کد خبر : 82582 تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۱۱ - 00:10
گزارش بازگشایی مشروط مدارس از 15 شهریور

ستاره صبح-

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش روز گذشته در چهارمین نشست خبری با خبرنگاران که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: روز شنبه آینده سال تحصیلی آغاز می‌شود. آغاز سال تحصیلی همواره یک رویداد مهم فرهنگی بوده که جریان زندگی خانواده‌ها را متفاوت می‌کند و همه جامعه این روز را حس می‌کنند. بازگشایی مدارس امسال با محدودیت و مشکلاتی روبه‌رو بوده، اما همه تلاش‌ها بر آن است که آموزش باکیفیت به همه دانش آموزان ارائه شود، ازاین‌رو هیچ معلمی نمی‌تواند دانش‌آموز را از تحصیل محروم کند. وی بابیان اینکه اولویت با آموزش حضوری برای دانش آموزان است، ادامه داد: هیچ آموزشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود، کارکردهای مدرسه در توسعه ارتباطات و شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان و تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان با هیچ روشی نمی‌تواند جبران شود، اما تنها موضوعی که توانسته موجب محدودیت آموزش حضوری شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه آموزش مجازی امسال با سال گذشته متفاوت است، خاطرنشان کرد: آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته زمانی آغاز شد که دوسوم سال تحصیلی طی شده بود و معلمان شناخت کافی نسبت به دانش آموزان داشتند، اما امسال اگر از آغاز آموزش به‌صورت غیرحضوری آغاز شود، این فرآیند با مشکلاتی مواجه می‌شود تا ارتباط برقرار شود، بنابراین اصل بر این است که تعامل معلم و دانش‌آموز برقرار شود. مسئولیت حفظ سلامت دانش آموزان مسؤولیتی مشترک میان آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها است. سعی شده محیطی امن و مناسب در مدارس برای دانش آموزان آماده شود، البته در این زمینه خانواده‌ها نیز باید با آموزش‌وپرورش همراه باشند. حاجی میرزایی بابیان اینکه مدارس با آغاز سال تحصیلی باید در فرآیند آموزش فعال باشند، اظهار داشت: معلمان در این فرآیند نقش متمایز و پیچیده دارند، آن‌ها سال‌ها در کلاس‌های درس به دانش آموزان آموزش می‌دادند، اما امسال در شرایط متفاوت کار خود را دنبال می‌کنند. اگر خانواده‌ها در فرآیند آموزش نقش فعالی نداشته باشند، آموزش دانش آموزان با مشکل روبه‌رو می‌شود. تجربه آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته نشان داد دانش آموزان آموزش را با یادگیری دنبال می‌کنند.

آغاز آموزش تلویزیونی از ۱۵ شهریور 
وی درباره نقش صداوسیما در فرآیند آموزش دانش آموزان اظهار داشت: تلویزیون با پوشش گسترده می‌تواند آموزش‌وپرورش را در این اقدام یاری کند و از ۱۵ شهریور آموزش تلویزیونی برای تمام دروس و پایه‌ها از اول تا دوازدهم اجرایی می‌شود. امسال تمام ایران به مدرسه تبدیل می‌شود، پیش‌تر ۱۱۰ هزار مدرسه وجود داشت که امسال کار آن‌ها با محدودیت روبه‌رو شد، باوجود مدرسه تلویزیونی هر خانه یک مدرسه می‌شود. محتوای درسی از آغاز سال تحصیلی در سامانه شاد بارگذاری می‌شود و کمک مؤثری برای دانش آموزان و خانواده‌هاست. در موضوع آموزش حضوری تراکم کلاس‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که فاصله اجتماعی رعایت شود، ازاین‌رو دانش آموزان گروه‌بندی می‌شوند. برخی دروس که باید به‌صورت حضوری باشند و بخشی دیگر به تمرین و تکرار نیاز دارد که به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌شود. بسته‌های آموزشی و آموزش تلویزیونی در کنار همه تمهیدات وجود دارد و سعی شده در این مدت هیچ دانش‌آموزی از تحصیل عقب نماند.
وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد که ۳۵ درصد مدارسی که کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارند، می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در طول هفته برنامه حضوری برگزار کنند؛ اما شرایط در سایر مدارس متفاوت است و دانش آموزان باید به‌صورت حضوری در گروه‌های مختلف تقسیم شوند. حاجی میرزایی ادامه داد: تأکید بیشتر رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی است که حتی می‌توانند به‌صورت محدود دو نفر دو نفر در کلاس درس حاضر شوند تا با معلم تعامل داشته باشند. وی همچنین درباره رایگان شدن اینترنت در فضای شاد اظهار داشت: ستاد ملی مبارزه با کرونا به کمیته‌ای متشکل از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و آموزش‌وپرورش مأموریت داده که این موضوع را بررسی کنند. پیشنهادشده یک‌سوم هزینه اینترنت استفاده از شبکه شاد پرداخت شود که البته قابل‌تجدید نظر است و امید است به‌زودی تصمیم‌گیری لازم برای هزینه‌های مربوط به شاد انجام شود. وزیر آموزش‌وپرورش درباره ارائه تبلت‌های دانش‌آموزی گفت: برای ارائه تبلت ارزان کارهایی انجام‌شده، اما امکان واردات کم است و تأمین منابع مالی مشکلاتی دارد و تولید داخل هم کافی نیست. تعدادی از دانش آموزان که به تلفن هوشمند دسترسی ندارند به طرق دیگری تحصیل آن‌ها را جبران می‌کنیم که با مشکل مواجه نشوند. برای استفاده از پلتفرم‌های دیگر در موضوع آموزش مجازی چارچوبی تهیه‌شده است. در بخش غیردولتی این چارچوب نشان می‌دهد چطور مدارس می‌توانند از قالب‌های مکملی بهره‌مند شوند. آموزش رسمی از طریق بستر شبکه شاد پیش می‌رود. ظرفیت شبکه شاد هم توسعه پیداکرده  است، اما برای آموزش تکمیلی اگر قرار باشد مدرسه‌ها از پلتفرم دیگری استفاده کنند، باید در چارچوب مشخص باشد.