کد خبر : 664297 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۷ - 03:05
ستاره صبح در گفت‌وگو با دو کارشناس اولین نشست خبری رییس جمهور را بررسی می‌کند: چراغ سبز به بهبود روابط با غرب گروه سیاسی: اولین نشست خبری «مسعود پزشکیان»، رییس جمهور با تاخیر چند ماهه روز گذشته با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد. او در این نشست‌ به موضوعات و چالش‌های سیاست‌خارجی، اقتصادی، حقوق شهروندی، سیاسی و فرهنگی اشاره کرد که می‌توان از جنبه‌ها مختلف آن را بررسی کرد. در ادامه این گزارش با دو نفر از تحلیلگران سیاسی گفت‌وگو انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

رئیس‌جمهور با صداقت و شفافیت سخن گفت
«کمال پیرموذن»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور را چگونه ارزیابی می‌کند، به «ستاره صبح» گفت: «همانطوری که خود پزشکیان هم در نشست خبری عنوان کرد بزرگترین نشانه سیاست‌مداران و دولت‌مردان این است که باید صداقت و شفافیت داشته باشند.

این دو فاکتور را در سخنان رئیس‌جمهوری مشاهده کردیم. او همچنین به اهمیت سازوکارهای دفاعی اشاره کرد و معتقد بود که ایران همواره حق دفاع از خود را دارد. نکته دیگر به اظهاراتش در مورد ارتباط با همسایه‌ها باز می‌گردد که تاکید داشت در ادامه روابط خوبی با کشورهایی همجوار برقرار خواهد کرد. این نشان می‌دهد که با شروع به‌کار دولت چهاردهم باید منتظر تغییراتی در دیپلماسی باشیم.»
این فعال سیاسی در همین مورد ادامه داد: «تعامل با جهان مورد دیگری است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. از گفته‌های او بر می‌آید که به‌دنبال بهبود روابط با غرب است که این موضوع امیدواری‌ها را برای رفع تحریم‌ها بیشتر می‌کند و این پیام را به طرف‌های غربی می‌دهد که با افزایش اعتماد می‌توانند مسیر توافق دیگری را با ایران ترسیم کنند.

پزشکیان گفت که با همه کشورها به‌غیر از اسرائیل مذاکره خواهد کرد. تورم و گرانی از جمله دیگر مواردی بود که مورد توجه خبرنگاران قرار داشت. رئیس‌جمهوری در این مورد برنامه‌هایی دارد و همانطور که شنیدیم با همکاری همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به‌دنبال حل مشکلات معیشتی است.» نمانیده پیشین مجلس با اشاره به اهمیت حقوق‌شهروندی اضافه کرد: «پزشکیان پروژه وفاق را در دستور کار قرار داده است و همانطور که اشاره کرد بر حقوق شهروندی تاکید دارد. همچنین دستور جمع‎‌آوری گشت‌های ارشاد را هم داده است که این مورد می‌تواند وضعیت اعتماد اجتماعی را بهبود دهد. به این نکته هم اشاره کنم که او اولین رئیس‌جمهوری است که مقامات دولت‌های پیشین را مورد نقد قرار نداد.»

پزشکیانِ رئیس‌جمهور باید با پزشکیان نماینده متفاوت باشد
«منصور حقیقت‌پور»، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده ادوار مجلس در پاسخ به اینکه نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور را چگونه ارزیابی می‌کند، به «ستاره صبح» گفت: «به‌نظر پزشکیان باید به‌عنوان یک‌رئیس‌جمهور از ادبیات فاخر استفاده کند تا کاریزمای لازم را برای یک ریاست‌جمهور داشته باشد. توجه داشته باشید که پزشکیانِ رئیس‌جمهور باید با پزشکیان نماینده مجلس تفاوت داشته باشد. این موضوع نشان می‌دهد که او نباید با همان ادبیاتی که در حوزه انتخابیه و مجلس شورای اسلامی صحبت می‌کرد در این جایگاه از آن استفاده کند او حالا نماینده حدود 90 میلیون ایرانی است.

در این مورد نقد اصلی من به چگونگی صحبت در مورد مسائل دیپلماسی باز می‌گردد. اینکه ما «ناچاریم FATF را قبول کنیم» به‌نوعی در موضع ضعف قرار دادن جمهوری اسلامی در برابر غربی‌ها است. در موارد دیپلماسی استفاده از چنین واژه‌های وضعیت را پیچیده می‌کند چون غربی‌ها تصور می‌کنند که دست بالا در مذاکرات خواهند داشت.» عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی در مورد اظهارات رئیس‌جمهوری در مورد ارتباط با آمریکا ادامه داد: «درباره سخنان او در مورد آمریکا کاملا موافق هستم.

آنها باید ابتدا برادری خود را با ایران ثابت کنند، تحریم‌ها را بردارند و با خلوص‌نیت به پای میز مذاکره بیایند. در واقع این انتظار را از آمریکا داریم که در مورد عملکردی که در رابطه با ایران مانند کودتای 28 مرداد، حادثه طبس، تحریم‌های چند لایه و ... معذرت خواهی کند و در مسیر دیگر با ایران رفتار کند.» او در این مورد که باتوجه به تاکید رئیس‌جمهور بر تعامل با جهان، آیا در سفر به نیویورک می‌توان انتظار روابط جدیدی با واشنگتن داشت؟ اضافه کرد: «همانطور که پزشکیان اشاره کرد آمریکا باید برادری خود را ثابت کند. تا این رفتار ادامه داشته باشد نمی‌توانیم منتظر رخداد جدیدی باشیم.»