کد خبر : 633907 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۱۶ - 04:17
انگشت ها روی ماشه/ دیپلماسی یا میدان؛ کدامیک نتیجه می دهد؟ گروه سیاسی: مردم در خاورمیانه روزهای سخت و دلهره آوری را سپری می کنند. علت این است که حالت زندگی به صورت شبه جنگ درآمده و مردم احساس می کنند هر آن امکان دارد جنگ شعله ور شود و زندگیشان به خطر بیافتد.

مردم اسرائیل بیش از دیگر کشورها نگرانند و آماده رفتن به زیر زمین هستند. اسرائیل در محاصره نیروهای محور مقاومت نزدیک به ایران قرار دارد. احتمال جنگ بین ایران و اسرائیل هم تقویت شده و مردمان منطقه نمی‌دانند امروز یا فردا قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟ صدای انتقام و پاسخ قاطع از ایران شنیده می‌شود. سایه جنگ بازار سرمایه در جهان و ایران تحت تأثیر قرار داده و شاخص بورس هزاران واحد ریزش کرده و سرمایه‌گذاران ضرر کرده‌اند. در مقابل این تنش باعث شده تا قیمت دلار، طلا و خودرو و ... روند افزایشی پیدا کنند.

پرسش این است که در این شرایط در هم تنیده میدان راهگشاست یا دیپلماسی؟ در حالی که تندروها خواستار حمله به اسرائیل هستند، کیهان پا را فراتر نهاد و سرنوشت رهبران اسرائیل را مشابه فرعون و نمرود که متعلق به عصر کهن بودند، می‌داند. وزیر خارجه امریکا در اجلاس گروه 7 گفته حمله ایران به اسرائیل امروز یا فردا انجام خواهد شد. دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه متحد بی عمل جمهوری اسلامی روز گذشته به تهران آمد، وزیر خارجه اردن هم شنبه حامل تبادل پیام به ایران آمد. فردا قرار است اجلاس کشورهای اسلامی به درخواست ایران تشکیل شود.

این رویدادها نشان می‌دهد انگشت همه طرف های درگیر روی ماشه است. فشار دادن انگشت به معنای آغاز جنگ است که معلوم نیست پایانش چه باشد! اما تعلل در فشردن ماشه می‌تواند فرصت برای دیپلماسی باشد. تجربه نشان داده که همواره امریکا و اروپا پشت سر اسرائیل قرار گرفته‌اند و روسیه هم پنهانی به حمایت از اسرائیل پرداخته است.

دست نگه دارید، دست‌ها را از روی ماشه بردارید، به دیپلماسی فرصت دهید زیرا مردم می‌خواهند در صلح و آرامش زندگی کنند نه در شرایط جنگ.