کد خبر : 633701 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۳ - 03:29
حسین کنعانی مقدم - تحلیلگر سیاست داخلی خطر فعال شدن مجاهدان شنبه اصولگرایی طیف وسیعی از نیروها را مثل تندروهای بدون ترمز تا اعتدالگرایان با مشی منطقی را در بر می‌گیرد.

گروه‌های تندرو، مشی رفتاری نژادپرستانه، خشونت گرایی و افراطی گری دارند. متأسفانه در طیف اصولگرا چنین آفت‌هایی داریم.

مشی تندروی و افراطی گری؛ تفکر نژاد پرستانه و خشونت گرا است. مگر صهیونیست‌ها چه کسانی هستند؟! افراطی گرایی و خشونت گرایی به تفکر صهیونیستی و استکباری وابسته است.

در میان اصولگرایان کسانی که مشی اعتدالی و عقل‌گرا دارند تلاش می‌کنند تندروها را مهار کنند و از تلاش افراطی‌ها برای ملتهب کردن شرایط کشور جلوگیری کنند تا چالش ایجاد نشود و موجب سرخوردگی نیروهای انقلابی و دلسوزان نشوند.

امر به معروف و نهی از منکر اینجا کارکرد دارد. باید به طریقی جلوی رفتارهای غیر اخلاقی، اظهارنظرهای غیرمسئولانه و خرابکارانه این گروه‌ها گرفته شود.

در فرهنگ سیاسی، "مجاهدان شنبه" فلسفه‌ای قابل توجه دارند. این گروه همان‌هایی هستند که بعد از پیروزی یک گروه خود را به آن‌ها نزدیک می‌کنند و با روش و منش مخصوص خود دیگران را از میدان به در می‌کنند و قدرت را به دست می‌گیرند. متأسفانه مجاهدان شنبه فعال شده‌اند. باید آن‌ها را از میدان به در کرد.

من در مناظره‌ها مقابل مسعود پزشکیان قرار گرفته‌ام. در برنامه‌های سیاسی مختلف، در شبکه‌های صدا و سیما و در دانشگاه‌ها به عنوان نماینده تفکر اصولگرایی دعوت شده و با ایشان که نماینده اصلاح‌طلبی بود گفت‌وگو کردم.

به نظر من مسعود پزشکیان بیش از اینکه اصلاح‌طلب باشد، حق طلب است. پزشکیان نه اصلاح‌طلب است و نه اصولگرا بلکه عدالت خواه است و من همین نکته را حسن ایشان و ویژگی برجسته او در میان دیگر سیاستمداران می‌دانم.

آقای قالیباف نیز یک جمهوری خواه است. این ویژگی او از اصولگرایی‌اش پررنگ‌تر است. حضور متین در انتخابات ریاست جمهوری داشت و رفتارش در طول رقابت‌ها و موضع گیری او بعد از پایان انتخابات نشان دهنده این ویژگی است.

مسعود پزشکیان و باقر قالیباف از نظر احترام به جمهوریت نظام با هم مشابهت دارند. این دو نفر یک دوره در مجلس با هم کار کرده‌اند و چالشی نداشتند. تفکر جمهوری خواهی هر دو شخصیت به همکاری آن‌ها با هم و دور ماندن از چالش تندروها کمک خواهد کرد.

اگر آقای پزشکیان را عضو جبهه اصلاحات بدانیم، ایشان جمهوری خواه این جبهه است و اگر به مشی سیاسی آقای قالیباف توجه کنیم، جمهوری خواه اصولگرایان است.

پیش بینی نگارنده این است که مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم با هم کار خواهند کرد. تندروها در بهارستان توسط ریاست مجلس مدیریت می‌شوند و دولت با رنگ و بوی حق طلبی و عدالت خواهی فعالیت خواهد کرد.