کابینه دکتر پزشکیان سرانجام امروز به مجلس معرفی شد. اعلام اسامی اما با واکنش منفی بسیاری در بدنه جریان اصلاحات روبهرو شد. انتقادات عمدتا متوجه ابقای وزرای رئیسی و همچنین وزرای پیشنهادی کشور و ورزش است.
به جهت بررسی موضوع فوق «انتخاب»گفتوگویی انجام داده با آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات، که در ادامه مشروح آنرا میخوانیم:
*کابینه پزشکیان تا چه حد مورد انتظار شما بود؟این ترکیب با مطلوب جبهه اصلاحات چقدر فاصله دارد؟
نباید فراموش کنیم که هدف جبهه اصلاحات برای مشارکت فعال در این انتخابات با داشتن نامزد اختصاصی این بود که ایشان بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را حل و تندرویهایی که کشور را به ورطه های خطرناک میکشاند متوقف کند. بنابر این در انتخابات هم گفتیم نباید انتظار معجزه از این دولت داشت و باید در نظر داشت که بیش از ۸۰ درصد قدرت کشور در اختیار ارکان دیگر قدرت است. از مجلس که حاصل یک انتخابات غیر رقابتی بود گرفته تا نهادهای غیر انتخابی و غیر پاسخگویی که بنا بر تجربه میدانیم که نه تنها کمکی به دولت منتخب مردم نمیکنند بلکه تا بتوانند هم مانع ایجاد میکنند. بنابر این با در نظر گرفتن این اقتضائات و تعریف از ساختار و مناسبات واقع بینانه قدرت در کشور باید انتظارات را از رئبس جمهور مورد حمایت جبهه اصلاحات تنظیم کرد. ما به عنوان جبهه لیستی به رئیسجمهور ارائه نکردیم و این را هم اعلام کردیم اما ترکیب معرفی شده حتما با معدل انتظار و مطلوب جبهه اصلاحات فاصله دارد و ما به همین دلیل روز گذشته در نامهای به رئیسجمهور نگرانیهایی را در این ارتباط مطرح کردیم و طی روز های آینده نیز در قالب هیئت رئیسه جبهه اصلاحات پیگیر دیدار با رئیسجمهور هستیم.
*وفاق ملی را چگونه تعریف میکنید؟ آیا وفاق ملی به معنای سهم دهی به جریانات مقابل است؟
تعریف ما از دولت وفاق ملی به هیچ وجه به مفهوم سهم دهی به جناح های سیاسی نبوده و نیست. چه بسا جبهه اصلاحات هم اعلام کرد که به دنبال سهم خواهی از دولت پزشکیان نیست. از نظر ما شاخص های این وفاق ملی مهم است. در واقع دولت وفاق ملی باید برآیند شعار ایران برای همه ایرانیان باشد. یعنی همه شهروندان ایران که توانایی و شایستگی دارند، فارغ از تفاوت نگرش، مذهب، قومیت یا جنسیت بتوانند در اداره کشور نقش داشته باشند. به بیان دیگر دولت وفاق ملی دولت ائتلافی نیست. دولت ائتلافی صاحب ندارد و هیچکس پاسخگوی عملکرد آن نیست. به عنوان مثال اگر وزیری سهمیه جناح مقابل در دولت باشد، پس از چهار سال معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی عملکرد او باشد.اینجا البته مسئول و پاسخگوی اصلی رئیسجمهور است. اما رئیسجمهور باید بتواند نیروی مطلوب خود را به عنوان وزیر و همکار کنار خود داشته باشد. این هم شرط لازم برای پاسخگویی است. ما از دکتر پزشکیان خواستهایم که به فواصل کوتاه با مردم گفتوگو کند و امیدواریم در اولین فرصت نیز در خصوص نسبت کابینه معرفی شده با کابینه وفاق ملی توضیح دهند. البته این واقعیت را نمیتوان از نظر دور داشت که تحقق وفاق ملی فقط در توان و اراده رئیسجمهور نیست.
*آیا با واگذاری وزارتخانههای امنیتی مثل وزارت کشور، انتظار میرود که اصلی ترین وعدههای دولت پزشکیان یعنی حذف گشت ارشاد و حذف فیلترینگ ناکام بماند؟
اینکه وزرای معرفی شده برای وزارت کشور و اطلاعات چنین ارادهای برای موارد گفته شده دارند یا نه به مدیریت آقای رئیسجمهور بر میگردد. در واقع این مطالبه جامعه و به خصوص رأی دهندگان به ایشان است که در خصوص گشت ارشاد و فیلترینگ شاهد تغییر سیاستها و رفتارهای غلط باشیم و نه تداوم آن. به هر حال یا رئیسجمهور طبق قانون اختیاری برای تعیبن کابینه خود دارد یا ندارد! در هیچ جای قانون اساسی چنین اختیاری از رئیسجمهور سلب نشده است و به همین دلیل رأی دهندگان مطالبه اصلیشان از رئیسجمهور است نه وزرا.
