کد خبر : 633671 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۱ - 11:27
زهیر اصفهانی، استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح: دموکرات ها بازنده انتخابات خواهند بود اتفاقاتی که اخیرا در آمریکا افتاد، تبلیغات شدید جمهوری خواهان و صحبت های جنجالی ترامپ صحنه انتخابات را عوض کرد و نشان داد نامزد جمهوری خواه کاندیدای پرانرژی‌تری است.

ستاره صبح، فائزه صدر: نظرسنجی‌ها از پیشتازی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه خبر می‌دهد. به نظر می‌رسد حزب دموکرات آمریکا با معرفی جو بایدن به عنوان نماینده اش در انتخابات ۲۰۲۴ و اصراری که رئیس‌جمهور سالمند و بیمار برای حضور در رقابت دارد، به استقبال شکست رفتن است. سؤال اینجاست که چرا آقای بایدن کناره گیری نمی‌کنند و چرا نشانه‌ای از تحرک حزب دموکرات برای معرفی نماینده‌ای جدید وجود ندارد؟ ستاره صبح در گفت‌وگو با زهیر اصفهانی، استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی به جست و گوی پاسخ این پرسش برآمده که در ادامه می‌خوانید:

چرا حزب دموکرات آمریکا در رقابت های پیش رو نامزدی جایگزین آقای بایدن معرفی نکرده است؟ آیا دموکرات‌ها می‌توانند با رئیس‌جمهور مستقر در رقابت با ترامپ پیروز شوند یا خیر؟
با نگاهی به انتخابات سال های 2016 و 2020 آمریکا می‌بینیم که در سال 2016 آقای ترامپ با استفاده از اطلاعات فیس بوک و توییترتوانست رأی حاشیه نشینان آمریکا را بدست آورد و با گفتمانی پوپولیستی برنده انتخاب باشد.
ولی در انتخابات 2020 چندین مسئله باعث شکست ترامپ و پیروزی بایدن شد که از مهم‌ترین‌ها آنها می‌توان به کسری بودجه و عدم مدیریت صحیح دولت در مهار کرونا اشاره کرد. در این دوره ترامپ نتوانست برای پیروزی از رانت رسانه‌ای خود و از ویژگی گفتمان پوپولیستی اش استفاده کند. اما در چهار سال گذشته، عملکرد اقتصادی بایدن نسبتا خوب بود که می‌تواند امتیاز بالایی برای او باشد و به پیروزی او در انتخابات منجر شود. با توجه به موفقیت‌ها و کارنامه سیاسی جو بایدن همچنان امید رأی آوری وی در میان دموکرات‌ها وجود دارد و ماندن او بر کرسی ریاست جمهوری نظریه‌ای مردود نیست. اتفاقاتی که در سال گذشته و بخصوص در چند ماه گذشته در عرصه جهانی افتاد به جایگاه بایدن لطمه زد و چهره‌ای ضعیف و سالخورده از او مخابره شد. انتخاب کاملا هریس در انتخابات 2020 به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور در وهله اول یک سرمایه‌گذاری پرسود محسوب می‌شد بسیاری باور داشتند که بایدن در میانه دور اول به دلیل بیماری و سالخوردگی کنار می‌کشد و معاون اولش رئیس‌جمهور خواهد شد.
یا در انتخابات 2024 یک کاندیدای زن رنگین پوست از دموکرات‌ها در میان نامزد‌ها دیده خواهد شد. اما هیچ یک از این پیش بینی‌ها به حقیقت نپیوست.
اتفاقاتی که اخیرا در آمریکا افتاد، تبلیغات شدید جمهوری خواهان و صحبت های جنجالی ترامپ صحنه انتخابات را عوض کرد و نشان داد نامزد جمهوری خواه کاندیدای پرانرژی‌تری است.
شروع کارزارهای انتخابی در آمریکا از یک سال قبل است و ضعف مزاجی و جسمانی بایدن از همان زمان کاملا مشهود بود و غیر عادی بودن رفتار های او توسط دوربین‌ها ضبط شده بود و دیده می‌شد، ولی باز شاهد این بودیم که در رقابت های درون حذبی دموکرات‌ها انتخاب شد که جای تعجب داشت. هرچه بیشتر به تاریخ رأی گیری نزدیک می‌شویم ضعف جسمانی آقای بایدن بیشتر مشاهده و بر تصمیم‌ رأی دهندگان تأثیر می‌گذارد.
شرایط به ضرر حزب دموکرات است. بر خلاف انتخابات 2020 اشتباهات زیادی در برنامه ریزی حزب دموکرات دیده می‌شود که می‌تواند پیروزی آقای ترامپ را در انتخابات تضمین کند.

