کد خبر : 664038 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۱۰ - 14:02
سعید کرداری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ستاره صبح: تحریم کیک اقتصاد را کوچک کرده است تحریم ها کیک اقتصاد را کوچک کرده است. زیر ساخت های اقتصادی از جمله پتروشیمی و نفت که قوت اقتصاد بودند با کاهش سودآوری روبرو هستند. طرح های توسعه جلو نرفته چون سیاست خارجی در از میان برداشتن تحریم ها موفق نبود.

ستاره صبح، اعظم طاهری : عبدالناصر همتی در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت از دشواری معیشت مردم که از حد معمول خارج شده سخن گفت. وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت چهاردهم که از منتقدین سیاست های اقتصادی دولت قبل بود با تشریح ابعاد مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تاکید کرد: «شرایط اقتصادی سخت است، اما اراده اصلاح در دولت چهاردهم وجود دارد.» ستاره صبح در گفت‌وگو با سعید کرداری، کارشناس اقتصادی به بررسی اعضای تیم اقتصادی دولت و حضور عبدالناصر همتی در این مجموعه پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به انتقاداتی که عبدالناصر همتی در سه سال گذشته از عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم داشت، آیا می‌توان ادعا کرد که او شناخت کاملی از مشکلات اقتصادی در تیم دولت چهاردهم دارد و این مجموعه در عمل به وعده های رئیس‌جمهور همراهی بهتری با وی خواهند داشت یا خیر؟
تیم اقتصادی دولت جدید بهتر از همتایان خود در دولت قبل عمل خواهند کرد چون مشکلات را می‌دانند و قبول دارند. آقای همتی استاد این رشته است. من به عنوان یک کارشناس به علم و تجربه ایشان ایمان دارم.
انتظار من و امیدی که دارم، موفقیت این تیم است. ایشان در بانک مرکزی مسئول سیاست ‌های پولی بودند و حالا در سیاست‌ های مالی و بخش عمومی قرار است مسئولیت داشته باشند، دانش اقتصادی و تجربه بالایی در اختیار آقای همتی قرار دارد.
آقای همتی در مقام منتقد سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم با مشکلات و مسائل و راه حل های آن آشنایی دارد و نیمی از راه را طی کرده است.

دولت چهاردهم با چه اقداماتی می‌تواند در مسیر اصلاح اقتصادی قدم بردارد؟ اولین انتظار از وزیر اقتصاد و دارایی چیست؟
به عقیده من اولین تغییری که این تیم اعمال خواهند کرد توجه به بحث کسری بودجه است. دولت باید ریخت و پاش خود را کم کند و با توجه به ایجاد کسب و کار در کشور و بهره گیری از مالیات ستانی، کسری بودجه را کنترل کند.
جلوی ولخرجی دولت باید گرفته شود تا کسری بودجه مدیریت گردد. حال چه از طریق بانک‌ها و چه از سایر طرق. چون در دولت قبل از طریق بانک‌ها تأمین نقدینگی می‌شد و بانک‌ها از طریق برداشت از بانک مرکزی جبران می‌کردند و همین عامل تورم زا در بلند مدت است.
تورم در سه سال دولت ابراهیمی رئیسی بالا بود. به ویژه روی مواد مصرفی و نیاز های روزمره مردم تورم بالایی ایجاد شد.
مسئله بعدی بالا بردن منابع دولت از طریق کسب و کار است. مصارف و منابع دولت باید از روش های اقتصادی تأمین گردد. محقق شدن این مسئله به نقشه راه و موفقیت سیاست خارجی وابسته است. تحریم‌ها کیک اقتصاد را کوچک کرده است. زیر ساخت های اقتصادی از جمله پتروشیمی و نفت که قوت اقتصاد بودند با کاهش سودآوری روبه‌رو هستند. طرح های توسعه جلو نرفته چون سیاست خارجی در از میان برداشتن تحریم‌ها موفق نبود.
کشور‌ها تأمین مالی را جدی می‌گیرند و به دنبال تأمین مالی خارجی هستند. ارتباط با دنیا باید جزو اولویت های کشور باشد. وقتی این موارد در کنار هم قرار می‌گیرد اقتصاد به حرکت در می‌آید. مهم‌ترین کار دولت کم کردن شرکت‌ها و فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری است. تصمیمات یک شبه باید متوقف شود. الزام است به سمت اقتصاد باز و آزاد برویم زودتر به سمت توسعه و انگیزه بخشی به شرکت‌ها خواهیم رفت. اقتصاد دستوری سمی است که انگیزه رقابت را از اقتصاد می‌گیرد. پیچیده‌ ترین معضل وزیر اقتصاد بحران نظام بانکی است. نرخ بهره باید براساس تورم تنظیم شود. وضعیت فعلی رکود ایجاد کرده و در بلند مدت اسیب زا است. باید با سرعتی ملایم نرخ بهره را متعادل کرد و به سمت بهره وری حرکت کرد.

با توجه به شناختی که آقای همتی از مشکلات اقتصادی کشور دارد، به نظر می‌رسد روی مسائل مربوط به سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی نیز اشراف داشته باشد. در دولت چهاردهم چه همکاری بین وزارت امور خارجه و اقتصاد پیش بینی می‌کنید؟
سیاست خارجی باید به عنوان زعیم عمل کند، ایران را از انزوا خارج کند و تحریم‌ها را از بین ببرد. تا تحریم، روابط خارجی و تنش‌ها حل نشود، نه تنها عملکرد وزیر اقتصاد بلکه عملکرد سایر وزرای اقتصادی در حوزه‌های مختلف متاثر از متغیر های غیر اقتصادی قرار خواهد گرفت. ارتباط با غرب و گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا تأثیر مثبت و بالای روی اقتصاد و زندگی مردم دارد. بخش واقعی اقتصاد تولید است. شرکت های ایران باید در تعامل با دنیا قرار بگیرند و فروش نفت را داشته باشند.