کد خبر : 633684 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۲ - 11:09
جزییات تازه از ابربدهکاران بانکی گروه اجتماعی: عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی در دولت روحانی در مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1400 نام یازده ابر بدهکار بانکی را نوشت و به ابراهیم رئیسی که در آن زمان رئیس قوه قضاییه بود داد و از او خواست این اسامی را برای روشن شئن افکار عمومی افشا کند که نکرد.

تصویر این یادداشت در فضای مجازی منتشرشد که نام ابر بدهکاران بانکی به ترتیب ۱. دانیال زاده ۲. عظام ۳. صدرهاشمی نژاد ۴. العقیلی ۵. اقدامیان ۶. فلاحتیان ۷. شفیعی ۸. گرامی ۹. ایزدپناه ۱۰. رستمی صفا ۱۱. ریخته گران است.(ایسنا) سخنگوی قوه قضائیه روند رسیدگی قضائی به پرونده آنان را توضیح داد و گفت: «پرونده این افراد در حال رسیدگی است.» البته معلوم نیست که میزان بدهی این افراد چقدر است؟ روز گذشته رئیس‌کل دادگستری استان تهران گفت: «یک بدهکار بانکی ۳۰ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی بدهی دارد که ۱۲ هزار میلیارد از آن با معرفی اموال به شبکه بانکی برگردانده خواهد شد.» پرسش این است که ابر بدهکاران بانکی چگونه توانسته‌اند مبالغ نجومی وام بگیرند و تسویه نکنند. پرسش دیگر اینکه چرا افراد جامعه نمی‌توانند حتی وام 10 تا 100 میلیون تومانی دریافت کنند؟ مهم‌تر اینکه اسامی و میزان وامی که این افراد گرفته‌اند تاکنون منتشرنشده است. انتظار از شبکه بانکی، دستگاه قضائی و سازمان‌های نظارتی این است که جزییات این وام‌ها را که این افراد یا دیگران گرفته‌اند را در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها قرار دهند تا عبرت برای وام گیرندگان و وام دهندگان شود.
علی القاصی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران با اشاره به چند مورد از تسویه بدهکاران کلان بانکی که پرونده آن‌ها در دادگاه در حال رسیدگی است، گفت: اگر ورود همکاران دادگستری نبود و جلسات مستمر و مکرر با بدهکاران کلان بانکی برگزار نمی‌شد و اگر همکاران دادگستری استان تهران در مجموعه دادگاه‌های جرائم اقتصادی حضور نداشتند شاید پرداخت بدهی به بیت‌المال و مجموعه شبکه بانکی اتفاق نمی‌افتاد. جلسات همفکری و هماهنگی با بدهکاران برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم که اموال دولت و بیت‌المال بازگردانده شود.

ابر بدهکاران بانکی پای میز قضا
رئیس‌کل دادگستری استان تهران یادآور شد: تعدادی از این افراد که تسهیلات کلان دریافت کردند و افرادی شاخص و شناخته‌شده و مالکان واحدهای تولیدی هستند، پرونده آن‌ها به‌طور ویژه تحت نظارت مدیریت دادگستری استان قرار دارد و با مذاکراتی که با خود این بدهکاران انجام شد علی‌رغم اینکه پرونده آن‌ها آماده رسیدگی و بعضاً صدور حکم است تلاش کردیم بدهی آنان را به شبکه بانکی برگردانیم. در این راستا با انجام مذاکرات و تلاش‌هایی که صورت گرفت در حال حاضر مبالغ بالا و کلانی طی چند ماه گذشته از این بدهکاران وصول و به شبکه بانکی بازگشت. یکی از بدهکاران کلان بانکی که بیش از ۶ هزار میلیارد تومان به ۲ بانک پاسارگاد و اقتصاد نوین بدهی داشت در خلال این رسیدگی تلاش لازم در جهت استرداد بدهی وی به شبکه بانکی انجام شد و در همین چند ماه گذشته این فرد ۴ هزار میلیارد تومان از بدهی ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خود به بانک پاسارگاد را تسویه و مقرر شد که مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مابقی را نیز طی ماه‌های آینده تسویه کند. این ابر بدهکار بانکی همچنین مبلغ ۹۳۰ میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین نیز بدهکار بود که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ را تسویه کرده و مابقی مبلغ نیز در حال تسویه است و به زودی شاهد این خواهیم بود که این بدهکار بانکی تمام بدهی‌های خود را به بانک‌های مذکور تسویه کند. این در حالی است که این بدهی‌ها برای سال‌های طولانی باقیمانده بود و پرونده آن نیز در حال رسیدگی است.
وی ادامه داد: همچنین با یک بدهکار بانکی دیگر که ۳۰ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی کشور بدهی دارد توافق کردیم که ۱۲ هزار میلیارد از بدهی خود را با معرفی اموال به شبکه بانکی کشور برگرداند.