*چرا چهره های شاخصی از جبهه اصلاحات در بین وزرا دیده نمیشود؟
دکتر ظفرقندی دبیر کل انجمن اسلامی جامعه پزشکان جزو معرفی شدگان هستند. اما این به تشخیص رئیسجمهور بوده است. جبهه اصلاحات لیستی به رئیسجمهور معرفی نکرد.
هر چند ممکن است برخی از افرادی که معرفی شدند، جزو گزینههای احزاب عضو باشند.
*بدنهای که از این کابینه احساس نارضایتی میکند، جبهه اصلاحات و رئیسجمهوری را مقصر میداند، پاسخ شما به این بخش از سبد رأی پزشکیان چیست؟چرا اصلاحطلبان نمیتوانند برنامه های مطلوبشان را پیش ببرند و همواره از دید جامعه اینطور بنظر میاید که جریان اصلاحات به بن بست رسیده؟
انتخابات تیرماه ۱۴۰۳ یکی از سخت ترین انتخابات برای ما و جامعه ایران بود. چرا که با تأیید دکتر پزشکیان این حقیقت برای ما روشن بود که یکی از دلایل تأیید صلاحیت ایشان رقابتی شدن و در نتیجه بالا رفتن میزان مشارکت بود. اما اینکه چه نوع مواجههای قرار است با نامزد پیروز مورد حمایت جبهه اصلاحات بشود برای ما روشن نبود. به همین دلیل این حق جامعه ایران است که مطالبه گر باشد، اعتراض کند. این جامعه یکبار دیگر به صندوق رأی و انتخابات امیدوار شده است. نمیخواهد بپذیرد که این بار هم این امید کاذب بوده، بنابر تجارب گذشته نگران عملکرد نامزد مورد حمایت خود است.باید مطالبه گری کند، باید هشدار دهد و جبهه اصلاحات هم میداند که اصلیترین کانون قدرت این تشکیلات نمایندگی جامعه حق خواه ایران است. به همین دلیل ما به دکتر پزشکیان گفتیم که جبهه اصلاحات بیش و پیش از شما باید پاسخگوی عملکرد دولت شما باشد. در شرایط فعلی هم پیگیر مسئله بوده و خواهیم بود و به مردم نیز گزارش پیگیریها را خواهیم داد. ما در انتخابات هم اعلام کردیم که دولت دکتر پزشکیان بیش از آنکه برای اصلاحطلبان فرصت باشد، یک فرصت مغتنم برای حاکمیت نیز هست که شیوه حکمرانی خود را در راستای خواست مردم ایران اصلاح کند. حالا هم حرفمان همین است. هم به رئیسجمهور و هم به مجموعه ساختار قدرت در کشور.
*آیا جبهه اصلاحات از جمله جناب خاتمی تلاشی برای بهبود ترکیب کابینه کرد؟ چرا جبهه اصلاحات پیش بینی چنین فشارهایی را نکرده بود و اکنون مجددا فقط میتواند به اعتراض اکتفا کند؟
تاکید آقای خاتمی تا جایی که خبر دارم، تاکید بر افراد نبوده، بلکه بیشتر بر روندها و شاخص های کابینه توصیههایی داشتند. جبهه اصلاحات نیز با درک این شرایط و فشارها پیش بینیهایی را در این ارتباط داشت. به همین دلیل توصیه کردیم که رئیسجمهور وعدهای را ندهد که امکان تحقق آن وجود ندارد. این جبهه میدانست که در ادامه نیز صرف حمایت کفایت نمیکند و در عین حال باید ضمن حمایت، مطالبهگر و پرسشگر نیز باشد و ملاک ما برای قضاوت در مورد عملکرد دولت چهاردهم این است که تا چه حد توانسته است در راستای تحقق خواست مردم و اعاده حقوق ملت موفق عمل کند. ضمن آنکه انتخابات زودهنگام یکی از برنامه های جبهه اصلاحات بود و در آینده باید پیگیر برنامههای دیگر جبهه باشیم که معطل مانده است.