کد خبر : 664258 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۵ - 03:39
حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسایل خاورمیانه در گفت‌وگو با ستاره صبح: عراق بدون اجازه آمریکا نمی‌تواند طلب ایران را بپردازد با خروج آمریکایی‌ها از عراق مدیریت بانک مرکزی به دولت باز گردانده خواهد شد که در آن زمان بدهی ایران پرداخت خواهد شد. بدهی عراق به ایران حدود 7 میلیارد دلار است که بغداد باید بابت هزینه‌های برق و صادرات مواد غذایی و ... به تهران پرداخت کند.

گروه سیاسی: حضور سه روزه مسعود پزشکیان به عراق به‌عنوان اولین سفر خارجی او ابعاد دیپلماسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری را به همراه دارد. وضعیت منطقه موضوع جنگ غزه و تحرکات نظامی در خاورمیانه محورهای توافقات و مذاکرات بود. در کنار این موضوع باید به توافقات اقتصادی و نظامی هم اشاره کنیم که باتوجه به نزدیک شدن به موعد خروج نظامیان آمریکایی باید منتظر افزایش همکاری‌های دو کشور باشیم.

پرداخت طلب ایران بعد از خروج آمریکا!
«حسن هانی‌زاده»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سؤال که نخستین سفر خارجی پزشکیان چه دست‌آوردی به‌همراه دارد، به ستاره صبح می‌گوید: «سفر رئیس‌جمهوری به عراق به‌عنوان اولین سفر خارجی‌ش می‌تواند تحلیل‌های فراوانی را به همراه داشته باشد. باید اضافه کنم که در این سفر 15 توافقنامه در موارد امنیتی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی به امضا رسید و البته جنگ غزه یکی دیگر از موارد مطرح شده بود. عراق به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه عرب می‌تواند به‌‎نوعی سیاست‌ها و نقطه نظرات ایران را در خصوص فلسطین و جنگ غزه به دیگر کشورهای عرب زبان منتقل کند و راه را برای تقابل اتحادیه عرب با اسرائیل باز کند تا به تلاویو بیشتر فشار بیاورند.»
او در همین مورد و با اشاره به توافقات صورت گرفته ادامه می‌دهد: «یکی از مهم‌ترین محورهای این سفر امضای توافقنامه‌های امنیتی-نظامی بود. توجه داشته باشید که نیروهای آمریکایی یک سال فرصت دارند تا عراق را ترک کنند و بغداد از هم اکنون نگران بازگشت و نیروگیری گروه‌های تروریسی مانند داعش است. ایران قرار است تا در مدت باقی مانده نیروهای امنیتی و نظامی عراق را آموزش دهد تا با آنچه نفوذ تروریست در منطقه نام دارد، مقابله کند. حضور پزشکیان در اقلیم کردستان رخ‌داد مهم این سفر بود. تاکنون هیچ کدام از رئیس‌جمهورهای جمهوری اسلامی به این منطقه سفر نکرده بودند. ورود پزشکیان به این منطقه می‌تواند باعث برطرف شدن نگرانی‌ها بابت حضور فعال گروهک‌های تجزیه طلب در این ناحیه است. در این سفر مقامات اقلیم قول دادند که از خاک اقلیم کردستان هیچ حمله‌ای به ایران نخواهد شد. همچنین گفت‌وگوهایی در مورد چگونگی مدیریت مرزهای مشترک به میان آمد که می‌تواند شرایط منطقه را به بهبود سوق دهد.»
این تحلیلگر خاورمیانه در پاسخ به این سؤال که آیا در مورد مسائل اقتصادی و پرداخت بدهی عراق به ایران مذاکره‌ای صورت گرفته است اضافه می‌کند: «در حال حاضر ظرفیت تبالات تجاری بین تهران و بغداد به حدود 12 میلیارد دلار رسیده و قرار است این رقم در سال آینده به حدود 20 میلیارد دلار خواهد رسید. اما در مورد بدهی‌ها باید به این موضوع اشاره کنیم که بانک مرکزی عراق با نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا اداره می‌شود به همین دلیل حتی یک دلار هم بدون اجازه واشتنگتن نمی‌توانند خرج کنند. با خروج آمریکایی‌ها از عراق مدیریت بانک مرکزی به دولت باز گردانده خواهد شد که در آن زمان بدهی ایران پرداخت خواهد شد. بدهی عراق به ایران حدود 7 میلیارد دلار است که بغداد باید بابت هزینه‌های برق و صادرات مواد غذایی و ... به تهران پرداخت کند. طبق قولی که رئیس‌جمهور عراق داد این مبالغ بعد از خروج آمریکا پرداخت خواهد شد.»
هانی‌زاده مورد انگیزه‌های حضور پزشکیان در شهرهایی مانند نجف و ... اضافه می‌کند: «ایران و عراق همواره اشتراکات مذهبی فراوانی داشته‌اند و حضور رئیس‌جمهوری در شهرهای مختلف عراق تبعات مثبت اجتماعی و فرهنگی در بر خواهد داشت و در درجه اول اختلافات قومی و مذهبی را کم‌رنگ خواهد کرد. این سفرها هم جنبه شخصی(زیارت امامان شیعه) دارد و هم در راستای منافع ملی انجام شده است. او نه‌تنها به شهرهای مذهبی سفر کرد بلکه به اقلیم هم رفت، که به‌ آن اشاره کردیم. باتوجه به حضور 3 روزه پزشکیان در عراق باید بگوییم که استحکامات دو کشور بیشتر خواهد شد.»