کد خبر : 664227 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۲ - 18:38
ستاره صبح در گفت‌وگو با علی صوفی بررسی می‌کند: رابطه با آمریکا در سفر به نیویورک/تندروها خواستار تنش بین‌المللی هستند اعتمادی که رهبری به پزشکیان دارد در مورد هیچ رییس جمهوری وجود نداشت . تندروها می‌خواستند به دور ایران دیوار بکشند و روندی را در پیش بگیرند که به‌جز چند کشور با باقی جهان قطع رابطه باشیم .

ستاره صبح- گروه سیاسی: وضعیت پرتنش سیاست‌خارجه ایران همچنان ادامه دارد و رفتار غربی‌ها در برابر هر اقدام ایران ایجاد تحریم‌های بیشتری است. در حال حاضر و باتوجه به سفر رئیس‌جمهوری به آمریکا برای حضور در سازمان ملل، ایران با دو چالش روبه‌رو شده است، از یک سو پرونده هسته‌ای ایران که با ابهامات زیادی روی میز مسئولان آژانش هسته‌ای و شورای حکام قرار دارد و از سوی دیگر تحریم‌های جدید آمریکا که به‌دلیل آنچه ارسال سلاح به روسیه عنوان شد است، بر علیه برخی شخصیت‌ها و البته خطوط هوایی ایران‌ایر وضع شده است. در ادامه این گزارش با یکی از تحلیل‌گران سیاسی گفت‌وگو کرده‌ایم. صوفی با خوشبینی در مورد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک معتقد است که در سازمان ملل اتفاق جدیدی در رابطهِ مذاکره با آمریکا رخ خواهد داد. در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.
«علی صوفی»، تحلیلگر مسائل سیاسی و عضو کابینه اصلاحات در پاسخ به این سؤال که دولت چهاردهم با چه مشکلاتی در سیاست خارجه دست به گریبان است و چه موانعی برای حل این چالش‌ها برسر راهش قرار دارد، به‌خبرنگار «ستاره صبح» می‌گوید: «سیاست خارجه عمدتا با وضعیت داخلی هر کشوری ارتباط مستقیم دارد و در حال حاضر باید بگوییم که دولت باتوجه به اینکه همراهی مردم و رهبری را به‌عنوان پشتوانه دارد می‌تواند موانع سیاست خارجه را برطرف کند. در مقابل اما تندروهایی که در انتخابات شکست سختی خوردند موانع بیشتری برای بهبود روابط بین‌المللی ایجاد می‌کنند. فراموش نکنید که تندروهای پایداری افسار سیاسیت خارجه را به دست گرفته بودند شعارهای می‌دادند که وجهه خارجی ایران را غبار آلود می‌کرد. آنها می‌خواستند به دور ایران دیوار بکشند و روندی را در پیش بگیرند که به‌جز چند کشور با باقی جهان قطع رابطه باشیم. حالا با روی کار آمدن دولت چهاردم امیدواری برای بهبود روابط بین‌الملل بیشتر شده است.»
او در پاسخ به اینکه آیا ترکیب وزارت امور خارجه می‌تواند در دیپلماسی ایران تغییراتی ایجاد کند، ادامه می‌دهد:«دولت چهاردهم وزارت امورخارجه‌ای را تحویل گرفت که بر تندروی و قطع ارتباط با غرب تاکید داشتند و بر این موضوع اصرار می‌کردند که هیچ احتیاجی به کشورهای غربی نداریم. این جریان تندرو که برنامه‌های خاصی در سیاست‌خارجه داشتند در انتخابات هم از مردم شکست خوردند و هم از رهبری. این جریان حتی تلاش کرد که انتخابات را مهندسی کند ولی همه نقشه‌هایشان خراب شد. حالا یک تیم باتجربه روی کار آمده که مورد تأیید رهبری هم هستند. از این نظر می‌توانیم بگوییم که این تیم می‌تواند تغییراتی را در سیاست خارجه ایجاد کنند که به نفع جامعه و شرایط معیشتی آنها باشد.»
عضو دولت اصلاحات در مورد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که باعث عدم تردد خطوط‌هوایی ایران‌ایر شده است ادامه می‌هد: «این تحریم‌ها و نوع برخورد با ایران همان چیزی است که تندروهای دولت سیزدهم می‌خواستند رخ دهد. چنین وضعیت تنش‌زایی خواسته‌ آنها است در غیر این صورت کسی از تحریم‌ها سود نمی‌برد. دولت‌های غربی به‌دلیل برخی تندرویی‌هایی که وجود داشت همچنان به دولت ایران بی‌اعتماد هستند. در این مورد این جامعه ایران است که بیش از هر چیز باید متحمل هزینه بیشتری شوند.»
صوفی در پاسخ به این سؤال که دولت پزشکیان در چه مدت زمانی می‌تواند این تحریم‌ها را از پیش‌روی ایرانی‌ها بردارد، اضافه می‌کند: «نباید این انتظار را داشته باشیم که پزشکیان و تیم وزارت‌امورخارجه در کوتاه مدت بتواند موانع داخلی و خارجی را کنار بزنند و در ادامه مذاکره با غربی‌ها، تحریم‌ها را بردارند. به‌موانع داخلی اشاره کردیم ولی در این بین موانع خارجی مانند دخالت روسیه و چین باعث می‌شود مذاکرات آنطور که باید پیش نرود. توجه داشته باشید که در مورد دو قدرت بزرگ جهان یعنی پکن و مسکو حرف می‌زنیم. سیاست خارجه ایران باید به‌نوعی باشد که هم با روسیه و چین ارتباط نزدیکی داشته باشیم و هم با آمریکا و کشورهای اروپایی رابطه برقرار کنیم.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان به سفر رئیس‌جمهور به آمریکا و حضور در سازمان ملل اشاره می‌کند و می‌گوید: «همانطور که اشاره کردم دولت چهاردهم از حمایت رهبری برخورددار است. این موضوع مهمی است چون پیش از این هیچ دولتی این‌طور مورد اعتماد رهبری نبوده است. اعتمادی که رهبری به پزشکیان دارد در مورد هیچ رئیس‌جمهوری وجود نداشت. این اعتماد به دولت از سوی رهبری می‌تواند زمینه ارتباط و گفت‌وگوی مستقیم با آمریکایی‌ها را در سفر به سازمان ملل فراهم کند. به‌نظرمی‌تواند اتفاقات جدیدی در این سفر برای ایران رخ دهد که امیدواریم برای مردم هم ثمراتی داشته باشد.»