کد خبر : 633433 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۸ - 03:40
پس‌لرزه انتخابات گروه سیاسی: انتخاباتی که در آن چرخش قدرت صورت می‌گیرد، مناسبات، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روابط خارجی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ستاره صبح- اصولگراها از نظامی، غیرنظامی، روحانیون، نهادها، حمایتی و ... تمام‌قد به میدان آمدند تا قالیباف یا جلیلی را به پاستور بفرستند؛ اما قالیباف (سردار سپاه) در دور دوم با حدود 3 میلیون رأی و مصطفی پورمحمدی (روحانی) با 206 هزار رأی از رقابت حذف شدند.
معنا و مفهوم این اتفاق آن است که رأی‌دهندگان نه نظامی و نه روحانی را برای ریاست جمهوری اصلح ندانستند و آراء به سمت دو کاندیدای غیرنظامی هدایت شد. این موضوع از منظر سیاسی و جامعه‌شناسی یک یافته مهم به شمار می‌رود که حاکمیت باید پیام و معنای آن را درک کند. مهم‌تر از این موضوع اقتصاد و معیشت است که مردم از وضع بد آن رنج می‌برند. ازآنجاکه مسعود پزشکیان قصد ندارد سیاست تهاجمی در روابط خارجی را دنبال کند، بازار دریافته که دیگر از تلاطم، التهاب و نوسان خبری نیست. به همین دلیل در دو روز گذشته قیمت دلار و سکه روند کاهشی پیدا کرد که اتفاق خوبی است. تجربه نشان داده وقتی قیمت دلار و سکه کاهشی می‌شود و متأثر از آن قیمت دیگر کالاها از جمله قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند. این فرایند ضربه مافیای دلار، سکه و خودرو است.
اتفاق مهم‌تر اینکه شاخص بورس که پیش از آن نزولی بود روز شنبه 88 هزار واحد و روز یکشنبه 37 هزار رشد را تجربه کرد، یعنی در دو روز شاخص 125 هزار واحد رشد داشت. این نشان از آن دارد که قرار است سیاست‌ها تغییر کند.