کد خبر : 674845 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۲۴ - 09:30
زهیر اصفهانی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح: انتخابات آمریکا بر دنیا اثر گذار است/ موضع جمهوری خواهان ضد ایران است انتخابات آمریکا بر سیاست خارجی کل کشورهای دنیا اثر گذار است، اگر چه میزان اثر گذاری متفاوت است و شرایط با دهه‌های گذشته فرق کرده است.

ستاره صبح، فائزه صدر: شصتمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده 21 روز دیگر برگزار می‌شود. آخرین نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد، رأی دهندگان به کامالا هریس، کمتر از 3 درصد از هواداران دونالد ترامپ پیش افتاده‌اند، اما هر دو کاندیدا برای پیروزی در آراء الکترال، شرایط برابر دارند. به گفته تحلیلگران نقش آفرینی حداکثری باراک و میشل اوباما، حضور گسترده دانشگاهیان، جوانان، زنان و رنگین پوستان در انتخابات به نفع نامزد حزب دموکرات و همچنین تحقق آتش بس در خاورمیانه، کلید پیروزی کامالا هریس است. در مقابل جنگ بین ایران و اسرائیل و آمریکا به پیروزی ترامپ می‌انجامد. ستاره صبح در گفت‌وگو با زهیر اصفهانی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی به بررسی وزن این رویداد سیاسی در جهان و به ویژه خاورمیانه پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

آیا شصتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان مؤلفه‌ای تأثیر گذار در تنش منطقه، قدرت برهم زدن بازی اسرائیل در خاورمیانه را دارد یا خیر؟
بعد از 7 اکتبر 2023 آمریکا پشتیبانی سیاسی، اقتصادی، نظامی و مالی خود از اسرائیل را شدت بخشیده این روند در دولتی جمهوری خواه با قدرت بیشتری دنبال خواهد شد. چنین فضایی به شخصیتی چون نتانیاهو دست باز می‌دهد تا در جنایات خود و اجرای نقشه‌هایش وقیح‌تر شود.
اگر ترامپ در انتخابات به پیروزی برسد، منطقه وضعیتی به مراتب رادیکال‌تر را تجربه می‌کند و از سوی اسرائیل شاهد شکل گیری تندروی بی سابقه‌ای خواهیم بود.
تیم ترامپ هنوز سودای به نتیجه رساندن پیمان ابراهیم را در سر دارد. این پیمان به شکلی بی سر و صداتر از سوی دموکرات‌ها نیز دنبال می‌شد، ولی در دولت جمهوری خواه روش اجرا با تندروی همراه خواهد بود.
رویکرد تهاجمی ترامپ؛ مسلمانان، اعراب و طرفداران فلسطین در آمریکا را متوجه خطر جمهوری خواهان افراطی کرده است و شاید آنها را قانع سازد تا با مشارکت در انتخابات به رقیب ترامپ رأی دهند.

آیا انتخابات پنجم نوامبر آمریکا تنها با تأثیری که در تنش خاورمیانه دارد اینچنین اهمیت پیدا کرده یا می‌توان گفت جهان برای تنظیم معادلات خود به نتیجه این رقابت چشم دوخته است؟
در مورد انتخابات پنج نوامبر (15 آبان) باید در نظر داشته باشیم که اگرچه هژمونی آمریکا طی دهه‌های گذشته دچار افول شده، اما ایالات متحده همچنان وزنه‌ای مهم در دنیا محسوب می‌شود. انتخابات آمریکا بر سیاست خارجی کل کشورهای دنیا اثر گذار است، اگر چه میزان اثر گذاری متفاوت است و شرایط با دهه‌های گذشته فرق کرده است.
اگر به چرخش اقتصادی آمریکا توجه کنیم با حقایقی روبه‌رو می‌شویم که می‌تواند درک موقعیت جهانی آمریکا را آسان کند. گردش مالی برخی از ایالت‌های این کشور از جمله تگزاس یا کالیفرنیا به اندازه اقتصاد چندین کشور در حال توسعه است! در کلام اهل بیت تاکید بسیاری بر این نکته شده که نه باید دشمن را بیش از حد بزرگ جلوه داد و نه دست کم گرفت. باید در مورد آمریکا و اسرائیل به این نکته توجه داشت.
احزاب آمریکا وطن پرستانه عمل می‌کنند و می‌خواهند تسلط و قیومیت آمریکا را بر جهان دیکته کنند. اما روش آن‌ها متفاوت است. انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 تا حدودی تمایز دو حزب شاخص آمریکا در سیاست خارجی را پر رنگ کرد.
دموکرات‌ها با استفاده از ابزارهای حقوقی و بین‌المللی اهداف خود را در جهان به اجرا در می‌آورند ولی جمهوری خواهان به الیگارش های ثروت و قدرت وابسته‌اند و با توسعه جنگ در دنیا بهتر می‌توانند منافع اقتصادی ایالات متحده را تأمین کنند. اگر چه هر دو گروه برای تأمین منافع آمریکا تلاش می‌کنند ولی وقتی کاخ سفید توسط دموکرات‌ها اداره می‌شود جهان هراس کمتری از جنگ دارد.
در طول 46 سال گذشته رفتار آمریکا با ایران مدلی از جنگ ترکیبی بود و هر طرفی که در قدرت بوده جز عداوت چیزی نسیب ما نشده ولی باز برای ایران مهم است که کدام نامزد برنده رقابت‌ها شود. ایران در دوره ترامپ یکی از بزرگترین ضربات تاریخی جبهه مقاومت را از ناحیه آمریکا و با ترور شهید قاسم سلیمانی تجربه کرد.
به همین دلیل نگاه جمهوری اسلامی به دونالد ترامپ، نگاه به یک جنایتکار جنگی است و در صورت حضور ترامپ در کاخ سفید به نتیجه رسیدن اهداف سیاست خارجی در خصوص رفع تحریم و توافق با غرب دور از تصور است.
خروج ترامپ از برجام به وضوح نشان داد که زمامداران جمهوری خواه آمریکا به هیچ وجه قابل اطمینان نیستند. البته ما سخت‌ترین تحریم‌ها از جمله داماتو و کاتسا را در دوران ریاست جمهوری دموکرات تجربه کردیم. اما موضع جمهوری خواهان بر ضد منافع ایران برجسته و آشکار است در حقیقت بین هریس و ترامپ با مسئله بد و بدتر روبه‌رو هستیم.

آیا پیروزی خانم هریس به معنی ادامه داشتن دولت بایدن خواهد بود؟
در دوران ریاست جمهوری جو بایدن دیدیم که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با تیم دموکرات کاخ سفید دچار مشکل شد. اگر به کارزارهای انتخاباتی توجه کنید، رد پای لابی اسرائیل و تلاش اش برای به پیروزی رساندن ترامپ را مشاهده خواهید کرد. اسرائیل سعی می‌کند به هر قیمتی از پیروزی کامالا هریس جلوگیری کند. آمریکایی‌ها دل خوشی از دموکرات‌ها ندارند، بلکه احتمال دارد برای شکست ترامپ، تصمیم به مشارکت بگیرند و به خانم هریس رأی بدهند.