کد خبر : 696134 تاریخ : ۱۴۰۳/۱۰/۱۶ - 19:28
خسارت هر روز تعطیلی آموزش و پرورش ۱۰۰۰ میلیاردتومان است علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با بیان اینکه ایران در ۸ المپیاد علمی جهانی ۳۴ مدال در رشته‌های ریاضی، زیست، فیزیک، شیمی، علوم زمین، کامپیوتر و هوش مصنوعی کسب کرده گفت: دو المپیاد فیزیک و ترکیبات ریاضی در ایران برگزار شد.

وی با بیان اینکه در مهرماه امسال ۱۰۴ هزار نفر به جمعیت آموزش و پرورش اضافه شدند گفت: پرونده رتبه بندی در بین شاغلان و بازنشستگان ۵۷۲ هزار معترض داشت که رسیدگی به آنها انجام و ارتقای رتبه بندی آنها انجام شده است. ‌۱۰۱ هزار معلم فاقد رتبه بودند بنابراین این معلمان مستندات خود را ارائه دادند که درحال بررسی این مستندات هستیم؛ در نهایت ۱۱۵۰۰ نفر حائز رتبه آموزشیار معلم شدند. بیش از ۷۵ هزار بازنشسته در مهر ۱۴۰۲ داشتیم. ۴۰ درصد پاداش این افراد پرداخت شده و ۶۰ درصد آن مانده که کل اعتباری که سازمان برنامه برای سال گذشته برای کل کارکنان دولت تعیین کرده بود ۲۲ همت بود.

۷۹۰ هزار میلیارد تومان، بودجه پیشنهادی

فرهادی با بیان اینکه جداول بودجه بسته شده است گفت: ۷۹۰ هزار میلیارد تومان میزان بودجه‌ای است که وزارت آموزش و پرورش برای سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده است.

هزینه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی هر روز تعطیلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال تعطیلی‌های مدارس بیشتر به خاطر ناترازی انرژی بوده است. الزاما وزارت آموزش و پرورش قائل به تعطیلی مدارس نیست زیرا یک روز تعطیلی مدارس حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. موضع آموزش و پرورش در همه تصمیم‌گیری‌ها برای تعطیلی مدارس، منفی بوده است.

وی با بیان اینکه گرایش خانواده‌ها به مدارس غیردولتی ممکن است به دلایلی مانند خلوت‌تر بودن کلاس‌ها، احترام به حقوق والدین و دانش‌آموزان، و ارائه فضای بهتر در مدارس غیردولتی باشد افزود: مشکلاتی مانند تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌ها وجود دارد. در شهرستان‌های تهران، رشد جمعیت دانش‌آموزی از ظرفیت مدرسه‌سازی پیشی گرفته است.

میانگین سؤالات بی‌پاسخ در آزمون تیمز

وی در توضیح نتایج آزمون‌های تیمزوپرلز با بیان اینکه در جهان، میانگین سؤالات بی‌پاسخ در آزمون تیمز ۱۰ درصد است افزود: در ایران این رقم به ۲۲ درصد می‌رسد. این امر به معنای ناآشنایی دانش‌آموزان با محتوا نیست، بلکه به تمرکز پایین آن‌ها اشاره دارد. باید در عمق‌بخشی به دروس ریاضی و علوم پایه در مقاطع چهارم و هشتم توجه بیشتری شود.