کد خبر : 664355 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۸ - 20:56
ستاره صبح آنلاین گزارش می‌دهد: تازه‌ترین جزییات از انفجار پیجرها/ طراحی 2 ساله برای یک حمله گسترده گروه بین‌الملل: در پی حمله گسترده اسراییل و منفجر کردن دستگاه‌های پیجر در نقاط مختلف لبنان و سوریه زخمی‌ها و کشته‌های بسیاری به‌همراه داشته است و واکنش‌های بسیاری برانگیخت.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این حمله بی‌سابقه آتش جنگ خاورمیانه را گسترده‌تر خواهد کرد، «فراس الابیض» وزیر بهداشت دولت پیشبرد امور لبنان در جریان کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد تاکنون ۱۲ نفر شهید شده‌اند و از میان آنها ۲ نفر کودک هستند. او در ادامه افزود شمار زخمی‌ها نیز مابین ۲۷۵۰ تا ۲۸۰۰ نفر گزارش شده که وضعیت سلامتی حدود ۳۰۰ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است. در ادامه آخرین خبرهای این حادثه را می‌خوانید.

اولین واکنش سفیر ایران

«مجتبی امانی» سفیر ایران در لبنان با اشاره به حمله تروریستی روز سه‌شنبه رژیم صهیونیستی در لبنان و انفجار پیجرها که منجر به شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم این کشور و نیز جراحت خود او شد، واکنش نشان داد. امانی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به زبان عربی نوشت: مایه مباهات و افتخار من است که بر اثر جنایت تروریستی هولناکی که دیروز لبنان را هدف قرار داد، خون من با خون مجروحان مردم شریف لبنان آمیخته شد. او در ادامه، لبنان را کشوری سرافراز توصیف کرد که از روز اول نبرد طوفان الاقصی مقاومت فلسطین، سربلند و سرافراز ایستاده است.

اولین واکنش حزب‌‍الله

مقاومت اسلامی لبنان عصر چهارشنبه اعلام کرد که «در راستای حمایت از مردم و مقاومت در غزه و تجاوزات دشمن صهیونیستی به روستاهای جنوب لبنان به ویژه شهرک‌های مجدل سلم و بلیدا، مبارزان ما روز گذشته محل توپخانه دشمن صهیونیستی در نافیه زیو را با چند موشک هدف قرار دادند». به گفته منابع عبری آتش‌سوزی‌هایی در بیش از چند منطقه در الجلیل غربی به دنبال شلیک موشک از جنوب لبنان رخ داد. این اولین عملیات حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی پس از انفجارهای تروریستی روز گذشته در بیروت است.

تلاش قاهره و واشنگتن برای توافق آتش‌بس غزه

«بدر عبدالعاطی» وزیر امور خارجه مصر در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: با بلینکن درباره نیاز فوری به آتش‌بس در غزه، آزادی اسرا و ارسال کمک‌ها گفت‌وگو کردیم. ما همچنین اهمیت برقراری ثبات در خاورمیانه از طریق پاکسازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی را مورد بحث قرار دادیم. طبق گزارش شبکه الجزیره، وزیر امور خارجه مصر ادامه داد: ما همبستگی خود را با ملت لبنان اعلام و هرگونه حمله به حاکمیت لبنان را محکوم می‌کنیم. آنچه دیروز در لبنان رخ داد، تهدیدی برای تبدیل شدن به یک جنگ فراگیر در منطقه است. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: ما به همکاری با طرف قطری و مصری برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه ادامه می‌دهیم. مصر شریک کلیدی در تلاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و ارائه کمک به این باریکه است.

سازنده تایوانی منکر تولید پیجرهای انفجاری شد

شرکت تایوانی «گلد آپولو» روز چهارشنبه تکذیب کرده که پیجر مدل آی آر ۹۲۴ را که تعداد زیادی از آن به صورت همزمان در لبنان منفجر شد، تولید کرده است. این شرکت مدعی شد این پیجرها توسط یک شرکت اروپایی به نام BAC تحت یک قرارداد مجوز، تولید شده‌اند و «گلد آپولو» فقط مجوز علامت تجاری را داده و مشارکتی در تولید این محصول نداشته است. وزارت امور اقتصادی تایوان هم اعلام کرد هیچ اسنادی از صادرات مستقیم این دستگاه به لبنان وجود ندارد و این پیجرها پس از تولید، دستکاری شده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز و خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه خبر دادند مقامات رژیم صهیونیستی، میزان اندکی از مواد منفجره را در این پیجرها کار گذاشته‌اند.

جنگ تشدید می‌شود

سخنگوی کاخ کرملین در جمع خبرنگاران با هشدار درباره گسترش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا در پی انفجار پیجرها در لبنان، «جدی نگرفتن» اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره پیامدهای استفاده از موشک‌های دوربرد ناتو علیه روسیه را «تحریک‌آمیز و خطرناک» دانست. «دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین،‌ امروز (چهارشنبه) گفت که جدی نگرفتن اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره پیامدهای اجازه دادن به اوکراین برای حمله به قلمرو روسیه با تسلیحات غربی «تحریک‌آمیز و خطرناک است.»

برنامه‌ریزی اسرائیل

ممکن است قبل از تحویل پیجرها به حزب الله، وسایل انفجاری بسیار کوچکی در داخل پیجرها تعبیه شده باشد و سپس همه به طور همزمان از راه دور، احتمالاً با یک سیگنال رادیویی، فعال شده باشند.

یک افسر سابق خنثی سازی بمب ارتش بریتانیا توضیح داد که یک وسیله انفجاری دارای پنج جزء اصلی است:« یک کانتینر، یک باتری، یک دستگاه ماشه، یک چاشنی و یک بار انفجاری.»

افسر سابق که خواست نامش فاش نشود، گفت:«یک پیجر سه مورد از آنها را دارد و شما فقط باید چاشنی و بار انفجاری را به آن اضافه کنید.»

شان مورهاوس، افسر سابق ارتش بریتانیا و کارشناس خنثی سازی مواد منفجره، گفت: «با نگاهی به ویدیو، اندازه انفجار شبیه به اندازه انفجار ناشی از یک چاشنی الکتریکی به تنهایی است یا انفجاری که دارای بار بسیار کوچک و انفجاری قوی است.»