کد خبر : 697997 تاریخ : 1404/2/7 - 03:53
حسین مسعودیان - کارشناس ضرورت آموزش موتورسواری چندی پیش از شیراز با اتوبوس به تهران آمدم.

چندی پیش از شیراز با اتوبوس به تهران آمدم.
کنارم جوانی نشست. بعد از توقف اتوبوس برای شام، زمینه ارتباط بین ما فراهم شد. جوشکار CO2 بود و ساکن کرج.
می‌گفت بیشتر کارش پیمانکاری جوش است و زمانی که کار ندارد، در تهران بصورت پیک موتوری فعالیت می‌کند.
از موتور سواران و آمارهای تصادف آنان که حدود یک سوم مرگ و میر جاده‌ای است، گفتم و اینکه بیشتر متوفیان موتورسیکلت از جوانان ۱۸ سال الی ۳۵ سال هستند.
این آمارها برایش جالب بود و می‌گفت تا حالا از جایی این آمارها را نشنیده است.
در خلال گفت‌وگوها از مقررات حاکم بر سازمان‌های پیک موتوری و محل تولد و زندگی آنان نکات جالبی گفت.
از جمله جایزه محل خواب رایگان در صورت داشتن ۷۰۰ سفر در ماه.
یعنی اگر جمعه‌ها نیز کار کنند، به طور متوسط ۲۳ سفر در روز.
اگر هر سفر بطور متوسط نیم ساعت باشد، ۱۱ ساعت و نیم بی وقفه باید روی موتور باشند.
می‌گفت، برخی از پیک موتوری‌ها، برنده این جایزه می‌شوند!.
نکته قابل تأمل اینکه در بازه زمانی ۵ساله (فاصله سال‌های ۱۳۹۶‌تا۱۴۰۰) استان‌ تهران با هزار و ۷۸۲فوتی بیشترین آمار موتورسوارهای جان‌باخته را ثبت کرده است.
*از سال ۱۳۹۶تا ۱۴۰۰، بیش از ۴۸درصد موتورسواران به‌دلیل ضربه به سر، جان خود را از دست داده‌اند که نشان دهنده غفلت در استفاده از کلاه ایمنی بوده است.
*بیشترین کشته‌شدگان تصادفات ۷ماهه ۱۴۰۳، موتورسواران بوده‌اند و بیشتر این تصادفات نیز در بزرگراه‌ها رخ داده است.»
آمار تصادفات سال گذشته استان تهران به شرح زیر است:
*۴۶ درصد تصادف موتورسواران
*۳۷ درصد عابران پیاده
*۱۷ درصد خودروها
با بیان مقدمه ملاحظه می‌شود که بسیاری از موتورسواران داخل سازمان‌های پیک موتوری فعالیت می‌کنند که این سازمان‌ها، نقش مهمی در فرهنگ سازی موتور سواران در خصوص حفظ مقررات، بویژه جان خودشان و عابران پیاده را باید عهده دار شوند.
حرکت خطرآفرین موتور سواران:
۱ - عبور از پیاده روها که موجب تصادف با عابران پیاده، مخصوصاً سالخوردگان می‌شوند.
۲ – عبور از ورود ممنوع‌ها و مسیرهای یکطرفه.
۳ – عبور از چراغ قرمزها بدون توجه به خطرات.
*البته موارد دیگری از جمله صدای زیاد اگزوز موتورها وجود دارد که بنظر می‌رسد باید از سوی اداره راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی، برای آلودگی صوتی موتور سیکلت‌ها استانداردی تهیه و به وزارت صنایع و کارخانه‌های موتور سیکلت سازی ابلاغ شود.
* استفاده از موتور سیکلت برقی توصیه می‌شود. از آنجایی که هزینه تهیه موتور سیکلت برقی گران است، شهرداری تهران برای آسایش و امنیت عبور و مرور مردم وظیفه دارد با سازمان‌های پیک موتوری وارد گفت‌وگو شود و خرید موتور سیکلت برقی را برای آنان تسهیل و یا فایناس کند و دوره‌های آموزشی موتور سواری ایمن را در سازمان‌های پیک موتوری اجباری و برای سایر موتور سواران از سوی اداره راهنمایی و رانندگی آموزش درست موتور سواری را اجباری کند.
به امید روزی که شاخص‌های عملکردی شهرداری‌ها، کاهش تلفات موتورسواران و عابران پیاده و استاندارد سازی صدای تمام موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل حمل‌ونقل شود.
نکته مهم دیگر این است که حدود 13 میلیون موتور سیکلت دود زا در کشور تردد می‌کنند و دود به ریه شهروندان پمپاژ می‌کنند.لازم است این موتورها اسقاط و موتور سیکلت برقی جای آن‌ها را بگیرد.