کد خبر : 674543 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۸ - 02:57
بازتاب شهادت سیدحسن نصرالله مرجع عالیقدر دینی در نجف اشرف، شهید سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله را «رهبری کم‌نظیر» توصیف و تأکید کرد که وی در آزادسازی اراضی اشغالی لبنان نقش بسزایی ایفا کرد.

سیستانی: شهید «نصرالله» نقش برجسته‌ای در آزادسازی لبنان ایفا کرد
مرجع عالیقدر دینی در نجف اشرف، شهید سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله را «رهبری کم‌نظیر» توصیف و تأکید کرد که وی در آزادسازی اراضی اشغالی لبنان نقش بسزایی ایفا کرد.
در بیانیه وی آمده است: با کمال تأسف و اندوه خبر شهادت علامه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله را دریافت کردیم، این شهید بزرگ نمونه یک رهبر کم‌نظیر در دهه‌های اخیر بود، سید نصرالله با تمام توان عراقی‌ها را در آزادسازی کشورشان از تروریست‌ها یاری کرد. این شهید بزرگوار در پیروزی بر رژیم اشغالگر اسرائیل و آزادسازی اراضی لبنانی نقش بسزایی ایفا و مواضع بزرگی را برای یاری ملت مظلوم فلسطین، اتخاذ کرد تا اینکه جان ارزشمند خود را فدای این مواضع کرد.

اردوغان: لبنان به هدف جدید سیاست نسل‌کشی اسرائیل تبدیل شده است
رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد، لبنان و ملت این کشور به هدف جدید سیاست نسل‌کشی رژیم اسرائیل بدل شده‌اند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی در ایکس نوشت: «لبنان و ملت این کشور به هدف جدید سیاست نسل‌کشی، اشغالگری و جنگ اسرائیل بدل شده‌اند، سیاستی که از ۷ اکتبر ۲۰۲۴ در پیش گرفته است. در نتیجه حملات وحشیانه در هفته اخیر تعدادی از مردم لبنان از جمله کودکان به شهادت رسیدند.هیچ وجدانی نمی‌تواند چنین قتل عامی را بپذیرد و توجیه کند.دولت اسرائیل بی‌پرواتر می‌شود زیرا توسط قدرت‌هایی که از قتل‌عام‌هایش پشتیبانی تسلیحاتی و مهماتی می‌کنند، برخوردار می‌شود. این انسانیت، ارزش‌های انسانی و قوانین بین‌المللی را به چالش می‌کشد.
تلاش اسرائیل برای گسترش سیاست دیوانگی که در غزه و رام‌الله به اجرا درآورده به لبنان و سایر کشورهای منطقه کشیده شده، اکنون باید متوقف شود.

اعلام ۳ روز عزای عمومی در عراق و سوریه
دفتر اطلاع رسانی محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان نخست‌وزیر دستور اعلام سه روز عزای عمومی در سراسر عراق را صادر کردند.
السودانی خود نیز با صدور بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در یک حمله جنایتکارانه جدید و جنایتی که موید تخطی رژیم اسرائیل از تمام خطوط قرمز است در راه احقاق حق به شهادت رسید.
السودانی گفت: اقدام جنایتکارانه‌ای که دیروز ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد، بیانگر تمایل بی‌پروا برای گسترش دامنه درگیری است که به ضرر تمام مردم منطقه و امنیت و ثبات آن تمام خواهد شد.
وی ادامه داد: مسائل عمده از جمله مسئله عادلانه فلسطین و رویارویی لبنان برادر، با حملات مداوم اسرائیلی‌ها، همگی موید این است که ملت‌ها در پایان در سرزمین خود، میهن تاریخی و میراث خود پیروز خواهند شد. السودانی در ادامه بر ضرورت عمل کردن نهادهای بین‌المللی به وظایفشان برای متوقف کردن تجاوزات رژیم اسرائیل تاکید کرد.
همچنین در سوریه نیز 3 روز عزای عمومی اعلام شد.

حماس تسلیت گفت
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی و همچنین آزادگان جهان شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که به همراه گروهی از برادرانش در نبرد طوفان الاقصی و در راه قدس به شهادت رسید را تسلیت می‌گوییم. جنبش حماس همچنین اعلام کرد: جنایت ترور نصرالله تنها باعث افزایش قاطعیت و پافشاری در راستای مقاومت در لبنان و فلسطین خواهد شد.جنبش حماس در ادامه بیانیه خود اعلام کرد: تاریخ ثابت کرده است که مقاومت در برابر دشمن اسرائیل با تمامی تشکیلات و اماکن حضور آن‌ها هر گاه رهبر و فرماندهی را از دست می‌دهد، یک نسل جدید از رهبران شجاع‌تر، قوی‌تر و مصمم‌تر برای ادامه رویارویی با دشمن اسرائیل در همان راه جانشین آنان خواهد شد تا دشمن اسرائیل را شکست و آن از سرزمین و منطقه حذف کنند. حماس تاکید کرد: ما با الفاظ شدیداللحنی تجاوزات شنیع دشمن اسرائیل و هدف قرار دادن ساختمان مسکونی در «حارة حریک» در ضاحیه جنوبی بیروت را محکوم و آن را اقدامی تروریستی ظالمانه، کشتار و جنایتی شنیع تلقی می‌کنیم.