کد خبر : 664282 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۶ - 03:31
ستاره صبح در گفت‌وگو با قاسم محبعلی، دیپلمات پیشین بررسی کرد: سکوت معنادارکشورهای عربی/ دود جنگ خاورمیانه به چشم ایران می‌رود آنچه مشاهده می‌کنیم هیچ یک از کشورهای عرب به‌غیر از حمله روز گذشته حوثی‌ها، به اسراییل واکنش نظامی نشان نمی‌دهند و سعی دارند موضوعات را از مسیر دیپلماسی پیگیری کنند.»

گروه سیاسی: بامداد روز گذشته حوثی‌ها یمن در یک اقدام غافلگیر کننده تلاویو را با موشک فراصوت مورد حمله قرار دادند. این حمله در ادامه شرایط جنگی منطقه می‌رساند به این زودی‌ها قرار نیست وضعیت خاورمیانه سفید شود. حوثی‌های یمن هنوز اعلام نکردند که این حمله در واکنش به چه اقدامی بوده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که این حمله یا جواب به حمله گسترده اسرائیل به تأسیسات نفتی یمن در بندر حدیده بوده است و یا در پاسخ به ترور «اسماعیل هنیه» در تهران صورت گرفته است. در این مورد با مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امورخارجه گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

انگیزه حوثی‌ها مشخص نیست
«قاسم محبعلی»، در پاسخ به این سؤال که حمله حوثی‌ها به تلاویو چه واکنش‌هایی را به‌دنبال خواهد داشت و اینکه آیا این حمله با ایران ارتباط خواهد داشت، به «ستاره صبح» می‌گوید: «در مورد اینکه بدانیم حمله روز گذشته حوثی‌های یمن به تلاویو چقدر در گسترش جنگ خاورمیانه تأثیر دارد، باید در انتظار پاسخ اسرائیل به این حمله موشکی باشیم.

هنوز مشخص نیست که جنگ در منطقه تا چه روزی ادامه خواهد داشت زیرا به‌نظر هنوز در اویل راه قرار داریم. بی‌شک اسرائیل علاقه‌ دارد جنگ در خاورمیانه گسترش پیدا کند تا بتواند به مقاصد خود برسد. هیچ‌کدام از کشورهای خاورمیانه و اعراب نمی‌خواهند درگیری‌ها افزایش پیدا کنند.»
او در تحلیل حمله حوثی‌ها به اسرائیل و با اشاره به این مورد که هنوز انگیزه این حمله مشخص نیست ادامه می‌دهد: «ساعت‌ها از این حمله می‌گذرد ولی هنوز مشخص نیست حمله حوثی‌ها در تلافی چه عملیاتی بوده است. آنها یا در انتقام از بمب‌باران تأسیسات نفتی یمن این اقدام را انجام داده‌اند یا در جواب به خون‌خواهی «اسماعیل هنیه»، تلاویو را هدف قرار داده‌اند.

فرض را بر این بگیریم که این اقدام یمنی‌ها در واکنش به حمله بی‌سابقه اسرائیل بوده باشد. در این صورت باید در انتظار حمله‌ای بزرگتر باشیم و در ادامه صدمات بیشتری به یمن وارد خواهد شد. ولی اگر برای خون‌خواهی ترور اسماعیل هنیه باشد آن وقت باید معادلات دیگری را مطرح کنیم و در این مورد همانطور که اشاره کردم باید در انتظار واکنش تلاویو باشیم. پس از واکنش اسرائیل می‌توانیم به انگیزه حوثی‌ها پی ببریم.»
این تحلیلگر در پاسخ به این سؤال که حملات اخیر اسرائیل به سوریه و لبنان چقدر در این واکنش حوثی‌ها تأثیر داشته است اضافه می‌کند: «هرکدام از این موضوعات را باید در جای خود تحلیل کرد. حمله زمینی و محدود اخیر اسرائیل به سوریه و در ادامه تخریب و سرقت اطلاعات نظامی یک مدل جدیدی از جنگ در خاورمیانه بود که باید در چارچوب مشخصی بررسی کرد که چه ابعادی می‌تواند داشته باشد. موضوعی که تحلیل‌ها را دچار چالش می‌کند، عدم واکنش صریح کشورهای عربی به حملات اسرائیلی‌ها است.

آنچه مشاهده می‌کنیم هیچ یک از کشورهای عرب به‌غیر از حمله روز گذشته حوثی‌ها، به اسرائیل واکنش نظامی نشان نمی‌دهند و سعی دارند موضوعات را از مسیر دیپلماسی پیگیری کنند.» او در همین مورد و با اشاره به اینکه اسرائیل می‌خواهد ایران را وارد جنگ کند ادامه می‌دهد: «حملاتی مانند آنچه نیروهای محور مقاومت در خاورمیانه انجام می‌دهند، می‌تواند هیچ ربطی به ایران نداشته باشد ولی نتنیاهو همه تلاش خود را خواهد کرد تا ایران را وارد جنگ خاورمیانه کند تا در ادامه به اهداف خود برسد. همچنین ترامپ و جمهوری‌خواهان انگیزه‌های زیادی برای کشاندن ایران به جنگ دارند. جنگ اوکراین هم به چالش‌های خاورمیانه اضافه شده است ولی اینکه در سر روسیه چه می‌گذرد هنوز مشخص نیست و نمی‌توانیم بگوییم که مسکو از ورورد ایران به جنگ خوشحال می‌شود یا خیر. ورود ایران به مناقشه به‌سود اعراب، مسکو، تلاویو و حتی واشنگتن است و به‌ضرر تهران است.»