کد خبر : 674639 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۴ - 00:13
یدالله اسلامی- دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس تأثیر رسانه‌ها بر کنترل خشونت سخنان رهبری در نماز جمعه دیروز به گونه‌ای پرهیز از جنگ بود. ادامه برخورد با اسرائیل درصورت لزوم مورد تاکید قرار گرفت. مفهوم این سخن واکنش به برخورد احتمالی اسرائیل است.

برخلاف برخی اظهار نظرها می‌توان پیام رهبری را آرامش بخش دانست. دریافت این پیام از سوی اسرائیل و امریکا مهم است. کنترل اسرائیل توسط امریکا در واکنش به حمله موشکی ایران می‌تواند در پیشگیری از فراگیرشدن جنگ نقش مهمی داشته باشد. پشتیبانی از مقاومت فلسطین و حزب الله سیاست رسمی اعلام شده و مقوله تازه‌ای نبود. پیام رهبری به گونه‌ای بود که زمینه کنترل تنش را فراهم می‌ساخت. از این ساعت توپ در زمین اسرائیل وامریکاست. امید که امریکا با در پیش گرفتن سیاست خردمندانه از دامن زده شدن به جنگ منطقه‌ای پیشگیری نماید.
رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری و مجازی، در قالب خبر، تحلیل وگفت‌وگو به ترویج خشونت می‌پردازند وکمتر فرصتی برای نقد خشونت باقی می‌ماند. جنگ، تجاوز، اشغال وکشتار رسم منطقه شده است و گلوله وموشک جای سخن نشسته است. انتقام وخونخواهی در برابر کشتار وخونریزی میدان را از گفت‌وگو وتلاش برای صلح تهی کرده است. غزه درهم شکسته و ‌لبنان در آتش خشم گرفتار آمده واسرائیل هم از آرامش به دور مانده واینک ایران هم در مدار انتقام جای گرفته است. جهان تهی از منطق با سازش و صلح بیگانه شده و چرخه خشونت، زندگی را به یغما می‌برد. جایی وزمانی باید براین چرخه خشم وخشونت مهر پایان بخورد.
آن زمان کی فرا خواهد رسید؟!
جهان در انتظار جنگی تازه نشسته است. کسی آستین همت بالا نمی‌زند که مانع جنگی ویرانگر شود، اسرائیل در تنور خشونت می‌دمد و مست از غرور برای ادامه جنگ هیچ مانعی دربرابر خود نمی‌بیند و اعتبار خود را دربین مردم وشاید برخی حاکمان به حراج گذاشته است. اعتبارزدایی از اسرائیل زمینه‌های فرو پاشی اسرائیل را رقم خواهد زد، نتانیاهو برای رفتار غیر انسانی خود بهانه می‌خواهد. اعتبار زدایی از سیاست‌های نتانیاهو رسالتی مهمی است که نباید مورد بی‌توجهی‌قرار گیرد.