کد خبر : 664334 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۸ - 15:32
ستاره صبح گزارش می دهد بورس جان گرفت/ آیا اعتماد به بورس باز می گردد؟ گروه اقتصاد: شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۱۶ هزار و ۵۸۶ واحد رشد در ارتفاع ۲‌ میلیون و ۸۴ هزار و ۱۵۲ واحد قرار گرفت.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و دارایی روز گذشته در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: «گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد با ادامه روند فعلی بعید است رقم رشد اقتصادی تا پایان سال به 4 درصد هم برسد. ما برای توسعه اقتصاد به سرمایه نیاز داریم، هرچند اعتماد به بازار سرمایه از دست رفته است. بازار ۱۴۰ میلیارد دلاری به چه دردی می‌خورد؟» همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با قیمت گذاری دستوری مخالفیم، بازار عرضه و تقاضا باید نظام طبیعی خود را طی کند.


فسادستیزی و شفاف سازی
وزیر اقتصاد بر لزوم اصلاح ساز و کار تعیین نرخ ارز نیمایی تاکید کرد و از رئیس جدید سازمان بورس خواست در زمان تدوین بودجه به طور جدی منافع بازار سرمایه را پیگیری کند.
همتی تصریح کرد: رئیس سازمان بورس باید خودش وارد عمل شود. رئیس سازمان بورس باید برگزاری جلسات ماهانه با فعالین بازار سرمایه، مردم و رسانه‌ها را برگزار کند تا موضع‌گیری بورس مشخص شود. اقدام دیگر رئیس جدید سازمان بورس باید برخورد با فساد و شفاف سازی در این بازار باشد، زیرا گلایه از فساد در عملیات بازار سرمایه زیاد است. ما تلاش داریم تولید ثروت انجام دهیم تا رفاه مردم بالا برود نه اینکه کار انجام دهیم و همچنان با تورم و رشد اقتصادی پایین روبه‌رو باشیم. تولید بخش مهمش به بازارهای مالی بازمی گردد بنابراین اگر خوب کار نکند، تولید اتفاق نمی‌افتد، این درحالیست که در دنیا به رقم های بالایی از رشد و پیشرفت رسیدند تکیه بر بازارهای مالی و سرمایه‌ای باعث شده در دنیا برخی کشورها به ما فخر بفروشند.

کمبود سرمایه
همتی با بیان اینکه ما کمبود سرمایه‌داریم، گفت: اگر قرار باشد در جایی مثل بورس اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری از بین برود با مشکل روبه‌رو می‌شویم.
اکنون کل ارزش مارکت کپ ما ۱۴۰ میلیارد دلار در بازار سهام ایران است، این درحالیست که ارزش یک شرکت در دنیا ۲ برابر این مبلغ است بنابراین این وضعیت قابل قبول نیست و باید اصلاح شود و عملکرد بورس باید آن را افزایش دهد. رشد اقتصادی، کنترل تورم و جلوگیری از بیکاری اگر محقق شود یعنی مسئولان موفق شده‌اند. گفته‌ها حاکی از آن است که ارز نیمایی به قهوه هم تخصیص پیدا می‌کند که قیمتش در بازار معادل ۲ برابر ارز آزاد است؛ بنابراین لازم است در دولت و بانک مرکزی جهت تخصیص بهینه ارز مذاکراتی صورت گیرد.

بورس باید مرکز تأمین اعتبار کشور باشد نه بانک ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بورس باید مرکز تأمین اعتبار کشور باشد، افزود: در حال حاضر همه بار روی دوش سیستم بانکی است که باید اصلاح شود. ناترازی بانکی یکی از علل مشکلات اقتصادی است: اصلاح نرخ سود زمانی محقق می‌شود که همه بانک‌ها تراز شوند، زیرا اکنون ۳۰ درصد نرخ سود از بهره بالاتر است بنابراین با همکاری تیم اقتصادی تلاش داریم نرخ بهره را کنترل کنیم تا تأمین مالی از طریق بازار سرمایه تأمین شود. اکنون در بازار سرمایه ۵۰ میلیون سهام‌دار داریم، تعداد فعالان بازار سرمایه کم شده‌ است که باید این روند اصلاح شود.


آینده بورس
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید براینکه با قیمت گذاری دستوری مخالفیم، گفت: بازار عرضه و تقاضا باید نظام طبیعی خود را طی کند در غیر اینصورت بازار دستکاری می‌شود.
حجت الله صیدی در آیین تکریم و معارفه خود در جمع خبرنگاران افزود: با رایزنی با وزارتخانه های مربوطه همچون صمت، جهاد کشاورزی و نفت درباره قیمت گذاری های تولید مثل نفت خام، خوراک پتروشیمی‌ها و چه کالاهایی که در بازار ارائه می‌شود می‌توان از فضای نرخ گذاری دستوری که وزارت اقتصاد در بلندمدت ضربه های زیادی از آن خورد، خارج شویم.
وی درباره لایحه بودجه اظهار داشت: تلاش کردیم در بحث تدوین لایحه بودجه در کمیته‌ای که در وزارت اقتصاد و دارایی است، شرکت فعال داشته باشیم که البته در این خصوص با رئیس مجلس شورای اسلامی نیز هماهنگیهایی صورت گرفته است.
وی درباره موفقیت مارکت کپ‌ها افزود: اکنون بنگاه های فعال پذیرفته شده در بورس و بنگاه های کوچک و متوسط ما که در بورس هستند بالای ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارند، از سوی دیگر بنگاه‌هایی داریم که هنوز وارد بورس نشده‌اند اما بنگاه‌های موفقی در گاز، نفت و پتروشیمی هستند و اگر ما تلاش کنیم ریسک بازار را کاهش دهیم کارایی بازار افزایش می‌یابد و علاقه خرید و فروش در بازار بالا می‌رود و سهام‌ها به قیمت واقعی خود می‌رسد.
وی درباره انتشار اطلاعات تمامی مفاد قانون را با ظرفیت های قانونی استفاده می‌کنیم تا شفافیت افزایش پیدا کند، گفت: وظیفه ما این است که متخلفان را دنبال کنیم تا از این اتفاقات نیفتد. تلاش داریم منافعی که بدون قاعده خارج شده را به سازمان باز گردانیم. بازار سرمایه به عنوان ویترین اقتصاد باید شفاف، با تسهیل تشکیل سرمایه و اطلاعات دقیق باشد، گفت: سعی داریم نرخ سود بانکی در بازار سرمایه را مدیریت کنیم. هماهنگی بین بازار پول و بازار سرمایه از جمله سیاست‌گذاری های این بخش است.