کد خبر : 643912 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۲۳ - 02:12
شهرام گیل‌آبادی، هنرمند تئاتر و مدیر باسابقه: اگر مرجعیت نخبگان به رسمیت شناخته نشود لطمه خواهیم دید سیدعباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است و در آستانه رای اعتماد مجلس به وی باید دید انتظارات و مطالبات هنرمندان از وزیر آینده چیست. باید دید عباس صالحی در جلب رأی اعتماد نمایندگان مردم و اداره وزارتخانه اهالی فکر و اندیشه و هنر چه می‌کند؛ در این رابطه گفت و گوی مهر را با شهرام گیل آبادی در پی می خوانید:

شهرام گیل‌آبادی از مدیران و هنرمندان با سابقه تئاتر گفت: آقای پزشکیان به عنوان رئیس دولت باید به حوزه فرهنگ و هنر توجه ویژه داشته باشد. مسائل کلان فرهنگی و هنری ما در آینده نزدیک موضوعات توسعه‌ای هستند یعنی علیرغم تصور اینکه فرهنگ و هنر در شرایط حاضر کشور نقش اندکی می‌تواند داشته باشد معتقدم فرهنگ و هنر محمل و تنها گریزگاه توسعه کشور است. فرهنگ و هنر اگر نتواند در ۴ سال آینده توسعه ارتباطات و ارتباطات توسعه ایجاد کند در اقتصاد و حتی در سیاست خارجی هم دچار شکست می‌شویم. چشم‌انداز ارتباطات توسعه کشور باید در قالب فرهنگ و هنر نگاه شود.
گیل آبادی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد را محدود به ساختمان وزارتخانه نمی‌داند و معتقد است فرهنگ مهم‌ترین محمل توسعه کشور است و صالحی باید با عملکرد خود در وزارتخانه، فرهنگ را در صدر مرجعیت نخبگان قرار دهد تا پیشرفت و توسعه رخ دهد.

وزارت ارشاد باید سیاست‌گذار و برنامه‌ریز باشد نه مجری و ناظر
وی در این زمینه یادآور شد: معتقدم فرهنگ و هنر طی ۳ سال گذشته دچار خسران شد و باعث شد جامعه به سوی واگرایی حرکت کند. وزارت ارشاد در ۳ سال گذشته نتوانست ارتباط درستی را برای رفع انسدادهای کشور با هنرمندان برقرار کند. عملکردهای ۳ سال گذشته به جای اینکه بتواند زیرساخت‌های فرهنگی را توسعه دهد، نمایشی بود.
گیل‌آبادی تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد نباید وزارت نظارت و ارزیابی فرهنگی و هنری باشد بلکه باید وزارت تصدی‌گری و تولی‌گری را از هم جدا کند و بر اساس شعار رئیس‌جمهور محترم باید مردم و هنرمندان را با اعتقاد به رسمیت بشناسد. نقش وزارت ارشاد باید سیاست‌گذار و برنامه‌ریز باشد نه مجری و ناظر. در ۳ سال گذشته بزرگترین ضربه این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد از فرهنگ و هنر مستقل دوری کرد و به سمت فرهنگ و هنری دولتی و بسته حرکت کرد. اقتدارگرایی در فرهنگ و هنر باعث شد تمام مسائل به مسائل امنیتی تبدیل شود.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید اصناف و هنرمندان را به رسمیت بشناسد و به فرهنگ و هنر باور داشته باشد. اگر فضا اینگونه نباشد در آینده نزدیک فرهنگ و هنر پاشنه آشیل حاکمیت خواهد بود و توسعه را مختل می‌کند. برای توسعه فرهنگی نیاز به توجه جدی به فرهنگ و هنر داریم. فرهنگ سیاسی، اقتصادی و معرفتی‌مان دچار مشکل است و اگر فرهنگ و هنر سر جایشان قرار نگیرد و درصد مرجعیت نخبگان به رسمیت شناخته نشود حتماً لطمات زیادی خواهیم دید.

تحول‌گرایی با همکاران متخصص و همراه
گیل‌آبادی درباره تجربه عملکرد گذشته سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آقای صالحی باید در ابتدا همکاران خود را درست انتخاب کند. نگاه تحول‌گرایی در وزارت باید به وجود بیاید و این تحول‌گرایی با همکاران متخصص و همراه باشد. در گذشته همکاران پیش‌رو و همراه و آشنا و متخصص زیادی را در کنار ایشان ندیدیم. وزارت ارشاد نباید به سمت فضای کارمندی و فضای اداری حرکت کند. وزارت فرهنگ و ارشاد باید فضای تحولی را درون خود به وجود بیاورد وگرنه کارمندی خواهد شد و این امر لطمه زننده است. گیل‌آبادی در این گفت‌وگو لازمه توسعه و ارتقا جایگاه فرهنگ را نگاه تحول‌گرا می‌داند. وی معتقد است صالحی باید از همکارانی مناسب بهره بگیرد و تحول را از خود وزارتخانه آغاز کند و با بهره گیری از مدارج علمی و تعاملات خود تعارضات دولت و هنرمندان را از بین ببرد. این کارگردان تئاتر تأکید کرد: وزیر به لحاظ مراتب علمی و اجرایی دارای جایگاه قابل قبولی است، انتظار می‌رود که انتخاب‌های درستی داشته باشد و ارتباط‌های خود را توسعه و راحت‌تر کند، کاری کند که مرجعیت هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر به رسمیت شناخته شود و تعارضات متعددی که هنرمندان را تبدیل به پرونده‌های امنیتی کرده از بین ببرد و پاسخ‌گوی جامعه هنری باشد.