کد خبر : 654093 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۵ - 02:12
امروز در تاریخ خاطرات هاشمی رفسنجانی: پنجم شهریور ١٣٧٩: «صبح برای افتتاح همایش مدیران واحدهای خارج از کشور و نهضت‌ها، به وزارت اطلاعات رفتم.

پنجم شهریور ١٣٧٩: «صبح برای افتتاح همایش مدیران واحدهای خارج از کشور و نهضت‌ها، به وزارت اطلاعات رفتم. از انفعال وزارت در شرایط حساس کنونی انتقاد کردم و تضعیف وزارت را حلقه‌ای از زنجیره توطئه علیه اصل انقلاب خواندم و رویارویی صریح با اصل نظام و رهبری را خطرناک. عصر جمعی از مدیران ارشد استان کرمان آمدند. توضیحاتی در مورد کنگره‌ای دادند که قرار است در کرمان، برای شهید [محمدجواد] باهنر [نخست‌وزیر اسبق ایران] به مناسبت بیستمین سال شهادت برگزار شود. من هم مفصلاً در مورد شخصیت شهید باهنر صحبت کردم. آقایان [سیدیحیی] جعفری، امام جمعه و [عبدالمحمد] رئوفی[نژاد]، فرمانده سپاه [کرمان] گزارش دادند. شب هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان، در دفترم جلسه داشت. دربارۀ برنامه اجلاس مذاکره و تصمیم‌گیری شد. امروز هم در خرم‌آباد، به خاطر همایش [دفتر] تحکیم وحدت آشوب بوده؛ تا عصر جمع زیادی از مخالفان تحکیم، تظاهرات داشته‌اند. عصر، جمعی از موافقان دوم خرداد به خیابان‌ها آمدند و با شعارهای نامناسب و تخریب، با نیروی انتظامی درگیر شده‌اند. تعدادی مجروح و بازداشت شده‌اند و تاکنون ساعت ده‌ونیم شب- ادامه دارد. تحکیم نتوانسته امروز جلسه‌اش را برقرار کند و یک مینی‌بوس حامل اعضای تحکیم، در ییلاق‌های شهر سلسله و دلفان، مورد هجوم قرار گرفته و آسیب دیده‌اند.

زادروز ذکریا رازی و روز شیمی
«ابوبکر محمّد بن زکریای رازی» یا زکریای رازی در سال ۲۵۱ قمری متولد شد و در سال ۳۱۳ قمری درگذشت. او پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانیمحسوب می‌شود. رازی آثار ماندگاری در زمینه پزشکی و شیمی و فلسفه نوشت و به‌عنوان کاشف الکل، جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) و نفت سفید شناخته می‌شود. وی همچنین دربارکیهان‌شناسی، منطق و ریاضیات نیز آثار ارزنده‌ای دارد. به همین دلیل 5 شهریور را به نام روز شیمی نامگذار کردند.

تولد غلامرضا تختی
غُلام‌رضا تَختی (۵ شهریور ۱۳۰۹ متولد و ۱۷ دی ۱۳۴۶ بر اثر خودکشی فوت کرد. او با عنوان جهان‌پهلوان تختی نیز شناخته می‌شود؛ ورزشکار کشتی آزاد که از جمله رکوردداران مدال ایران است. غلامرضا تختی همچنین فعال سیاسی نیز بود. او ابتدا در حزب زحمتکشان ملت ایران، سپس در حزب نیروی سوم عضو بود و پس از تأسیس حزب سوسیالیست به عضویت آن درآمد و به عنوان قائم مقام دبیرکل انتخاب شد.

زلزله دامغان
در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۵۳ دقیقه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵٫۹ یا ۵٫۷ ریشتر شهرستان دامغان را لرزاند. این زمین‌لرزه علاوه بر استان سمنان در بخش‌هایی از استان‌های تهران و مازندران نیز احساس شد. در پی این زمین‌لرزه، در حدود ۷۵ پس لرزه در این منطقه ثبت شد که بزرگترین آن به بزرگی ۴٫۹ریشتر در بامداد شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۹ رخ داد. این زمین‌لرزه به چند روستا آسیب رسانده و ۴ کشته و ۱۹ زخمی بر جای گذاشت. بیشترین آسیب‌ها به ۸ روستای دهستان قهاب رستاق شامل کوه‌زر، توچاهی، شیمی، حسینان، کلو، سلم‌آباد، معلمان و رشم و نیز ۵ روستای دهستان طرود شامل طرود، سرتخت، بیدستان، مهدی‌آباد و سطوه وارد شد.