کد خبر : 675001 تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۱ - 03:14
جنگ نفس گیر/ نگرانی از کشیده شدن دامنه جنگ به ایران گروه بین الملل: هر روز که می‌گذرد اوضاع در لبنان و غزه بدتر از روز قبل می‌شود. کشوری که می‌تواند ترمز اسراییل را بکشد، آمریکاست. آمریکا به خاطر اختلاف بنیادی که با جمهوری اسلامی دارد هرچند به ظاهر به دنبال آتش بس است ولی در باطن از حمله اسراییل به فرماندهان حزب الله و زیرساخت‌های آن حمایت می‌کند. پیش از این ایران با امریکا به طور غیر مستقیم از طریق واسطه‌ها در ارتباط بود. اکنون این ارتباط قطع شده و تنها از طریق سوییس که پس از گروگان گیری در سال 58 تعریف شده، ارتباط برقرار است.

رابطه حزب الله تحت فشار اسرائیل، آمریکا و فرانسه با دولت لبنان و نخست‌وزیر آن تیره و قطع شده است. تبادل آتش بین حزب الله و اسرائیل جریان دارد. اسرائیل در یک اقدام ضدمردمی شامگاه یکشنبه به شعب مؤسسه «القرض الحسن» حمله کرد و ساختمان‌های آن‌ها را ویران کرد. این مؤسسه به نیازمندان و دانشجویان کمک می‌کند و دارای حدود 30 شعبه است که 15 تای آن‌ها در بیروت و 15 تای دیگر در دره بقا و دیگر نقاط است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که اسرائیل عزمش را جزم کرده تا لبنان را تبدیل به غزه کند یعنی هر جا آثاری از حزب الله باشد آنجا را نابود می‌کند. کشوری هم جلودار تجاوز اسرائیل نیست. نگرانی آن است که دامنه جنگ به ایران کشیده شود. اسنادی که از پنتاگون به بیرون درز کرده نشان می‌دهد اسرائیل قصد حمله به ایران دارد. اگر این حمله صورت گیرد ایران هم پاسخ خواهد داد و جنگ بین دو کشور شعله ور خواهد شد. نکته قابل تأمل این است که کشورهای عربی و توده‌های عرب درباره آنچه در غزه و لبنان می‌گذرد ساکت و بی تفاوت هستندو بدتر این که به گزارش منابع خارجی برخی کشورهای عربی به اسرائیل توصیه کردند که به ایران حمله کند.
ارتش رژیم اسرائیل درحالی شعبه‌های مؤسسه «القرض الحسن» در مناطق مختلف لبنان را به بهانه نابودی حمایت مالی از حزب‌الله، هدف قرار داده است که این مؤسسه طبق مجوز رسمی وزارت کشور لبنان، یک انجمن اجتماعی حامی اقشار ضعیف در جامعه این کشور به شمار می‌رود و هدف آن اعطای وام بدون بهره و آسان به این قشر است.
حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ مؤسسه القرض الحسن را به عنوان یک مؤسسه خیریه تأسیس کرد که به لبنانی‌های نیازمند وام بدون بهره می‌دهد. این مؤسسه از آن زمان به دلیل کمک به اقشار ضعیف با دادن وام‌های بدون بهره به یک مؤسسه بزرگ با شعبه‌های متعدد در ضاحیه جنوبی بیروت و سایر مناطق لبنان تبدیل شد. جمعیت مؤسس «القرد الحسن» در لبنان تاکید کرد: ورشکستگی رژیم اشغالگر و تمام شدن بانک اهداف آن باعث شده است که شعبه‌های ما را تهدید کند.
این مؤسس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ورشکستگی دشمن و تمام شدن بانک اهدافش آن را بر آن داشت با علم به اینکه از ابتدای جنگ همه اقدامات را برای حفظ امانتداری سپرده‌های مردم صورت داده‌ایم تهدید به هدف قرار دادن شعب ما می‌کند.
القرض الحسن که با مجوز رسمی وزارت کشور لبنان مشغول فعالیت است به عنوان یک انجمن یا یک شخصیت حقوقی لبنانی دارای مجوز تعریف می‌شود که بر اساس قوانین لبنان کار می‌کند و جزئیات بودجه، امور و مدیریت خود را به مقامات مربوطه ارائه می‌دهد.
این مؤسسه اعلام کرده است که یک انجمن اجتماعی غیرانتفاعی و خیریه بوده و به دنبال «احیای سنت قرض الحسنه در جامعه» است و منابع مالی آن از حساب‌های مشارکت خیرین و کمک‌های مالی و سپرده گذاری وجوه تأمین می‌شود.
در همین راستا، مؤسسه القرض الحسن در بیانیه‌ای توضیحی که در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شد، می‌گوید: «کارش در درجه اول ماهیت خیریه و اجتماعی دارد و یک بانک نیست، بلکه انجمنی است که از افراد خیر کمک می‌گیرد و این مبالغ را بدون بهره و با شرایط آسان به افراد نیازمند می‌دهد.
این مؤسسه در بیانیه خود تاکید کرد: به همه لبنانی‌ها و ساکنان سرزمین لبنان بدون تبعیض بر اساس مذهب، فرقه یا وابستگی سیاسی وام می‌دهد.
این شهرت باعث شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا ابتدا در سال ۲۰۰۷ تحریم‌هایی را علیه مؤسسه القرض الحسن اعمال کند. واشنگتن بار دیگر در سال ۲۰۲۱، ۶ نفر از کارمندان آن را تحریم کرد.