کد خبر : 674682 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۶ - 03:57
آرایش جنگی در منطقه گروه سیاسی: فضای جنگی منطقه از شامگاه سه‌شنبه گذشته با حمله موشکی ایران به اسراییل آغاز شد. به رغم تلاش های دیپلماتیک که قرار بود از سطح تنش بین ایران و اسراییل بکاهد و ترمز اسراییل در مقابل قتل عام در غزه و لبنان را بکشد، کارساز نشد و اسراییل بیش از هر زمان دیگر خاک جنوب لبنان و اطراف بیروت را بمب باران شدید می کند.

البته حزب‌الله هم صدها موشک به سمت شمال اسرائیل پرتاب کرده است. خط و نشان بین ایران و اسرائیل همچنان ادامه دارد. بیم آن می‌رود که اسرائیل به تلافی حمله موشکی صادق 2 نقاطی از ایران را مورد حمله قرار دهد. جنگ نقطه‌ای، جنگ پینگ پنگی اگر به جنگ تمام عیار بین ایران و اسرائیل تبدیل شود خساراتش جبران ناپذیر خواهد بود. رسانه های اصولگرا و صدا و سیما همچنان بر طبل جنگ می‌کوبند اما در مقابل رسانه های اصلاح‌طلب بر این باورند همانطور که رهبری گفته‌اند «در شرایط پیچیده و خطرناک کنونی نباید شتابزده عمل کرد بلکه باید از عقل و منطق به جای احساس و توانایی‌های نیروهای مقابل و ایران را سنجید و حساب شده عمل کرد.» وقتی فضا شبه جنگی یا جنگی می‌شود اثر این فرایند بر قیمت دلار به دلیل دلاریزه شدن اقتصاد ایران، تأثیر منفی دارد و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. روز گذشته وقتی صدای جنگ شنیده شد قیمت دلار در کانال 63 هزار تومان در نوسان بود و قیمت سکه امامی به ۴9،۶۰۰،۰۰۰ (چهل و نه میلیون و ششصد هزار تومان) رسید. در روزهای گذشته قیمت دلار و طلا روند صعودی را تجربه کرده است. چنین ارقامی تا‌کنون برای طلا و سکه ثبت نشده است. وقتی قیمت دلار افزایش می‌یابد به تبع آن قیمت کالاهای اساسی، مسکن، اجاره بها، خودرو، خوراکی‌ها و ... افزایش می‌یابد. ایران به کمک قدرت های بزرگ از جمله ایالات متحده می‌تواند جلوی جنگ را بگیرد در غیر این صورت معلوم نیست چه اتفاقی پیش بیایید. به دلیل جنگی شدن فضای منطقه پروازها در کشور از ساعت 21 شب گذشته لغو شده‌اند. این نشان می‌دهد که وضعیت در یک قدمی جنگ قرار گرفته است.

مقامات آمریکایی:
اسرائیل به دنبال واکنش معتدل خواهد بود
به دنبال حملات اسرائیل به جنوب لبنان و پاسخ موشکی ایران به تل آویو در فروردین و مهرماه امسال به نظر می‌رسد که خاورمیانه با یک نقطه عطف جدید روبه‌رو شده است. واشنگتن‌پست به نقل از مقامات دولت بایدن نوشت: ما معتقدیم که اسرائیل به دنبال واکنشی معتدل خواهد بود که منجر به انتقام‌جویی ایران نشود. آن‌ها افزودند: به اسرائیل توصیه کردیم که قبل از هرگونه حمله تلافی جویانه‌ای تأمل کند.
واشنگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکایی از اختلاف نظر در داخل دولت بر سر پاسخ به ایران خبر داد. این منابع آگاه بیان کردند: در اسرائیل کسانی هستند که فرصت حمله قدرتمند به ایران را راهی برای قطع ارتباطش با گروه‌های تحت حمایتش می‌بینند. آن‌ها در خصوص لبنان نیز افزودند: سیاستمداران و نظامیان اسرائیلی نسبت به درگیری در لبنان محتاط هستند. این مقامات خبر دادند: اسرائیل تمایلی به حفظ نیرو‌ها در لبنان ندارد، زیرا این کار در گذشته برایشان هزینه‌های جانی و مالی زیادی داشته است. (انتخاب)

فرمانده نیروی دریایی سپاه: مرگ را انتخاب می‌کنیم، اما تسلیم قلدرمآبی نمی‌شویم
سردار دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت:‌ ما خود را برای هر شرایطی آماده می‌کنیم و رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا حفظه الله و فرمانده کل سپاه همواره بر ضرورت آمادگی و هوشیاری کامل برای مواجهه با شرایط عادی یا استثنایی در منطقه تاکید می‌کنند، یکی از این موارد بازی نتانیاهو با آتش و روشن کردن شعله آن است و ما حتی برای آن نیز آموزش‌های متفاوتی را طراحی کرده‌ایم. ‌پیام به دشمنان این است که اگر بخواهند در منطقه با آتش بازی کنند، قاطعانه در مقابلشان خواهیم ایستاد. یکی از این موارد بازی نتانیاهو با آتش و روشن کردن شعله آن است و ما حتی برای آن نیز آموزش‌های متفاوتی را طراحی کرده‌ایم.

تنگه هرمز
سردار دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی تلویزیونی با العالم اظهار کرد: نیروهای مسلح ایران در سال‌های گذشته خود را برای مقابله با انواع تهدیدات آماده کرده‌اند. تنگه هرمز تنگه‌ای مهم و راهبردی است که در جنوب ایران قرار دارد و متعلق به ایران و کشورهای همسایه است. فعالیت‌های هفته دفاع مقدس امسال با رژه‌ای که مشاهده کردید آغاز شد و در آن ۵۸۳ فروند شناور شامل ناوهای موشک انداز، ناوهای پشتیبانی و ناوهای متعلق به نیروهای بسیج در کنار هواپیماهای جنگی و ترابری و بالگرد شرکت داشتند. امسال سال خاصی است، زیرا از یک سو شاهد جنایاتی هستیم که صهیونیست‌ها در غزه یعنی فلسطین قهرمان انجام می‌دهند و از سوی دیگر شاهد جنایات صهیونیست‌ها در لبنان هستیم که البته از سوی جامعه جهانی محکوم شده است. دریادار تنگسیری گفت: این ما هستیم که امنیت و ثبات را در تنگه هرمز برقرار کردیم و هرگز اجازه ندادیم قلدرهای آمریکایی این منطقه را تهدید کنند. اگر منافع ملی و اسلامی ما ضربه نخورد، عکس العملی نشان نمی‌دهیم، اگر کشورهای همسایه مصمم به ایستادگی در برابر قلدرمآبی و اوباشگری آمریکا و دیگران باشند، ما به آنها کمک خواهیم کرد.