کد خبر : 664121 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۱۸ - 02:23
عطا تقوی اصل، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در گفت و گو با ستاره صبح: جنگ منطقه‌ای به ضرر دموکرات‌ها است هر موضوعی که سیاست خارجی آمریکا و بودجه نظامی این کشور را در خارج از مرزها درگیر کند بر نتیجه انتخابات تأثیر خواهد داشت. چنین وقایعی در کاهش رأی دموکرات‌ها مؤثر است. جنگ منطقه‌ای مطمئناً به ضرر دموکرات‌ها تمام می‌شود چون آمریکا به چنین جنگی ورود می‌کند و دولت مستقر و نامزد حزب دموکرات آسیب می‌بیند.

ستاره صبح - فائزه صدر: صحنه سیاسی انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا دستخوش تغییر شد که در نتیجه انتخابات تأثیرگذار خواهد بود. دموکرات‌ها با تغییر نامزد خود شانس حضور مجدد در کاخ سفید را کسب کردند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کامالا هریس، با فاصله کمی از دونالد ترامپ ایستاده و بخت رأی آوری دارد. سؤال این است آیا انتخاب هریس به معنی ادامه ریاست جمهوری جو بایدن خواهد بود یا خیر؟ ستاره صبح در گفت‌وگو با عطا تقوی اصل، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی به جست و جوی پاسخ این سؤال پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

چه پیش بینی‌هایی از نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا وجود دارد؟ آیا کامالا هریس می‌تواند اولین رئیس‌جمهور زن ایالات متحده باشد یا خیر؟
بدون در نظر گرفتن سرنوشت جنگ اوکراین و وضعیت غزه، امروز نمی‌توان موقعیت دقیق کامالا هریس در انتخابات را پیش بینی کرد.
نظرسنجی‌ها وضعیت دو رقیب را همپای هم نشان می‌دهد. تا اینجا نمی‌توان پیش بینی قطعی داشت چون گاهی با رأی برخی ایالت‌ها آرا یکی از نامزدها درصدی از رأی دیگری پیش می‌افتد ولی فاصله دو نامزد هیچ وقت آنقدر زیاد نیست که بتوان یکی را پیروز قطعی انتخابات معرفی کرد.
کمپین انتخاباتی نامزدها فعالیت می‌کند و هر حرکت تبلیغاتی می‌تواند نظز رأی دهندگان را تغییر دهد. در دو ماه آینده اتفاقات زیادی می‌تواند بازی را برای هر کدام از نامزدها عوض کند.
ضمن اینکه نمی‌توان به نتایج منتشر شده از نظرسنجی‌های محدود اعتماد کرد. نظر سنجی قابل اعتنا است که فراگیر و منعکس کننده آرای اکثریت جامعه باشد.

به عقیده شما چه موضوعات و مسائلی می‌تواند بر نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تأثیر گذار باشد؟
با توجه به ماهیت دولت فعلی تنش‌ها و جنگ‌هایی که آمریکا را درگیر می‌کند می‌تواند نتیجه انتخابات را به نفع جمهوری خواهان تغییر دهد.
هر موضوعی که سیاست خارجی آمریکا و بودجه نظامی این کشور را در خارج از مرزها درگیر کند بر نتیجه انتخابات تأثیر خواهد داشت. چنین وقایعی در کاهش رأی دموکرات‌ها مؤثر است. جنگ منطقه‌ای مطمئناً به ضرر دموکرات‌ها تمام می‌شود چون آمریکا به چنین جنگی ورود می‌کند و دولت مستقر و نامزد حزب دموکرات آسیب می‌بیند.

پایگاه رأی خانم هریس متوجه کدام بخش از جامعه آمریکا است؟ آیا این زن سیاه پوست می‌تواند نظر رأی دهندگان را جلب کند؟
زمانی که کامالا هریس وارد کمپین انتخاباتی جو بایدن شد توانست در فضای آن روزها توجه بیشتری از گروه‌های زنان، رنگین پوستان و مهاجران را جلب کند. او امروز هم می‌تواند این ظرفیت را ایجاد و رأی جمع کند.
کامالا هریس مدت کوتاهی است که وارد رقابت‌ها شده ولی چون در جلب رضایت اقلیت‌های جامعه آمریکایی سابقه دارد توانسته موفق ظاهر شود.
از طرفی همپیمانان اروپایی ایالات متحده خواهان بازگشت دونالد ترامپ به عرصه قدرت نیستند و از نامزدی خانم هریس حمایت می‌کنند. در شرایط فعلی اظهار نظر ترامپ در مورد مسائل مختلف و جایگاه زنان، رنگین پوستان و مهاجران در نطق‌های او می‌تواند به ضررش تمام شود و منجر به افت رأی اش می‌شود. اگر بی احترامی ترامپ به برخی از گروه‌های دارای حق رأی در آمریکا ادامه پیدا کند در روز رقابت نهایی بازنده میدان خواهد بود. از این منظر می‌توان به پیروزی خانم هریس در انتخابات خوش‌بین بود.
ترامپ نماینده طیف بزرگی از مردم آمریکا است و همچنان هواداران پر و پا قرصی دارد، ولی شخصیت او جهان امروز را با چالش‌های بزرگی روبه‌رو می‌کند و بر مشکلات فضای سیاسی بین‌الملل می‌افزاید.