کد خبر : 697946 تاریخ : 1404/2/3 - 02:35
بهجت مجتهدزاده، کارشناس آموزش و پرورش در گفت و گو با ستاره صبح: حضور پلیس در مدارس قابل توجیه نیست بهجت مجتهدزاده با اشاره به لزوم همکاری خانه و مدرسه گفت: تجربه من به عنوان یکی از اعضای قدیمی و با سابقه خانواده آموزش و پرورش، نشان می‌دهد آنچه در محیط مدرسه به پیشرفت و بالندگی دانش آموزان کمک می‌کند؛ همراهی، هماهنگی و همکاری اولیای دانش آموزان و اولیای مدرسه است.

ستاره صبح - فائزه صدر: در بیست وهفتمین گردهمایی معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی فراجا، تفاهم‌نامه‌ای میان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و وزارت آموزش ‌و پرورش به امضا رسید. بنا به گفته مسئولان، این تفاهم ‌نامه به دنبال استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای دو دستگاه به منظور آگاهی ‌بخشی و اطلاع ‌رسانی، همکاری اثر گذار با شبکه شاد، تولید منابع آموزشی، اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش ‌آموزان (نماد) و نیز همکاری خبرگزاری پانا با باشگاه دانش ‌آموزی خبرنگاران پلیس در اطلاع ‌رسانی اخبار مرتبط است. با این وجود این تفاهم‌نامه به ابهامات در جامعه به ویژه به نگرانی والدین افزوده شده است. آیا تقویت امنیت و سلامت اجتماعی دانش ‌آموزان در مدارس، وظیفه‌ پلیس است؟ ستاره صبح در گفت‌وگو با بهجت مجتهدزاده، کارشناس آموزش و پرورش به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:


بهجت مجتهدزاده با اشاره به لزوم همکاری خانه و مدرسه گفت: تجربه من به عنوان یکی از اعضای قدیمی و با سابقه خانواده آموزش و پرورش، نشان می‌دهد آنچه در محیط مدرسه به پیشرفت و بالندگی دانش‌آموزان کمک می‌کند؛ همراهی، هماهنگی و همکاری اولیای دانش‌آموزان و اولیای مدرسه است. اگر نظام روان‌شناسی هم به طور گسترده با آموزش و پرورش همکاری کند، آنقدر که همبستگی خانه و مدرسه مؤثر است، تأثیرگذار نخواهند بود.
وی افزود: قبلاً هم طرح‌هایی بوده، ولی این اقدامات در عمل خروجی ندارد و تنها برای یک سری از مدیران رزومه می‌سازد. به همین دلیل من هم مثل بسیاری از همکاران نسبت به تفاهم‌نامه آموزش و پرورش و نیروی انتظامی پیش آمده خوش ‌بین نیستم.
این کارشناس آموزش و پرورش با رد لزوم دخالت نیروی انتظامی در امور مربوط به دانش‌آموزان گفت: مدارس مناطق مختلف شهر در طول سال مواردی را تجربه می‌کنند و گاهی نیاز به دخالت و یا حضور مستقیم نیروی انتظامی برای حل برخی مسائل و مشکلات پیش می‌آید. اما استمرار پلیس در مدارس قابل توجیه نیست.
وی در این رابطه ادامه داد: نیروی انتظامی همیشه در حوزه امنیت و آسیب‌های اجتماعی ورود کرده و توانسته نظم و امنیت را برقرار کند، اما بدون تفاهم‌نامه و حضور پلیس در مدارس می‌توان در طول سال از این ظرفیت‌ استفاده کرد.
مجتهدزاده تاکید کرد: امروز نگرانی این است که تفاهم ‌نامه بین آموزش و پرورش و نیروی انتظامی دستگاه به دخالت نیروی انتظامی در امور مربوط به آموزش و پرورش، مدارس، دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها بیانجامد.
این مدیر بازنشسته آموزش و پرورش ضمن انتقاد از طرح‌ها و برنامه‌های بی اثر و پرهزینه گفت: متأسفانه طی چند دهه به دلایل متعددی جایگاه والای مدرسه و نقشی که مدارس و معلمین در زندگی ما و پدران و مادرانمان داشتند تضعیف شده است. نباید با اقدامات نسنجیده و واگذار کردن وظیفه ذاتی آموزش و پرورش به دیگر دستگاه‌ها، بیش از این به امر مقدس آموزش و پرورش در مدارس لطمه می‌زند.
وی اظهار داشت: مدرسه رویکردی آموزشی و تربیتی دارد. مدرسه مقدمه‌ جامعه پذیر شدن است. اما کارکرد نیروی انتظامی از جنس تخلف، جرم و امنیت است. روح حاکم بر آموزش و پرورش متفاوت از فضا و کارکرد نیروی انتظامی است. رویکرد نظامی در تعلیم و تربیت جایی ندارد.
مجتهدزاده با یادآوری تجارب خانواده‌ها و دانش‌آموزان در سال‌های اخیر اضافه کرد: پس از وقایع نیمه دوم سال 1401 و ورود و دخالت‌های نیروی انتظامی به مدارس و دانشگاه‌ها، تجربه‌های ناخوشایندی در اذهان عمومی ثبت شد از این رو همکاری نیروی انتظامی با آموزش و پرورش تردید زیادی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.
وی گفت: اگر هدف از این تفاهم‌نامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، بهتر آن است که بودجه‌ای برای آموزش و پرورش اختصاص دهند تا به توانمند سازی نیروهایش بپردازد و این هدف از طریق معلمین که به طور مستقیم با دانش‌آموزان در ارتباط هستند محقق گردد.
بهجت مجتهدزاده در پایان سخنان خود متذکر شد: معلمین امروزی به خصوص گروهی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند دوره‌های لازم برای اشتغال به شغل مقدس معلمی را طی نکرده‌اند. فرهنگیان باید دوره‌ ببینند و به ‌روز شوند. آنچه آموزش و پرورش به آن نیاز دارد تأمین معیشت معلمین و تربیت نیروهای کارآمد و توانمند است.