداد آن‌ها به 200 نفر رسید از سران قوا خواسته بودند وزیر نفت را برکنار کند روز گذشته بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی مجلس حضور یافت و 8 راهبرد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به شرح زیر برای نمایندگان تشریح کرد که شامل 1. افزایش ظرفیت تولید از میادین مشترک نفت و گاز 2. دوری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پالایشی و پتروشیمی 3. توسعه گازرسانی 4. ‌افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 5. حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان 6.‌جمع‌آوری گازهای همراه نفت 7. ریل‌گذاری برای آینده صنعت نفت 8. مقابله با تحریم‌ها بوده است.

ستاره صبح-

ایران جلوتر از قطر در پارس جنوبی
بیژن نامدار زنگنه روز گذشته با حضور در مجلس شورای اسلامی دستاوردهای صنعت نفت را تشریح کرد و گفت: تولید از میادین غرب کارون از ۷ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ به ظرفیت ۴۰۰  هزار بشکه در روز رسیده است. برنامه‌های ساخت هفده فاز پارس جنوبی در دریا تمام‌شده و تنها یک پالایشگاه مانده که تأثیر زیادی در تولید ندارد و با این اقدامات تمدن صنعتی در این منطقه پارس جنوبی تکمیل‌شده است. تولید ایران از پارس جنوبی در سال ۹۲ حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز بود که این عدد اکنون به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است. اکنون تولید گاز ایران در پارس جنوبی از همسایه بیشتر است بااینکه حجم مخزن ما کمتر است. زنگنه گفت: ایران تاکنون ‌۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کرده است. طرح‌های دیگری برای نگهداشت تولید از سال ۹۷ آغازشده و ۲۳ قرارداد نیز به‌صورت ای پی سی به امضا رسیده است که دو طرح آن توسط رئیس مجلس شورای اسلامی، آغاز شد.  زنگنه بابیان اینکه خط لوله گوره جاسک برای تنوع مبادی صادراتی در دستور کار قرار گرفت، ‌ گفت: خط لوله هزار کیلومتری آخر امسال تمام می‌شود و یک‌میلیون نفت از گوره به جاسک منتقل و صادر خواهد شد. گازرسانی در کشور معادل ۲.۶ میلیون بشکه نفت است و اگر قرار بود این سوخت با فرآورده‌های نفتی تأمین شود، لازم بود تا معادل ۱۰ پالایشگاه ۲۶۰ هزار بشکه‌ای در کشور احداث می‌شد که این سوخت بدون آسیب به محیط‌زیست تأمین شد. به گفته وزیر نفت، صنعت گاز و صنعت پتروشیمی هر دو محصول جمهوری اسلامی هستند، زیرا اگرچه در پیش از انقلاب در بخش نفت اقداماتی انجام‌شده بود اما صنایع گاز و پتروشیمی هر دو مولود جمهوری اسلامی هستند.

افزایش ۲۵ میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی در سال ۹۹
وزیر نفت به جدایی از خام فروشی در صنایع نفت و گاز اشاره کرد و گفت: در پتروشیمی توانستیم تولید را از ۵۶ میلیون تن در سال ۹۲ به ۶۶ میلیون تن در سال ۹۸ برسانیم و امسال نیز با بهره‌برداری از ۱۷ طرح دیگر پتروشیمی ۲۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ایران افزوده می‌شود. زنگنه گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن در سال باارزش ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

جهش سوم
زنگنه بابیان اینکه با جهش سوم در سال ۱۴۰۴، ظرفیت تولید پتروشیمی به ۱۳۳ میلیون تن و ارزش آن نیز به ۳۷ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد، افزود:‌ این موضوع موردتوجه مقام معظم رهبری است. ظرفیت پالایشی کشور که در سال ۹۱ حدود ۱.۸ میلیون بشکه بود،‌ اکنون به ۲.۱ میلیون بشکه رسیده صادرات فرآورده‌های نفتی با توسعه پالایشگاه‌ها و همچنین بهبود گازرسانی در مقایسه با سال ۹۱، چهار برابر شده است.
اجتناب از خام فروشی 
و دور زدن تحریم‌ها
زنگنه تأکید کرد: اجتناب از خام‌فروشی و دور زدن تحریم‌ها را توانستیم محقق کنیم و ظرفیت تولید بنزین ایران در سال ۹۱، حدود ۵۲ میلیون لیتر بوده که این عدد در سال ۹۸ به ۱۰۷ میلیون لیتر افزایش پیداکرده است.

ثبت رکورد صادرات ۸۰ میلیون مترمکعب گاز در روز
وزیر نفت تأکید کرد: صادرات گاز طبیعی در هفت سال گذشته مدت ۲ برابر شده است. در مواردی مانند پاکستان مشکلات خارج از اراده ما بوده است. رکورد صادرات گاز امسال عدد ۸۰ میلیون مترمکعب در روز را نیز شکست؛ و مایکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی شدیم و این کار از طریق بورس انجام می‌شود.