کد خبر : 82663 تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۲۴ - 23:40
تفسیر روز 10 نکته تأمل‌برانگیز در نقد سریال «آقازاده»

ستاره صبح-به توصیه یکی از دوستان که استاد علوم تربیتی در دانشگاه و نماینده مقام معظم رهبری است بخش‌هایی از سریال خانگی «آقازاده» را مشاهده کردم. ماجرای این سریال که به دلایل ذیل از واقعیت جامعه ما دور است، ایجاد بدبینی در اذهان مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی می‌کند که متأسفانه این رسانه با اعتبارات مردم نظام را تضعیف می‌کند. به باور نویسنده اگر دشمنان اراده می‌کردند شاید توان ساخت چنین سریال بی‌محتوایی را نداشتند؛ ولی دوستان آگاهانه یا ناآگاهانه با ساخت این سریال نظام را تضعیف می‌کنند و مثل این است که بر شاخه‌ای نشسته‌اند و بن می-برند. چرچیل نخست‌وزیر نامدار انگلیس می‌گوید: «آن‌قدر که از دوستان ضربه خوردیم از دشمنان نخوردیم!» در ارتباط با سریال آقازاده 10 نکته تأمل‌برانگیز یادآوری می‌شود.
1- بعد از انقلاب تاکنون به‌غیراز مقامات دولتی هیچ آقازاده و غیر آقازاده‌ای وجود نداشته و ندارد که در ایران دارای جت شخصی باشد و با آن به خارج سفر کند. نویسنده به لحاظ داشتن تخصص هوافضا از این موضوع کاملاً مطلع است که غیر از ارگان‌های دولتی هیچ شخص و شرکت بخش خصوصی مالک این نوع جت سبک نیست.
2- طبق قانون تمام کمسیون‌های مناقصه یا مزایده ترکیبی از نماینده نهادهای مختلف تشکیل می‌شوند که بدون حضور آن‌ها کمسیون رسمیت نمی‌یابد و حق تصمیم‌گیری ندارند و هیچ فردی نمی‌تواند نقش حاکمیتی در کمسیون‌های دولتی داشته باشد. نمایندگان بازرسی و حراست دستگاه‌های دولتی عضو رسمی این کمسیون‌ها هستند و کوچک‌ترین تخلفی را گزارش می‌کنند و تصمیم کمسیون ابطال می‌شود.

3- بنا به فتوای مراجع پیشنهاد صیغه از طرف یک دختر بدون اذن پدر جایز نیست و این‌گونه صیغه شدن مخالف و مغایر با شرع مقدس و تبلیغ آن فساد اخلاقی و مخالف قانون و عرف جامعه است.
4- اظهارات آن آقا که پدرش آقازاده است و نامزد پست وزارت و قرار است با «حاج حسن آقا» ملاقات کند و التماس فرزند خود می‌کند که تا انجام ملاقات دست از خلاف‌های پشت‌صحنه بردارد تاکنون نه دیده‌شده و نه شنیده‌شده، بلکه ساخته‌وپرداخته ذهن کارگردان این سریال است.
5- شرکت مقامات کشوری و لشکری با خودروی دولتی در عروسی فرزند یکی از مسئولین رده پایین دولتی، تاکنون در هیچ مراسم عروسی فرزند مقامات دیده نشده، چون بنا به فتوای امام استفاده از خودروی دولتی در ترددهای شخصی خلاف قانون و مقررات دولتی و حرام است.
6- تخریب اصحاب هنر به‌ویژه خانواده ارژنگ که ده‌ها سال است در تدوین کتب درسی هنر مدارس نقش ماندگار داشته‌اند از مصادیق نشر اکاذیب در این سریال است.
7- استفاده از لفظ «حاج حسن» تخریب رئیس‌جمهوری و سرداران شهید سپاه است که مقام معظم رهبری در پیام ویژه آن‌ها را موردستایش قرار داده است.
8- کشتن و پرس کردن یک انسان بی‌گناه آن‌هم در یک بنز گران‌قیمت در مراکز اسقاط خودرو که تحت نظارت نیروی انتظامی است از مصادیق بارز نشر اکاذیب است، زیرا اسقاط خودرو باید با تأیید سه ارگان نیروی انتظامی، سازمان محیط‌زیست و وزارت صنعت انجام شود.
9- محتوای سریال آقازاده نشان‌دهنده ضعف دادگستری و نهادهای امنیتی است که یک جوان شارلاتان به نام «آقازاده» می‌تواند به هر اقدام خلافی دست بزند و هیچ دستگاه امنیتی و اطلاعاتی هم مانع جرائم او نشود که این موضوع منطقی و عقلانی نیست.
10- پرسش این است که آیا ازدواج دو جوان با سخت‌گیری‌های امروز خانواده‌ها در جامعه ما به‌سادگی امکان‌پذیر است؟ هرگز، مگر در یک فیلم غیرواقعی که ساخته‌وپرداخته ذهن کارگردان و نویسنده متن آن است، آن‌هم کسی که در فیلم‌نامه‌های قبلی او زن شصت‌وچندساله را عاشق یک جوان 20 ساله نشان می‌دهد و این زن از آن جوان خواستگاری می‌کند، این موضوع فیلم بیشتر به طنز شبیه است تا واقعیت!
به امید روزی که فیلم‌نامه‌های ایرانی با ناهنجاری‌های جامعه پیوند بخورند و برای عبور از چالش‌ها، راهکار ارائه شود؛ در پایان به حدیثی از قول ائمه معصومین (ع) اشاره می‌شود: «النَّجاةُ فی الصِّدق» راه نجات در راستی و صداقت است.