کد خبر : 633685 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۲ - 11:08
پنج مسئله کلیدی درباره المپیک پاریس با نزدیک‌تر شدن پاریس به میزبانی سومین بازی‌های المپیک، الجزیره روی پنج مشکل اساسی المپیک متمرکز می شود.فرانسه در آستانه برگزاری بازی های المپیک 2024 که قرار است در 5 مرداد (26 جولای) در پاریس برگزار شود، با نگرانی ها و جنجال هایی روبرو می شود.

الجزیره به پنج نکته مهم درباره میزبانی بازی‌ها نگاه می‌کند:

1- ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران فرانسوی

کشور میزبان ورزشکاران خود را از پوشیدن حجاب - روسری که توسط برخی از زنان مسلمان استفاده می‌شود - در حین شرکت در بازی‌ها منع کرده است. در شهریور ( سپتامبر) سال گذشته وزیر ورزش وقت فرانسه، خانم املی اودیا کاسترا، اعلام کرد که ورزشکاران این کشور در طول المپیک برای احترام به اصول سکولاریسم و اطمینان از “بی طرفی مطلق در خدمات عمومی” اجازه ندارند حجاب داشته باشند. این اقدام با انتقادات و اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو شد زیرا فرانسه با وجود اینکه یکی از بزرگترین اقلیت های مسلمان اروپا را در خود جای داده است، تنها کشوری در این قاره است که ورزشکاران با حجاب را در اکثر مسابقات ورزشی داخلی مستثنی می‌کند. با این حال، کمیته بین‌المللی المپیک تأیید کرد که ورزشکاران در دهکده ورزشکاران با حجاب آزاد خواهند بود.

2- درخواست ممنوعیت اسرائیل
فلسطینیهایی که با خشم جنگ اسرائیل علیه غزه روبه‌رو هستند و معترضان طرفدار فلسطین از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته‌اند اسرائیل را از حضور در المپیک منع کند. بیش از 38000 فلسطینی از جمله حداقل 15000 کودک در حملات اسرائیل در غزه از زمان حملات حماس در 7 اکتبر در شرق اسرائیل کشته شده‌اند. کسانی که خواهان این ممنوعیت هستند می‌گویند اسرائیل که در پرونده خود در دیوان بین‌المللی دادگستری توسط آفریقای جنوبی به نسل کشی متهم شده است، باید با عواقب اقدامات خود روبه‌رو شود. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در ماه مارس در پاسخ به سؤالی درباره شرکت نکردن تیم‌ها و ورزشکاران اسرائیلی در پاریس، گفت: «نه، هیچ سؤالی در این مورد وجود ندارد». فعالان طرفدار فلسطین همچنان از کمیته بین‌المللی المپیک می‌خواهند که اسرائیل را در روزهای منتهی به بازی‌ها از طریق طومارهای آنلاین و اعتراضات جهانی، از جمله خارج از مقر المپیک 2024 فرانسه در پاریس، ممنوع کند.

3- حقوق کارگران مقدمات را تحت الشعاع قرار می‌دهد
حقوق، دستمزدها و شرایط کار کارگران کارگری همیشه زمانی که کشورها برای میزبانی رویدادهای بزرگ آماده می‌شوند تحت نظارت قرار می‌گیرند - و در پاریس، بسیاری از پروژه‌های بزرگ شهر برای بازی‌ها هزینه‌هایی را برای کارگران به همراه داشته است . بر اساس گزارش سیستم بیمه سلامت ملی فرانسه، فرانسه با 560000 حادثه در سال 2022، چهارمین کشور مرگبار در اروپا برای کارگران است و بیش از سایر اعضای اتحادیه اروپا تصادفات محل کار گزارش شده است. به گفته نیکلاس فراند، مدیرسولیدو SOLIDEO - یک شرکت سرمایه‌گذاری عمومی که برای ساختن تأسیسات دائمی که پس از این رویداد باقی خواهند ماند، حداقل 181 حادثه در محل کار، از جمله 31 حادثه جدی، در پروژه های ساختمانی مرتبط با المپیک رخ داده است. کارگران و اتحادیه های کارگری آنها خواستار بهبود شرایط و دستمزد شده‌اند. اختلاف بین کارکنان هوانوردی و مدیریت در فرودگاه‌های مختلف پاریس تهدید به اختلال در المپیک کرده است، زیرا اتحادیه‌ها در 27 تیرماه ( 17 ژوئیه ) تعطیلی یک روزه خود را برای اعمال فشار برای پاداش‌های بیشتر المپیک و استخدام کارکنان اعلام کردند.

