کد خبر : 633734 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۶ - 03:10
ستاره صبح در گفت وگو با کارشناسان بررسی کرد: هوای داغ قاتل خاموش انسان‌/ هوای گرم بر قلب فشار وارد می‌آورد و فشار خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد ستاره صبح - فائزه صدر: هشدارها در رابطه با گرم شدن دمای کره زمین سال‌هاست که داده می‌شود، اما اثر بخش نبوده است، گویا کشورهای صنعتی جهان باید طعم حوادث تلخ زیست محیطی را می‌چشیدند تا واقعیت‌ها در رابطه با تغییر اقلیم باور پذیر شود.

کره زمین گرم‌ترین تابستان خود را پشت سر می‌گذارد دست کم از زمانی که داده‌های هواشناسی ثبت شده، تابستانی به این داغی نداشته‌ایم. در هفته‌های اخیر موج گرمای بی ‌سابقه‌ای جهان را فرا گرفته است. شاید مردم جهان باید از این پس رهبران و سیاستمدارانی را انتخاب کنند که با زمین مهربانترند و در برابر بحران‌های زیست محیطی عاقلانه، عملگرایانه و به دور از منافع سیاسی رفتار می‌کنند. ستاره صبح در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

صابر باغخانی پور، کارشناس محیط زیست در رابطه با افزایش دمای هوا گفت: پدیده گنبد حرارتی ناشی از افزایش فشار جوی در منطقه‌ای وسیع است که با پایین راندن هوای گرم شکل می‌گیرد به طوری که توده‌ای از هوای گرم در آن منطقه محصور می‌شود.
وی گفت: این پدیده می‌تواند با گرم‌تر شدن هوا و افزایش تقاضای آب در مناطق و فشار بر منابع آبی، به خشک شدن سطح زمین و تشدید خشکسالی منجر شود. گرمایش جهانی به مرز خطرناکی رسیده است و تمام نقاط جهان را تحت تأثیر قرار داده است. در این وضعیت برخی از کشورها از برنامه ریزی مناسب عقب هستند.
باغخانی پور افزود: به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران در کره زمین، تابستان‌های کشورمان معمولاً گرم و خشک است، اما دمای هوا در روزهای اخیر بیش از تجربه تابستان‌های گذشته گرم شده که این وضعیت به افزایش دمای کره زمین بر می‌گردد. ایران در زنجیره گرمایش زمین جزو حلقه‌هایی است که از افزایش دما آسیب می‌بیند.
این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: تا زمانی که استفاده از سوخت فسیلی در جهان ادامه دارد و گازهای گلخانه‌ای وارد جو زمین می‌شوند، دمای زمین از شرایط خطرناک خارج نخواهد شد. باید برای محیط زیست، منابع آبی و حیات انسانی نگران بود. کمبود آب منجر به بروز تنش‌های اجتماعی و سیاسی در مناطق مختلف کره زمین خواهد شد.

ضیاء الدین مظهری، متخصص تغذیه در رابطه با تأثیر مخرب افزایش دمای هوا بر سلامتی افراد جامعه گفت: دمای بالای هوا قاتل خاموش انسان‌ها است زیرا مردم به طور مستقیم با عامل بروز بیماری روبه‌رو نیستند و متوجه مشکلاتی که برای بدنشان به وجود می‌آورد نمی‌شوند و زمانی به خود می‌آیند که کار از کار گذشته است.
وی افزود: وقتی بدن در معرض حرارت بالا قرار می‌گیرد، با عرق کردن واکنش نشان می‌دهد. اولویت بدن این است که حرارت را پایین بیاورد و برای انجام این کار، خون را به پوست می‌فرستد تا از طریق تبخیرعرق، حرارت بدن را کاهش دهد.
مظهری تشریح کرد: هوای گرم بر قلب فشار وارد می‌آورد و فشار خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مراحل بعدی احساس سرگیجه، از دست دادن هوشیاری و تنفس سطحی و تند است. در این مرحله اگر بیمار از محیط گرم به منطقه یا با دمای مناسب هدایت نشود و استاندارد دمای بدنش کاهش پیدا نکند، عملکرد کلیه‌ها مختل می‌شود و بدن آسیبی جدی و جبران ناپذیر می‌بیند.
وی در معرفی گروه‌های در معرض خطر گرمازدگی گفت: وقتی هوا با این شدت گرم می‌شود سالمندان و بیماران که عملکرد کاهش دما در بدن آن‌ها به درستی انجام نمی‌گیرد و کودکان که به دلیل جثه کوچک‌تر سریع‌تر تحت تأثیر دمای هوا قرار می‌گیرند، بیشتر در خطر گرمازدگی هستند. وی گفت: اولین استراتژی برای پیشگیری از خطر گرمازدگی و جلوگیری از مرگ بر اثر عوارض آن این است که در روزهای گرم تابستان تا جاییکه ممکن است در خانه بمانید. پیاده روی و ورزش بیرون از خانه در این روزها مفید نیست. این متخصص متخصص تغذیه در پایان تاکید کرد: بدن با تعریق مقدار زیادی آب و مواد معدنی از دست می‌دهد که باید این میزان را با مصرف مایعات به ویژه آب کافی و مصرف میوه و سبزی برای ایجاد تعادل الکترولیت بدن، جایگزین کرد.