کد خبر : 654096 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۵ - 02:15
سیاست‌خارجی دولت چهاردهم به قلم سردبیر گمانه‌زنی‌ها در مورد سیاست‌ها و راهبردهای سیاست‌خارجه ایران در دولت چهاردهم همچنان مورد بحث و گفت‌وگو در محافل سیاسی است.

«عباس عراقچی» وزیر خارجه کشورمان بعد از اخذ رأی اعتماد از مجلس، در مجموعه مصاحبه‌هایی کوشش کرد چشم اندازی کلی از سیاست خارجی دولت چهاردهم و آنچه او از راهبری وزارت خارجه در ذهن دارد را بیان کند. تمرکز عراقچی بر پرونده های مهم سیاست خارجی و تعیین اولویت های ایران بیش از هر زمان، تمرکز رسانه های غربی بر مصاحبه های او را افزایش داد.

چه آنکه ایران در آستانه پاسخ به ترور اسماعیل هنیه قرار دارد و امریکایی‌ها در تلاشند تا صلح در فلسطین و پایان دادن به کشتار مردم غزه از سوی اسرائیل را متوقف کنند و سه متغیر نیروهای محور مقاومت در عراق، یمن و لبنان تاکنون تأثیر مستقیمی به دو مسئله از پیش گفته داشته است تا در نهایت پیچیدگی وضعیت خاورمیانه را افزون کند. چه آنکه عراقچی در جریان رأی اعتماد مجلس نیز سیاست خارجی دولت چهاردهم را «فراگیر، فعال و اثرگذار» خوانده و گفته بود «در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس و در مقام وزیر امور خارجه سه مأموریت اصلی شامل «تأمین منافع ملی، و حفظ وافزایش ثروت ملی»، «تحکیم امنیت ملی و ارتقاء قدرت» و «حفظ و تقویت عزت و منزلت» را دنبال خواهد کرد»

در همین حال عراقچی در اولین مصاحبه خارجی خود با خبرگزاری کیودو نیوز از ژاپن، بر «عبور از مانع منافع متقابل و اولویت بندی نیازهای حیاتی» ایران و ژاپن سخن گفت و روش تعامل خود با کشورهای دوست ایران را که تحریم های امریکا، آنها را تهدید می‌کند «مشارکت در ابتکارات» عنوان کرد. عراقچی در همین مصاحبه «هدف حساس رفع تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه را از طریق مذاکرات جدی، متمرکز و زمان‌دار و با رعایت اصول اساسی ملت» مورد تاکید قرار داد. وزیر خارجه همواره باید به‌دنبال کاهش سطح تنش میان غرب و ایران باشد و در خاورمیانه نه درگیر جنگ راهبردی بلکه باید به دنبال کاستن سطح تنش باشد تا افزایش آن، اکنون به دلیل شدت گرفتن جنگ بین حزب الله و اسرائیل در یک قدمی جنگ است و وزارت خارجه باید کاری کند که پای جنگ به ایران کشیده نشود.