کد خبر : 697229 تاریخ : ۱۴۰۳/۱۲/۱۵ - 02:23
علی ظفرزاده، نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با ستاره صبح: روش پزشکیان وفاق نیست/ وفاق در سیاست قابل اجرا نیست علی ظفرزاده با انتقاد از نوع طرح و اجرای ایده وفاق گفت: وفاق، محبت، گذشت، فداکاری، صمیمت و دوستی و واژه هایی از این دست در حوزه های اجتماعی و انسانی کاربرد فراوانی دارند. مردم با به کار بردن این واژه ها تعارفاتی نسبت به هم دارند و با هم گفت و گو دارند، ولی همین کلمه ها در حوزه کلان ملی، سیاسی و اجرایی کشور کاربرد ندارد چون این بخش تعارف پذیر نیست.

ستاره صبح، فائزه صدر: استیضاح عبدالناصر همتی توسط مجلس و استعفای محمد جواد ظریف به درخواست رئیس قوه قضائیه، در یک روز انجام شد و دولت را از دو سرمایه سیاسی اصلاح‌طلب خالی کرد. محمد جواد ظریف به دنبال استعفای خود در بیانیه ‌ای اعلام کرد که به توصیه رئیس قوه قضائیه از سمت خود کناره‌ گیری کرده تا به دانشگاه بازگردد. محمد فاضلی، جامعه‌شناس نیز اعلام کرد: دو روز پیش خدمت جناب محمد جواد ظریف بودم. پرسیدم چه می‌ کنید؟ پاسخش جالب بود: بازی بدون توپ انجام می‌‌دهم، توپی زیر پای من نیست. برای کشور راندن این نوع افراد، خسارت محض است. ستاره صبح در گفت‌وگو با علی ظفرزاده، نماینده پیشین مجلس به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:


علی ظفرزاده با انتقاد از نوع طرح و اجرای ایده وفاق گفت: وفاق، محبت، گذشت، فداکاری، صمیمت و دوستی و واژه‌هایی از این دست در حوزه های اجتماعی و انسانی کاربرد فراوانی دارند. مردم با به کار بردن این واژه‌ها تعارفاتی نسبت به هم دارند و با هم گفت‌وگو دارند، ولی همین کلمه‌ها در حوزه کلان ملی، سیاسی و اجرایی کشور کاربرد ندارد چون این بخش تعارف پذیر نیست.
وی افزود: در اجرا، بحث قانون اساسی، قوانین موضوعه، سالیانه و قوانین دستگاه های اجرایی است. مگر می‌توان گفت از فلان ماده قانونی عبور کنیم تا برخی ناراحت نشوند و با آن دوستان وفاق کنیم؟! وفاق در سیاست قابل اجرا نیست چون سیاست عرصه رقابت است و به خوشایند رقیب رفتار کردن معنی ندارد.
نماینده پیشین مجلس با اشاره به نادیده گرفته شدن سهم اصلاح‌طلبان در دولت چهاردهم یادآور شد: بسیاری برای تشکیل دولت مسعود پزشکیان هزینه کردند، خرج کردند، آبرو گذاشتند و پای او ایستادند. احزاب، تشکل‌ها و وفاداران به یک جریان فکری شناسنامه دار با اعتقاد به اندیشه‌ای اصلاحاتی پای کار آمدند و اداره کشور را برای چهار سال پیش رو از چنگ رقیب مسعود پزشکیان درآوردند و در اختیار وی گذاشتند.
وی در این رابطه تاکید کرد: شخصیت های علمی، سیاسی، حقوقی و هنری پای کار آمدند تا کشور را به مسیر اصلی و درست بازگردانند. توجه به نیاز‌ها و ضرورت های کشور، تعقیب مطالبات مردم و حاکم شدن قانون اساسی جزو اهداف این افراد بود. هدف این بود که این هدف گذاری در اختیار دولتی اصلاح خواه و اصلاح‌طلب قرار بگیرد.
ظفرزاده گفت: قرار این نبود که بعد از این همه تلاش و پای کار آمدن این همه آبرو، با استفاده غلط از کاربرد کلمه وفاق همه چیز به هم بریزد. وفاق این دولت باید به معنی وفاق با اصلاحات و اصلاح گری، وفاق با تفکر و برنامه و وفاق با بهبود بخشی می‌بود.
