بر اساس آمار وزارت صمت 12 میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که دود به ریه افراد در شهرها پمپاژ میکنند. از سوی دیگر سیستم حملونقل عمومی توسعهنیافته و فرسوده و دودزا است. اتوبوسها و تاکسیها خودشان فرسوده و آلاینده هستند. تجربه کشورهای پیشرفته استفاده از حملونقل عمومی پاک مانند استفاده از مترو، اتوبوس، خودرو و... برقی است. در این شرایط اسقاط حدود 24 میلیون وسایل متحرک فرسوده میتواند به بهبود هوای شهرها کمک کند. روز گذشته ایستگاههای پایش کیفی هوای تهران را در ایستگاههای مختلف در شرایط قرمز یا نارنجی رصد کردند. شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت از محیطزیست در کنفرانس کاپ ۲۹ گفت: «کاهش کربن باوجود تحریمها ممکن نیست.» در ادامه گزیده نظرات وی را به نقل از ایرنا میخوانید.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: راههای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها بر اساس منابع انتشار آلودگی انجام میشود بر این اساس بهترین راهکار آن در تهران اسقاط خودروهای فرسوده است که با جدیت آن را دنبال میکنیم. انصاری گفت: ۳ نیروگاهی که مصرف مازوت در آنها متوقف شد روزانه ۱۴.۹ میلیون لیتر مازوت مصرف میکردند و مکان استقرارشان در شهر مشکلساز بود.
اسقاط ناچیز خودرو و موتورسیکلت شینا انصاری روز گذشته در یک نشست خبری به توقف مازوت سوزی در سه نیروگاه اشارهکرده و گفت: منبع تصمیمگیری ما سیاهه انتشار آلایندگی است. نقش مازوت در هوای سه کلانشهری که مازوت سوزی در آنها متوقف شد، محرز بود. نقش ذرات معلق در هوای تهران به منابع متحرک برمیگردد که سهم ۵٨ درصدی دارد ازاینرو باید تمرکز بر روی خروج خودروهای فرسوده باشد. اولویت کاهش آلودگی هوا در تهران و مشهد، منابع متحرک ازجمله اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده و توسعه حملونقل عمومی است. متأسفانه نسبت اسقاط به تولید ناچیز است. حتی اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده صفر بوده درحالیکه ٢ تا 3 برابر خودرو آلودگی دارد.
پیگیری احیای دریاچه ارومیه معاون رئیسجمهور افزود: سازمان حفاظت محیطزیست به دنبال بازنگری در ساختار و تصمیمات ستاد احیای دریاچه ارومیه است. معتقدیم که ساختار باید مانند گذشته به روند ملی برگردد و تنها آذربایجان غربی نمیتواند مشکلات دریاچه ارومیه را حل کند. اقدامات ستاد در بحث کشاورزی کافی نبوده است. طبق آمار رسمی سازمان برنامهوبودجه، ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده است.
فاصله زیاد شاخصهای محیطزیست با استانداردهای جهانی رئیس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: حفاظت محیطزیست از اهمیت زیادی برخوردار است اما سهم آن از بودجه عمومی کشور ٢ دهم درصد است. متأسفانه تکالیف سازمان با منابع همخوانی ندارد و شکاف عمیقی وجود دارد. بهعنوانمثال ما برای ۱۹ میلیون هکتار منطقه حفاظتشده ۸۰۰ خودرو عملیاتی داریم که یکسوم استاندارد جهانی است. همچنین منطقه تحت حفاظت هر محیطبان ما ۷ برابر استاندارد جهانی است.
اثر تحریمها در آلودگی هوا انصاری درباره اثر تحریمها بر آلودگی هوا بیان کرد: محیطزیست کشور در همه ابعاد تحت تأثیر تحریمها قرارگرفته و بهطور خاص در موضوع آلودگی هوا، فیلتراسیون و فنّاوریهای لازم در صنایع برای تعدیل آلایندگی وجود ندارد. در بحث دستگاههای پایش هوا نیز تحریمها مشکلساز شده هرچند ما توانستهایم با تکیهبر دانشبنیانها بخش مهمی از نیازمان را برطرف کنیم. وی درباره پیوستن ایران به معاهده پاریس گفت: معاهده پاریس زاییده کنوانسیون تغییر اقلیم است که در آن عضو هستیم و حضور فعالی هم داریم؛ در این مورد، حفظ منافع ملی برای ما مهم است. باید در نظر بگیریم که ما کشوری وابسته به سوختهای فسیلی هستیم. در اجلاس اخیر به رئیس کنوانسیون تغییر اقلیم اعلام کردیم که وضع تکالیف مضاعف برای کاهش کربن همزمان با تحریمهای ظالمانه ایالت متحده و محرومیت ایران از انتقال فنّاوری و مراودات مالی، ممکن نیست و برای کاهش کربن باید ابتدا این تحریمها برداشته شود.
آسیبهای تغییر اقلیم وی افزود: موضوع پسماند در کاپ ۲۹ بر اقتصاد چرخی این مصالح تأکید کردیم، تا زمانی که نگاه اقتصادی به پسماند نداشته باشیم نمیتوانیم مدیریت اصولی محیط زیستی را در این زمینه اعمال کنیم. در کاپ با دبیر کل اکو باهدف همکاری کشورهای عضو نشست مشترکی داشتیم، در این نشست تطبیق سیاستهای اقتصادی با رویکرد تغییر اقلیم و تأثیر تحریم بر این فرایند مورد گفتوگو قرار گرفت که آنها هم بر تأثیر تحریم بر تنشهای محیط زیستی اذغان داشتند، در مجموع موضوع کاپ ۲۹ منابع مالی و نحوه کمک کشورهای شمالی به کشورهای جنوبی بود که بیشترین آسیب را از تغییر اقلیم دیدند.