کد خبر : 633886 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۱۵ - 03:52
حسن بهشتی پور - تحلیلگر سیاست خارجی نباید وارد بازی نتانیاهو شد ایران می‌تواند در فرصتی مقتضی به صورت غافلگیرانه‌ای به ترور اخیر و هر اقدام دیگری از سوی اسرائیل پاسخ دهد، اما نباید با واکنشی که اسرائیل انتظارش را دارد به طرف تله نتانیاهو برویم.

خواسته نتانیاهو گسترش جنگ در منطقه است تا با توجیه ویرانی در جنگ طرح‌های دولت تندرویش را در اراضی اشغالی اجرا کند و فضای بین‌الملل با دلسوزی و ترحم به یهودی‌های اسرائیل اشباع شود.

ایران می‌تواند بیرون از زمین بازی نتانیاهو در تقابل با اسرائیل باشد. آنچه نتانیاهو نمی‌خواهد ادامه داشتن و به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و آمریکا است.

رفع مشکلات هسته‌ای ایران با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها امری است که اسرائیل از آن وحشت دارد. کارشکنی، خرابکاری و ترور در آستانه یا حین هر مذاکره‌ای شیوه اسرائیلی‌ها برای برهم زدن میز مذاکره ایران و غرب است. ما چند بار در این تله افتاده‌ایم.

اگر می‌خواهیم با اسرائیل مقابله کنیم نباید گفت‌وگو با آمریکا و اروپا را فراموش کنیم یا آن را کنار بگذاریم، زیرا نتایج چنین مذاکراتی به نفع ایران و به ضرر اسرائیل است.

اساس مذاکره بر این اصل استوار است که با قدرتمند شدن به دشمن ضربه بزنید. ایران قصد دارد قدرت اقتصادی‌اش را احیا کند و این مهم جز با مذاکره و از میان برداشتن تحریم‌ها میسر نمی‌شود.

دولت مسعود پزشکیان هنوز شکل نگرفته و سیاست‌ها همان سیاست‌های قبلی است. در واکنش ایران نسبت به ترور اسماعیل هنیه، سیاست‌های کلی نظام به کار گرفته می‌شود و دولت اختیار عمل چندانی ندارد.

در مورد این ترور نکته مهمی که در حیطه اختیارات دولت است پرداختن به مقوله "نفوذ" است.

ترور هنیه در شمال تهران آن هم در یکی از مهم‌ترین روزهای دولت و در شرایطی که کشور آمادگی میزبانی از مهمانان خارجی‌اش را دارد و تیم‌های امنیتی و حفاظتی در چنین روزهایی فعال‌تر از هر زمان دیگری هستند، نشان دهنده نقص امنیتی است.

اسماعیل هنیه سال‌ها در قطر زندگی کرده بود، مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه در قطر واقع است. اسرائیلی‌ها برای سفر به قطر منعی ندارند. هیچ اتفاقی در قطر برای هنیه نیفتاد، اما او را در تهران ترور کردند که هم با آمریکا و هم با اسرائیل قطع رابطه کرده است.

اجرای چنین عملیاتی بدون همراهی عوامل داخلی ممکن نیست. دولت باید به فکر خشکاندن ریشه‌های نفوذ باشند. پیش از این ترور دانشمندان هسته‌ای و شهید فخری ‌زاده، خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای و مواردی از این دست زنگ خطر خلأ امنیتی را به صدا در آورده بود.

این موارد به طور آشکاری نشان می‌داد نفوذ در کشور به طور گسترده‌ و در سطوح حساسی وجود دارد. ریشه‌های نفوذ باید پیش از این شناسایی و خنثی می‌شد.

اقدامات اسرائیل در راستای افزایش تنش در منطقه است. نتانیاهو یاد گرفته آب را گل آلود کند و منافع خود را بردارد.

گسترش بحران در منطقه به بقای اسرائیل و جلب حمایت جهانی کمک می‌کند. ایران نباید به یک بحران جدید ورود کند که جز ویرانی، از بین رفتن زیرساخت‌ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی سودی برایش نخواهد داشت ودر مقابل اسرائیل و حمایت جهانی از آن را تقویت می‌کند.