وی افزود: ائتلاف حساب و کتاب دارد و قاعده اش این نیست که آن گروه که در اکثریت است، اختیار خود را به دیگران بدهد! متأسفانه از ابتدا معلوم بود که کاری که آقای پزشکیان تحت عنوان وفاق شروع کرده به نتیجه نمی‌رسد. ما بر این عقیده بودیم که شیوه پزشکیان وفاق نیست، بلکه توزیع دستاورد های جریان اصلاحات بین دیگران و به ویژه مخالفان و رقبای این جریان است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از حضور رقبا و مخالفان مسعود پزشکیان در دولت وی اضافه کرد: کسانی وارد دولت شدند که نه خود آقای پزشکیان را قبول دارند نه نگاه ایشان را می‌پسندند. وقتی چنین کسانی را به این شکل در امور مداخله می‌دهید و مسئولیت اجرایی در حد یک وزارتخانه در اختیارشان می‌گذارید، نتیجه همین است، سهمشان را گرفتند، دستاورد جریان اصلاحات و دو شخصیت این جریان را از دولت حذف می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: وقتی ما در مجلس ششم بودیم این ادراک وجود داشت که کمیته‌ای در حال برنامه ریزی برای عدم موفقیت دولت آقای خاتمی و مجلس ششم است تا جاییکه به گفته آقای خاتمی هر 9 روز در کشور یک بحران درست می‌کردند. امروز همان داستان در جریان است. ظفرزاده گفت: برخی شخصیت‌ها بیش از 3 بار کاندید ریاست جمهوری شده‌اند، ولی در جلب نظر مردم ناموفق بودند. برخی از این شخصیت‌ها دولت در سایه تشکیل داده بودند و هزینه می‌کردند، ناکامی این افراد در انتخابات تبعات دارد آنها بیکار نمی‌نشینند و دائما در حال توطئه هستند. وی با اشاره به تبعات ائتلاف با مخالفان تاکید کرد: قانون حجاب توسط کدام گروه پیشنهاد، تدوین و ارائه شد؟! قانون یعنی امری که مورد رضایت، نیاز و ضرورت جامعه باشد. مردم آن را مطالبه کنند، بخواهند و در جامعه به صورت عرفی اجرا شود. این موارد قابلیت تبدیل شدن به قانون و اجرا شدن را دارند. وقتی چیزی به نام قانون علم می‌کنند که در خیابان درگیری به راه می‌اندازد و شبیه سال 1401 اعتراض ایجاد می‌شود، این قانون نیست بلکه نام قانون را یدک می‌کشد. چون چنین قانونی با عقل سلیم و مطالبه مردم منافات دارد. نماینده پیشین مجلس گفت: این گروه نشان داده‌اند که به دنبال به آشوب کشیدن جامعه هستند. چه کسانی با فراهم کردن زمینه خشم مردم قائله 1401 را ایجاد کردند؟! نباید از نفوذی‌ها غافل بود. در بین کسانی که کراوات و پاپیون به یقه می‌زنند به دنبال نفوذی‌ها نگردید. بسیاری از این افراد با ظاهر دوستان، انقلابیون و حزب الهی‌ها در کنار ما حضور دارند، چفیه به دور گردن انداخته‌اند یا چادر به سر می‌کنند. وی افزود: چه کسی مصوب کرد مرزها باز باشد و میلیون‌ها اتباع خارجی بدون ضابطه از کشور همسایه وارد ایران شوند؟! پشت به هم ریختن این نظم اجتماعی چه هدفی پنهان است؟! در قانون حجاب گفته شده که همین اتباع بیگانه می‌توانند درباره حجاب به زن ایرانی تذکر بدهند! می‌توان رد نفوذ را در تصمیمات جست و جو کرد. این فعال سیاسی با تاکید بر نقش مثبت محمد جواد ظریف در دولت بیان کرد: این گروه حضور ظریف ها، خاتمی ها، هاشمی رفسنجانی‌ها و ظهور امیرکبیر‌ها را در ایران بر نمی‌تابند. آنها آدم های بزرگ را هدف قرار می‌دهند تا کتوله های سیاسی را به پست های مدیریتی برسانند.
وی اضافه کرد: ظریف در سیر مذاکرات برجام چنان خوش درخشید که در میان دیپلمات های عصر حاضر جزو برجسته ترین افراد به شمار می‌رود. کسی که لایحه حجاب را می‌نویسد به چه چیزی فکر می‌کند و آن که مذاکرات برجام را هدایت کرد به چه می‌اندیشید؟! ظریف حذف شدنی نیست ما افرادی چون او کم داریم و ایران و ایرانی از عدم حضور او ضرر خواهند کرد. این همان اتفاقی است که جریان نفوذ به دنبال اش است. علی ظفرزاده در پایان سخنان خود متذکر شد: کارنامه محمد جواد ظریف را با عملکرد و گفتمان سعید جلیلی مقایسه کنید. آیا قابل مقایسه است؟! از این رو نفوذ کسی مثل محمد جواد ظریف را هدف می‌گیرد تا او را از عرصه سیاسی ایران حذف کند چون حضور ظریف به نفع منافع ملی است.