کد خبر : 664262 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۵ - 03:44
امروز در تاریخ «اکبر هاشمی رفسنجانی»، رییس جمهور پیشین در خاطات 25 شهریور خود نوشت:

روساى انجمن‌هاى بسیج دانشجویى [دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران] آمدند. گزارش كار دادند و گفتند، در دانشگاه‌ها چهار هزار عضو دارند و از من خواستند كه براى اصلاح افكار و خط مشى‌ها، تماس مرتب داشته باشند. برایشان صحبت مفصلى كردم.
اخوى محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. طرح پیشنهادى دفترامام، براى برگزارى مراسم صدمین‌سالگرد تولد امام را آوردكه به تأیید رهبرى هم رسانده‌اند و از سوى دولت، محمد، مسئول پشتیبانى‌آن شده؛ وسیع و پُرهزینه است. راجع به راه‌هاى تأمین‌كسری بودجه دولت و مسائل مدیریتى صحبت شد. اجازه گرفت كه مختصرى از شرح‌حال و آثار من را روى اینترنت ببرند. گفت، على فرزندش مطلع شده كه شرح حال آقاى خاتمى را روى اینترنت برده‌اند، به فكر افتاده او هم در مورد من اقدام كند و سازماندهى‌كرده است.
ساعت هشت صبح، مطابق برنامه در مهرآباد فرود آمدیم. جمعی از مسئولان برای استقبال آمده بودند. روحیه ما خیلی شاد بود؛ به خاطر دستاوردهای سفر مصاحبه کوتاهی نمودم[1] و به منزل رفتیم. تا عصر به استراحت و مطالعه اخبار روی کامپیوتر گذشت. به دفترم رفتم. کارها را انجام دادم و به جلسه هیئت دولت رفتم. توضیحی دربارة نکات مهم سفر دادم. گفتم در اجرای قراردادها جدی باشید. لایحه معاف‌کردن حقوق مزدبگیران از مالیات تا سقف 28 هزار تومان را تصویب کردیم. به دفترم برگشتم. تا ساعت هشت ونیم کارهای عقب مانده را انجام دادم. آیت‌الله خامنه ‌ای میهمانم بود. گزارش نکات مهم سفر آفریقا و صحبت دربارة سفر ایشان به آذربایجان غربی و مذاکره دربارة مسائل عراق، وقتمان را پُر کرد. دیروقت به خانه رسیدم. تب و لرز شدیدی مرا گرفت و تا صبح با گلودرد شدید، ناراحت خوابیدم.

برکناری رضا شاه
«رضاشاه» (۲۴ اسفند ۱۲۵۶ - ۴ مرداد ۱۳۲۳) با نام کامل رضا پهلوی نظامی ایرانی و بنیان‌گذار دودمان پهلوی بود. به‌عنوان سیاستمدار، او پیش‌تر از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴، وزیر جنگ و از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۴، نخست‌وزیر ایران در دوره قاجار بود. رضاشاه که تلاش ناکامی برای جمهوری‌خواهی کرد، با پایان دوره قاجار در سال ۱۳۰۴ شمسی به پادشاهی رسید و با اشغال ایران توسط متفقین در سال ۱۳۲۰ استعفا داد و پادشاهی را به ولیعهدش محمدرضا واگذار کرد.

زلزله طبس
۲۵ شهریور ۱۳۵۷ در جنوب خراسان به مرکزیت طبس زمین لرزه‌ای به شدت هفت و هفت دهم در مقیاس ریشتر روی داد که تلفات تقریبی آن را ۲۵ هزار تن گزارش کرده بودند. این زمین لرزه در جریان انقلاب ایران روی داد و مخالفان سلطنت از ضعف دستگاه‌های امداد و نارسایی های مربوط برای انتقاد از دولت بهره برداری فراوان کردند. درست به همان گونه که زلزله ماناگوآ انقلاب نیکاراگونه را شدت بخشید، زلزله طبس هم زبان انتقاد از دولت تهران را رساتر کرد و ضعف‌ها و مسائل بوروکراسی از پرده برون افتاد.

برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای ملی
پس از صدور فرمان مشروطیت و تصمیم‏گیری درباره تأسیس مجلس شورای ملی، در روز ۲۵ شهریور ۱۲۸۵ش، دوره نخست انتخابات مجلس در تهران و سراسر کشور برگزار شد. انتخاب چنین روزی که با ۲۷ رجب ۱۳۲۴ ق، سالروز مبعث پیامبر اسلام(ص) همزمان بود، در جلسه روزهای گذشته اشراف و اعیان به تصویب رسیده بود.