4- کیفیت آب رودخانه سن
رودخانه سن در قلب پایتخت در چندین آزمایش کیفیت آب شکست خورده است، اما شهرداری پاریس آن را برای شنا در کمتر از دو هفته قبل از بازی‌ها آزاد کرده است. با این حال، آزمایش‌های قبلی نشان داد که سطح باکتری اکولی E coli - که نشان‌دهنده ماده مدفوع است - بسیار بالاتر از حد بالایی است که توسط فدراسیون‌های ورزشی اعمال شده است. اگر آب و هوا اجازه دهد، رودخانه سن ستاره مراسم افتتاحیه خواهد بود و سپس میزبان مسابقات سه گانه و ماراتن شنا خواهد بود. املی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه روز شنبه در رودخانه سن شنا کرد تا ثابت کند که رودخانه به اندازه کافی برای رقبا تمیز خواهد بود. مقامات فرانسوی در دهه گذشته 1.4 میلیارد یورو (1.5 میلیارد دلار) برای پاکسازی رودخانه از طریق بهبود سیستم فاضلاب پاریس و همچنین ساخت تأسیسات جدید تصفیه و ذخیره آب هزینه کرده‌اند. برای شنا در آب‌های آزاد، برگزارکنندگان انعطاف‌پذیری در برنامه دارند و به آنها امکان می‌دهد در صورت بارش باران که منجر به افزایش آلودگی می‌شود، مسابقه را برای چند روز به تعویق بیندازند. که در بدترین حالت ممکن است لغو شود. ورزش سه گانه همچنین می‌تواند در برنامه جابه‌جا شود و می‌تواند به یک ورزش دوگانه – فقط دویدن و دوچرخه سواری – بدون شنا تبدیل شود.

5- حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس
ورزشکاران روسیه و بلاروس پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 از ورزش جهانی محروم شدند، اما کمیته بین‌المللی المپیک بازگشت تدریجی آنها را با یک پرچم خنثی و مشروط به شرایط سخت ترتیب داد. برای دعوت به بازی‌ها، «ورزشکاران انفرادی بی‌طرف» که به نتایج کافی خوب دست یافتند، واجد شرایط بودند، باید یک بررسی مضاعف را پشت سر بگذارند. ابتدا توسط فدراسیون های ورزشی بین‌المللی و سپس توسط کمیته بین‌المللی المپیک IOC، برای اطمینان از اینکه آنها فعالانه از جنگ در اوکراین حمایت نمی‌کنند یا هیچ ارتباطی با ارتش کشورهای خود ندارند. کمیته بین‌المللی المپیک در ماه مارس اعلام کرد که انتظار دارد 36 روس و 22 بلاروس در پاریس «طبق محتمل‌ترین سناریو» شرکت کنند، در حالی که در المپیک 2020 توکیو 330 روس و 104 بلاروس حضور داشتند. با این حال، بر اساس آخرین شمارش در روز سه شنبه، تنها 16 روس و 17 بلاروس دعوت به رقابت با پرچم بی طرف را پذیرفته‌اند. آنها نمی‌توانند در مراسم افتتاحیه در رودخانه سن رژه بروند و در جدول مدال‌ها ظاهر نخواهند شد.
تارنمای الجزیره انگلیسی
برگردان کوتاه سازی و تنظیم علی اصغر شهدی
Asghar.shahdi@gmil.com