کد خبر : 674999 تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۱ - 03:13
تأثیرپذیری بازار ازجنگ قیمت هر قطعه سکه طرح جدید دیروز (دوشنبه، ۳۰ مهر) در بازار طلای تهران با افزایش یک میلیون و ۵۷۳ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه به ۵۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید.

گروه اقتصاد: افزایش سطح تنش و احتمال حمله اسرائیل به ایران باعث شده قیمت ارز، طلا و سکه در هفته های اخیر افزایش یابد. روز 31 مرداد امسال که دولت چهاردهم رسما کار خود را شروع کرد، قیمت سکه ۴۲ میلیون تومان و قیمت دلار در کانال 57 و 58 هزار تومان بود. همچنین در روز 31 مرداد 1400 که دولت سیزدهم شروع به کار کرد قیمت سکه 12 میلیون تومان و قیمت دلار 27 هزار تومان بود. پرسش این است که چه اتفاقات سیاسی و مدیریتی در کشور رخ داده که قیمت سکه و دلار چند برابر آن زمان شده است؟ دیپلماسی دولت چهاردهم وفاق داخلی و ارتباط موثر و مثبت با غرب و شرق اعلام شد، اما ترور اسماعیل هنیه در تهران و ترور دبیر کل حزب الله لبنان در بیروت و ... سطح تنش بین ایران و اسرائیل را بالا برد و حالت شبه جنگ ایجاد شد. مردم نگران افزایش تنش که باعث گرانی می‌شود، هستند و انتظار دارند کشور گرفتار جنگ نشود. رئیس‌جمهور گفته در جنگ اقتصادی هستیم. دیگر رئیس‌جمهورها هم همین مطلب را می‌گفتند در این شرایط سفره های مردم کوچک‌تر شده و می‌شود. روز گذشته برای هجدهمین روز متوالی شاخص بورس تهران دچار افت 13 هزار واحدی شد. وقتی بورس ریزش می‌کند سهامداران حقیقی ضرر می‌کنند.

افزایش قیمت سکه
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید دیروز (دوشنبه، ۳۰ مهر) در بازار طلای تهران با افزایش یک میلیون و ۵۷۳ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه به ۵۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید.
*هر قطعه سکه طرح قدیم دیروز با رشد یک میلیون و ۱۹ هزار تومانی، ۴۹ میلیون تومان داد و ستد شد.
*قیمت نیم‌سکه دیروز با افزایش ۶۰۰ هزار تومانی به ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.
*ربع‌ سکه با رشد ۳۱۱ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه، ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی با ۲۸۶ هزار تومان افزایش، ۹ میلیون تومان داد و ستد شد.
*دیروز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران با رشد ۵۶ هزار تومانی نسبت به یکشنبه به چهار میلیون و ۳۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.
*بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی با هفت دلار افزایش به ۲ هزار و ۷۲۹ دلار رسید.

افت شاخص بورس
شاخص کل بورس تهران در معاملات آخرین روز از مهرماه با ۱۳ هزار و ۸۳۳ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۷هزار و ۲۸۸ واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن در جریان معاملات با سه‌هزار و ۸۴۲ واحد افت به ۶۶۵ هزار و ۹۳۷ واحد و شاخص قیمت هم‌وزن با ۲ هزار و ۴۷ واحد کاهش به ۳۵۴ هزار و ۷۶۴ واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز دیروز با ۱۳۵ واحد افت به ۲۱ میلیون و ۱۹۹ هزارو ۳۲ واحد رسید.

سیاست کنترل بازار غلط است
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اگر بانک مرکزی و مرکز مبادله ارز و طلا به دنبال تخلیه حباب سکه هستند، باید رویکردها را تغییر دهند و قیمت‌های پایین‌تری را اعلام کنند. این روش فعلی نمی‌تواند نه التهاب بازار را کاهش دهد و نه حباب را تخلیه کند. نادر بذرافشان، درباره وضعیت بازار سکه با قیمت 56 میلیون تومان به ایلنا گفت: قیمت سکه از 56 میلیون تومان هم عبور کرده و قیمت‌ها تحت تأثیر افزیش نرخ انس جهانی، افزایش نرخ ارز، مسائل سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای است. وی با بیان اینکه آخرین قیمت انس جهانی 2722 دلار بوده، گفت:‌ متأسفانه حباب سکه به بیش از 13 میلیون تومان رسیده است.

افزایش حباب سکه
بذرافشان با تاکید بر اینکه حباب سکه در 10 روز گذشته حدود 3 میلیون تومان افزایش پیدا کرد، ادامه داد: حباب سکه بیش از 13 میلیون تومان توجیه اقتصادی ندارد و در این باره ابهاماتی وجود دارد که بانک مرکزی باید در این باره پاسخ‌گو باشد. عملیات حراج سکه تأثیری در کنترل حباب سکه نداشت. وی گفت:‌ اینکه در حراج‌ها به هر نفر 5 قطعه سکه ارائه می‌شود، اقدام خوبی است تا باب دلالی باز نشود اما از آنجایی که قیمت‌ها به صورت حراج‌ تعیین می‌شود و بعضا قیمت‌هایی که مردم در نظر گرفتند و با آن قیمت خرید را انجام می‌دهند، بسیار نزدیک به بازار داخلی است و این روند نمی‌تواند در کنترل‌ها موثر باشد. این حراج‌ها می‌توانند بر قیمت‌ها اثرگذار باشند که دولت ورود خود به این حراج‌ها را تغییر و قیمتی ارائه دهد که با بازار داخلی تفاوت داشته باشد، در حراج‌ها قیمت‌گذاری‌ به این روش است، قیمت پایه اعلام می‌شود و مردم هم براساس رقابت‌ها بعضا قیمت‌های غیراقتصادی اعلام می‌کنند که با بازار داخلی تفاوتی ندارد و در نهایت هم کسانی که بالاترین قیمت‌ها را اعلام کرده باشند، برنده حراج هستند. بنابراین این روش قیمت‌گذاری درست نیست. اگر بانک مرکزی و مرکز مبادله ارز و طلا به دنبال تخلیه حباب سکه هستند، باید رویکردها را تغییر دهند و قیمت‌های پایین‌تری را اعلام کنند. روش فعلی نمی‌تواند نه التهاب بازار را کاهش دهد و نه حباب را تخلیه کند.