کد خبر : 674566 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۹ - 02:32
فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح: ضربه زدن به اسرائیل هزینه دارد/ انتقام جنگ اعراب با اسرائیل در درجه اول متوجه ایران نیست ضرباتی که از اسرائیل می خوریم برایمان هزینه دارد و ضربه زدن در برابر ضرباتی که می بینیم نیز هزینه بیشتری به دنبال خواهد داشت.

ستاره صبح، فائزه صدر: حزب الله لبنان طی دو هفته، تلفات سنگینی را تجربه کرد. اسرائیل در حملاتی بی سابقه تعداد کثیری از اعضای حزب الله را به شهادت رساند یا مجروح کرد. رهبر و فرماندهان ارشد این گروه ترور شدند، مهمات تخریب شد و سامانه های ارتباطی آسیب دید. در این میان درحالیکه تمام نگاه ‌ها به واکنش تهران دوخته شده بود، ایران در عین حمایت سیاسی، به نفع این گروه وارد درگیری نظامی نشد. اکثر چهره های بین‌المللی و سران کشور‌ها در این مدت ایران را به خویشتن ‌داری توصیه کردند. رئیس ‌جمهور نیز در سفر خود به نیویورک، لحنی مصالحه‌ جو داشت. سؤال این است که غرب تا کجا دست اسرائیل را در آتش افروزی باز می‌گذارد و آستانه تحمل ایران چقدر خواهد بود؟ ستاره صبح در گفت‌وگو با فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین و تحلیلگر سیاسی به بررسی پاسخ این پرسش پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

ترور حسن نصرالله در فضای سیاسی ایران چه آثاری خواهد داشت؟ آیا بعد از اقدامات اخیر اسرائیل، توانمندی های نظامی و عملیاتی اش پذیرفته شده یا خیر؟
نیازی نیست که بپذیریم اسرائیل یک قدرت است، اسرائیل قبل از اینکه یک قدرت منطقه‌ای باشد، یک واقعیت است. ضرباتی که ایران تا کنون از اسرائیل خورده از آسمان نازل نشده است. این واقعیت غیر قابل انکار، در مواقعی ضرباتی زده و خساراتی برایمان داشته که نشان می‌دهد وجود دارد و قابل کتمان یا نادیده انگاشتن نیست.
در سیاست همیشه باید با واقعیت‌ها روبه‌رو شد. حیرت من از این است که چگونه طی سال‌ها سعی می‌شد از این واقعیت بگریزیم؟! حتی برای مبارزه با اسرائیل، ابتدا باید واقعیت را می‌دیدیم.
من از فعل «پذیرفتن» استفاده نمی‌کنم، چون در این صورت برخی فورا حرف های ما را به معنی به رسمیت شناختن اسرائیل تعبیر و تفسیر می‌کنند و مسائل تاریخی و حقوقی و ... را بر می‌شمارند و ماجرا را به سمت ستیزه جویی بی نتیجه‌ای سوق می‌دهند.
به عقیده من آنچه موجب تغییر دیدگاه‌ها در برخی سطوح حاکمیتی شده، میزان قدرت اسرائیل نیست، مسئله این است که ایران تا چه اندازه از درگیر شدن در مسائل اسرائیل زیان دیده، می‌بیند و خواهد دید.
صدماتی که ایران از ناحیه دشمنی با اسرائیل دیده، تردیدهایی به وجود آورده و این موضوع را طرح می‌کند که چگونه باید با این قضیه کنار آمد که هم با آبروداری همراه باشد و هم هر چه زودتر جلوی زیان گرفته شود.

