کد خبر : 664329 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۸ - 02:35
علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح: نگاه ایران به نظام بین الملل تغییر می کند رییس جمهور در دیدار های آینده باید با انعطاف بیشتری عمل کند و شاهد تغییر نوع نگاه ایران به نظام بین الملل خواهیم بود. حاکمیت پذیرفته که این فرصت آخر است و وضعیت کنونی کشور برای مردم قابل تحمل نیست.

ستاره صبح، فائزه صدر: مسعود پزشکیان روز دوشنبه نخستین نشست خبری خود را با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار کرد. این جلسه و انچه بین رئیس‌جمهور و خبرنگاران مطرح شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه های داخلی و خارجی داشت. تا جایی که رسانه ‌های انگلیسی ‌زبان در سراسر دنیا به پوشش اظهارات نهمین رئیس ‌جمهور ایران در نشست خبری خود پرداختند. سایت مسعود پزشکیان چند ساعت بعد از این کنفرانس تیتر یک خود را به اولین نشست خبری رئیس‌جمهور اختصاص داد و نوشت: « برای حل مشکلات مردم آمده‌ ایم نه برای پنهان کردن حقایق» ستاره صبح در گفت‌وگو با علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی به بررسی این جلسه پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

اولین کنفرانس خبری رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه واکنش برانگیز شد برداشت شما از این جلسه چطور بود آیا رئیس‌جمهور توانست آنطور که باید پاسخ‌گوی افکار عمومی باشد یا خیر؟
سنتی که در نظام بین‌المللی وجود دارد حداقل 100 روز بعد از گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری، جلسه‌ای مطبوعاتی برای روسای دولت ترتیب داده می‌شود. از این نظر به عقیده من برای برگزاری چنین جلسه یا با 300 خبرنگار زود بود. به همین دلیل رئیس‌جمهور اشراف لازم برای صحبت درباره مسائل کوچک و بزرگ کشور را نداشت و در برابر بسیاری از سؤالاتی که مطرح می‌شد اظهار بی اطلاعی می‌کرد. پزشکیان هنوز گرد و خاک انتخابات را نتکانده و برگزاری این جلسه به این می‌ماند که رئیس‌جمهور تازه کار را در گوشه‌ای از رینگ قرار داده و با بمباران سؤالاتی که پاسخشان را نمی‌دانست او را گیج کردند. تصویری که مسعود پزشکیان در کنفرانس خبری از خود نشان داد، غلبه شخصیت وی بر سمت اش را نشان می‌داد. ایشان در رفتار و گفتار خود از صداقتی برخوردار است که وجودش را برای مخاطب دلنشین می‌کند. در مواجهه با پزشکیان اثری از تکبر، غرور و ژست های روسای جمهور پیشین از جمله ادعای مردمی بودن و مردمداری را نمی‌بینید. هر آنچه دیده می‌شود خود مسعود پزشکیان است بدون روتوش. اگر مردمی ظاهر می‌شود واقعا ذات او چنین است. پزشکیان به بسیاری از سؤالات پاسخ نداد و در پاسخ‌گویی به برخی از سؤالات دچار اشکال شد. برخی از پاسخ های او به خبرنگاران سر و صدای زیادی در داخل و خارج به پا کرد. من این مسئله را اینطور تعبیر می‌کنم که مسعود پزشکیان در گفتار تقیدی به رعایت اصول سیاستمداران ندارد. سفر رئیس‌جمهور به نیویورک نزدیک است. او باید با روسای جمهور کشور های مهم اروپایی ملاقات کند. این روز‌ها مشخص شده که او ملاقاتی با مکرون و جوزف بورل خواهد داشت. پیش از این مأموریت باید رئیس‌جمهور در رسانه‌ها به تشریح ابعاد سفر و برنامه های خود بپردازد تا در حین سفر با حواشی داخلی روبه‌رو نشود. توجه داشته باشید که ایران به فروش موشک به روسیه متهم است تا در گفت‌وگو های احتمالی آینده زیر فشار امتیاز بدهد. می‌توان بین این موارد و برگزاری کنفرانس خبری روز دوشنبه ارتباطی برقرار کرد زیرا رئیس‌جمهور در دیدار های آینده باید با انعطاف بیشتری عمل کند و شاهد تغییر نوع نگاه ایران به نظام بین‌الملل خواهیم بود. حاکمیت پذیرفته که این فرصت آخر است و وضعیت کنونی کشور برای مردم قابل تحمل نیست. امیدواریم مسعود پزشکیان امتیازاتی از ایران گرفته و راهی نیویورک شود. باز گذاشتن دست مسعود پزشکیان، عباس عراقچی و جواد ظریف می‌تواند دستاوردهایی در عرصه بین‌الملل برای ایران به همراه داشته باشد.

آیا اظهار نظر رئیس‌جمهور در مورد امریکا در کنفرانس خبری، نشانه‌ای از نوع نگاه ایران در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک است یا خیر؟ در این سفر دست مسعود پزشکیان برای نمایندگی نگاه سیاسی خود چقدر باز خواهد بود؟
طبق سنتی که پس از انقلاب وجود داشت. روسای جمهور و وزرای امور خارجه پیش از سفر به مجمع عمومی سازمان ملل با رهبری ملاقات می‌کرد و کسب اجازه می‌کردند و خط مشی می‌گرفتند. این دوره هم به همین صورت خواهد بود. نشانه‌ها از نرمش بیشتر در سیاست خارجی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد دست تیم دیپلماسی در این دروه باز تر از قبل باشد. نوع رفتار و بیان مسعود پزشکیان نشان می‌دهد مثل حسن روحانی زیر فشار نیست و ما هم امیدواریم دولت چهاردهم در عرصه بین‌الملل دست پر باشد. به طور مثال مسعود پزشکیان در کنفرانس خبری با صراحت کامل اعلام کرد تا مشکل اف ای تی اف حل نشود هیچ امیدی به بهبود شرایط اقتصادی نداریم و من با مجمع تشخیص وارد مذاکره شده‌ام. اگر پزشکیان با دست پر برود با دست پر بر می‌گردد.

چه ارزیابی از اظهارات رئیس‌جمهور در مورد مسائل داخلی دارید؟
در مورد مسائل داخلی نیز اگر چه رئیس‌جمهور با احتیاط صحبت می‌کرد اما دست بازی داشت. نمونه پاسخی است که درباره گشت ارشاد به خبرنگار زن داد و نشان داد که با گشت ارشاد همدلی ندارد و اگرچه تصمیم سختی است اما پزشکیان می‌خواهد بساط گشت ارشاد را جمع کند. پزشکیان در این مورد با کانون های سنتی و افراطی روبه‌رو و درگیر خواهد شد. در مورد حجاب کار رئیس‌جمهور مشکل است و او در بهترین حالت می‌تواند با همین فرمان پیش برود. نسبت به گشت ارشاد بی اعتنایی کند و به تندرو‌ها بال و پر ندهد. همین رفتار رئیس‌جمهور اثر زیادی خواهد داشت.