ما بر این باوریم که کادرسازی و تربیت نیروهای سیاسی از وظایف احزاب است ولی با توجه به شرایط آقای بایدن و عدم معرفی نامزد جدید، به نظر می‌رسد که حزب دموکرات چهره موجه و جایگزینی برای معرفی ندارد، نظر شما در این رابطه چیست؟
من هم با صحبت شما موافقم. بزرگترین اشتباه سیاسی دموکرات‌ها در 4 سال گذشته همین موضوع است. با وجود خانم کاملا هریس به عنوان معاون اول عملا در 4 سال گذشته هیچگونه تحرک و تبلیغاتی از دموکرات‌ها مشاهده نکردیم.
به نظر می‌رسد این موضوع نشات گرفته از چندگانگی و اختلافات درون حزبی دموکرات‌ها است. بخصوص بعد از شکست خانم هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در سال 2016 به صورت پراکنده شاهد مشکلاتی در این خصوص بودیم و اختلافات بیشتر شده است.
من بر این اعتقادم که فرصت سیاسی حزب دموکرات از دست رفته و در هر حالتی، چه با بودن آقای بایدن و چه انتخاب جایگزین نمی‌توان پیروزی برای دموکرات‌ها پیش بینی کرد.
حزب دموکرات در عرصه سیاست خارجی برخلاف سیاست داخلی موفق نبود.
در صلح خاورمیانه و یا جنگ اوکراین و از همه مهم‌تر در جنگ اسرائیل و فلسطین در غزه می‌توانیم این ضعف را مشاهده کنیم.
مهم‌ترین حامیان آقای بایدن در سال های گذشته مانند باراک اوباما هم در حمایت از او دچار تردید شده‌اند. ترور نافرجام آقای ترامپ شوی سیاسی موفقی بود که فضای میهن دوستی را در جامعه آمریکا فراهم کرد. و احتمالا رای‌ها را به سمت آقای ترامپ روانه کند.

نظر شما در رابطه با چالش های پیش روی دولت چهاردهم با آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ چیست؟
این موضوع را نباید از خاطر ببریم که رئیس‌جمهور انتخابی آمریکا تنها 4 سال بر مسند قدرت و سیاست خواهد بود. زیرا طبق قانون این کشور هیچ فردی نمی‌تواند بیشتر از 8 سال این مسند را در اختیار داشته باشد.
زمانی که فردی در دور دوم ریاست جمهوری قرار می‌گیرد از لحاظ سیاسی، اجتماعی و اجرایی عملکرد بهتری خواهد داشت و کارنامه قابل قبول تری را از خود به نمایش می‌گذارد.
از این رو شاید برخلاف رویه‌ای که دولت اول آقای ترامپ علیه ایران داشتند، در این دوره رویکرد کمی برعکس باشد و ترامپ بیشتر به مسائل داخلی آمریکا بپردازد. به عقیده من ایران می‌تواند با جمهوری خواهان به نتیجه برسد، زیرا فشار بیشتر بر ایران در دوره دموکرات‌ها بوده است.
ما لازم است در داخل وحدت خود را حفظ کنیم تا بتوانیم در تحولات سیاسی پیش رو در راستای منافع کشور اثرگذار باشیم.