آیا ایران در انتقام گیری خون دبیر کل حزب الله لبنان مشارکت خواهد کرد یا خیر؟
منطقی که می‌تواند به ایران کمک کند این است که اسرائیل نتوانست طی یک سال باریکه غزه را با انواع عملیات از وجود حماس پاکسازی کند. اسرائیل در یک سال گذشته دچار جنگی فرسایشی شده و از امکاناتش کاسته شده است. در چنین وضعیتی ایران می‌تواند به دلیل خودداری از شرکت در جنگ امتیاز مطالبه کند.
ضرباتی که از اسرائیل می‌خوریم برایمان هزینه دارد و ضربه زدن در برابر ضرباتی که می‌بینیم نیز هزینه بیشتری به دنبال خواهد داشت. ظرفیت بالایی از ثروت ملی صرف هزینه دشمنی با اسرائیل شده است. وضعیت اقتصادی ایران و بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، محصول این دشمنی است.
حزب الله گروهی با اصالت عربی لبنانی است که در دفاع از برادران فلسطینی خود می‌جنگد. در جنگ ضرباتی زده می‌شود و ضرباتی می‌بینند. منطق سیاسی این جنگ می‌گوید ایران در سنگر های بعدی این جنگ قرار دارد و انتقام جنگ اعراب با اسرائیل در درجه اول متوجه ایران نیست.
90 میلیون ایرانی از وجود مشکلات مختلف رنج می‌برند. بیکاری، تورم، مشکلات معیشتی، بی عدالتی و عقب ماندن از مسیر توسعه و... بحرانهایی داخلی خلق کرده است. در چنین شرایطی نمی‌توان مشکلات جدیدی برای این ملت ایجاد کرد. آرامش و امنیت اکثریت نباید فدای تحقق آرمان گروه های تندرو شود.
ایران از حملات اخیر اسرائیل به حزب الله لبنان عصبانی است ولی بهترین تصمیم آن است که در زمان عصبانیت و خشم گرفته نشود. ضمن اینکه وقتی کشوری تصمیم به جنگیدن می‌گیرد باید اطمینان حاصل کند که برنده آن میدان خواهد بود در غیر این صورت عقل حکم نمی‌کند وارد نبردی بشویم که پیداست زیان دیده خواهیم بود.
شانس پیروزی ایران در جنگ میان ایران و اسرائیل اندک است زیرا اسرائیل ایالتی از آمریکا است. اسرائیل یک کشور غربی در دل خاورمیانه است که اتحاد مستحکمی با قدرت های بین‌المللی دارد. اگر غیر از این بود نتانیاهو اینچنین گستاخ نمی‌بود و این همه سلاح و امکانات در اختیار نداشت. غرب تحمل بالایی برای خشونت و تنش آفرینی نتانیاهو دارد، چون اسرائیل از آن هاست.
امیدوارم عقاب‌ها با خودنمایی فرصت به هم ریختن جامعه ما را پیدا نکنند. آنها باید بدانند که مثل دهه آغازین انقلاب از پشتیبانی اجتماعی برخوردار نیستند. جامعه از این پس به نقش آفرینی کبوتر‌ها دلبسته است.

آیا اسرائیل در صدد تکرار پروژه غزه در لبنان است؟ آیا سرنوشت زمین سوخته در انتظار جنوب لبنان است؟ ترور حسن نصر الله چه آثاری بر آینده لبنان و گروه حزب الله دارد؟
حزب الله لبنان با آگاهی از قدرت، شقاوت و نیات اسرائیل در برابر ان‌ها قرار گرفته بود. اسرائیل بار‌ها تمامیت اراضی لبنان را نادیده گرفته و به خاک این کشور تجاوز کرده بود. حزب الله ضمن اینکه حامی برادران فلسطینی خود بود، از سرزمین اش دفاع می‌کند. به عقیده من حزب الله لبنان در جای درستی ایستاده بود و نقش خود را ایفا می‌کرد.
اما نسبت ایران با درگیری اسرائیل و فلسطینیان قابل توجیه نیست. ادامه داشتن جنگی 70 ساله جز خونریزی و اتلاف منابع حاصلی نخواهد داشت. درگیری اسرائیل و فلسطین با شعار از بین نمی‌رود. این مشکل تنها در قالب همکاری های بین‌المللی حل خواهد شد.
هزینه هر طرحی برای مردم فلسطین باید از جیب اعراب پرداخته شود. سال‌ها ثروت ملی ایران برای آرمانهایی دور و دراز صرف شده و امروز نیز می‌بینیم که جذابیت شهر بیروت و موقعیت های اقتصادی اش در این جنگ فدا می‌شود.