کد خبر : 674563 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۹ - 02:27
خاورمیانه در وضعیت هشدار گروه سیاسی: لبنان کشوری کوچک است که در گذشته عروس خاورمیانه نامیده می شد، اما اکنون به دلیل چند جنگ که لبنان با اسرائیل داشته است دیگر نه تنها عروس خاورمیانه نیست بلکه شبیه به ویرانه شده است.

وسعت این کشور10هزار و452کیلومتر مربع است و جمعیت این کشور حدود5.5 میلیون است. لبنان خواسته یا ناخواسته اکنون درگیر جنگ ویرانگر شده است. جنگ میان حزب الله و اسرائیل هرچند نزدیک به یک سال است ادامه دارد اما در روز های گذشته عمق بیشتری پیدا کرده است.

اسرائیل همچنان به ترور فرماندهان حزب الله ادامه می‌دهد. در روزهای گذشته علی کرکی و نبیل قاووق هم توسط این رژیم ترور شده‌اند. حوثی‌ها چند روز پیش یک موشک به سمت تل آویو شلیک کردند، اسرائیل روز گذشته بار دیگر نقاطی در یمن از جمله بندر حدیده را که در کنترل حوثی‌ها بود مورد هدف قرار داد. مهم اینکه هجوم اسرائیل به ساکنان جنوب لبنان افزایش یافته است، همچنین ارتش اسرائیل فشار فزاینده در دره بقا وارد کرده است. وضع به گونه‌ای شده که انگار هیچ نقطه‌ای از کشور کوچک لبنان دیگر امن نیست. به گفته مقامات لبنانی در 10 روز گذشته حدود 1000 نفر در لبنان جانشان را از دست داده‌اند و بیش از یک میلیون نفر آواره شده‌اند.

شواهد و گزارش های میدانی نشان می‌دهد که اسرائیل با استفاده از سکوت کشور‌ها عربی همچنان زیرساخت های لبنان را هدف قرار داده و به بمباران ادامه می‌دهد. با این وجود حزب الله روز گذشته ده‌ها موشک به دو شهر در شمال اسرائیل شلیک کرد. نخست‌وزیر لبنان گفته است: نجیب میقاتی دیپلماسی راه حل پایان جنگ در لبنان است.

عباس عراقچی وزیر خارجه هم گفته است: خاورمیانه در وضعیت هشدار قرار دارد و هرگاه امکان دارد جنگ در آن فراگیر شود. او خاستار تشکیل فوری امنیت سازمان ملل شد. پزشکیان رئیس‌جمهور هم روز گذشته در هیئت دولت گفت: به اقدامات اسرائیل پاسخ قاطع خواهیم داد. همه این شواهد نشان از آن دارد که یک اشتباه در منطقه میتواند جنگ بین ایران و اسرائیل را کلید بزند و جنگ شعله ور شود.

شکی نیست که برنامه اسرائیل برای لبنان همان است که در غزه اجرا کرده است و حدود 70 درصد از خانه‌ها و مراکز دولتی را نابود و بیش از 40 هزار نر را از پا درآورده است. این تراژدی در لبنان در حال تکرار است و جلوی آن را فقط آمریکا می‌تواند بگیرد نه جنگ ایران با اسرائیل و یا حمله محور مقاومت به اسرائیل یا به مراکز نظامی آمریکا در منطقه. سیاست خویشتن داری سیاست مناسب و درستی است که ایران تاکنون اتخاذ کرده است، بنابراین دستگاه دیپلماسی نباید در دام تندرو‌ها که مثل اسرائیل تلاش می‌کنند پای ایران را به جنگ بکشانند بیافتد.